10:57|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مهر 1398 - 09:28
کد خبر: 12999
باریش گزارش می‌دهد:

اشتغال جوانان آذربایجان‌غربی در گروی حمایت‌های عملی

حمایت و باور توانایی جوانان و ایجاد بازار کار برای آنان نقش بسیار مهمی در کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان‌غربی دارد که باید به صورت مستمر صورت گیرد.
اشتغال جوانان آذربایجان‌غربی در گروی حمایت‌های عملی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، اشتغال جوانان به یکی از مشکلات بزرگ اجتماعی و اقتصادی در جامعه فعلی تبدیل شده و هر روز نیز آمار بیکاری جوانان در سطح جامعه افزایش پیدا می‌کند.
یکی از راه‌هایی که می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری جوانان مؤثر باید ایجاد اشتغال‌های کوچک و کار آفرینی است که نیازمند تخصیص بودجه و حمایت مسئولان است.
اما متاسفانه جوانانی که برای ایجاد اشتغال و کار آفرینی به ادارات مراجعه می‌کنند با کمبود حمایت و همچنین با بروکراسی‌های پیچیده مواجه می‌شوند.
بروکراسی پیچده ادارات باعث کاهش انگیز جوانان می‌شود
زهرا فارغ التحصیل رشته کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در خصوص مشکلات خود در راستای ایجاد کارآفرینی و اشتغال این چنین گفت: حدود دو سال است که تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده‌ام و به دلیل علاقه‌ای که به رشته خود دارم برای فعالیت در زمینه کشاورزی و ایجاد کشت گلخانه اقدام کردم.
وی افزود: برادرم نیز به دلیل اشتیاق زیادی که برای راه‌اندازی کشت گلخانه‌ای و اشتغال کشاورزی دارد من را در این مسیر همراهی می‌کند اما در حال حاضر حدود 3 ماه از زمان اقدام ما برای دریافت مجوز و وام اشتغال زایی می‌گذرد ولی همچنان به نتیجه قابل توجه نرسیده‌ایم.
زهرا گفت: رفت‌وآمد بیش از حد به ادارات انگیز جوانان را در مسیر پیشرفت و توسعه کاهش می‌دهد از این رو امیدواریم مسئولان فکری به حال جوانانی که در مسیر توسعه کارآفرینی در تلاش و تکاپو هستند داشته باشند.
رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در مقام عمل اجرایی شود
حجت‌الاسلام محمد جواد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با سرویس سیاسی باریش اظهار کرد: در مسیر آغاز فعالیت تولید کنندگان موانع زیادی وجود دارد و در جهت حمایت و رفع موانع کار تولیدی باید اهتمام جدی از سوی دولت و مجلس انجام شود.
وی افزود: اولین مانع در راه‌اندازی کارهای تولیدی بحث بروکراسی اداری است وقتی یک تولیدکننده و سرمایه گذار بخواهد قدمی برای کار تولیدی بردارد در همان ابتدای کار باید دالان پیچیده‌ای از کارهای اداری را طی کند و این نیاز به این دارد که مجلس و دولت باید هم فکری کرده و این کار را تسهیل کنند.
حجت‌الاسلام شبستری ادامه داد: وقتی تولیدکنندگان در آغاز کار تولیدی با حجم بسیار زیادی از بروکراسی اداری مواجه می‌شوند از ادامه کار صرف نظر کرده و از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال اجتناب می‌کنند.
وی عنوان کرد: حمایت از تولید کنندگان اهمیت زیادی دارد و نباید رفع موانع در حد حرف و شعار باشد بلکه باید در مقام عمل نگاه ویژه‌ای به این مسئله صورت گیرد
شبستری بیان کرد: بانک‌ها نیز در حیطه وظایف بانکی و ارائه تسهیلات و وام‌های مختلفی که در اختیار افراد قرار می‌دهند به صورت عمده به سمت تولید هدایت کنند تا تولیدکنندگان بتوانند از امکانات بانک‌ها نیز برخوردار شوند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مشکلاتی که در حال حاضر تولید را با خلل مواجه کرده است با تدبیر، رایزنی و برنامه‌ریزی‌های اساسی قابل حل است باید زمینه برای رایزنی با تولیدکنندگان و حل مشکلات آنان فراهم شود تا در سال جاری که به عنوان سال رونق تولید نام گذاری شده است قدم‌های قابل توجهی در راستای رونق تولید برداشته شود چرا که تولید کنندگان سهم بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور دارند.
70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه قاضی طباطبایی وارد بازار کار می‌شوند
یعقوب پوراسد، رئیس دانشگاه قاضی طباطبایی در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش، در خصوص بازار کار فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اظهار کرد: در زمینه اشتغال، دانشگاه علمی کاری را به پیش نمی‎برد بلکه باید در کنارعلم آموزی، مهارت آموزی هم آمیخته شود به همین دلیل دانشگاه قاضی طباطبایی در کنار علم آموزی بدلیل فنی بودن دانشگاه، مهارت آموزی را در برنامه کاری خود دارد.
وی بیان کرد: با توجه به آمار در دسترس 70 درصد دانشجویان این دانشگاه بدلیل کسب مهارت های لازم در کنار دروس تئوری و علمی خود بعد از پایان تحصیلات  وارد فضای کسب و کار می‌شوند.
وی تصریح کرد: اقبال عمومی برخی رشته ها با توجه به اینکه آینده کاری بسیار عالی هم دارند کم است و برای افزایش پذیرش در این رشته‌ها نیازمند فرهنگ سازی هستیم از جمله این رشته ها که بازار کاری خوبی هم دارد صنایع فلزی است.
پوراسد ادامه داد: با فرهنگ سازی مناسب اموزش و پرورش در هنرستان ها رشته صنایع فلزی در دانشگاه هم می تواند به پر پذیرش ترین رشته تبدیل شود چرا که این رشته ظرفیت خوبی در فضای کسب و کار دارد.
استفاده از توانمندی جوانان برای شکوفایی بیشتر اقتصادی و توسعه شهری می‌تواند گام مهمی در چرخه تولید استان و رونق بخشی به آن ایجاد کند که امید است نهادهای متولی بیش از این در این راستا تلاش و فعالیت داشته باشند و از ظرفیت جوانان در راستای اشتغال‌زایی استفاده کرده و آنان را مورد حمایت خود قرار دهند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید