09:16|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1398 - 12:02
کد خبر: 12954
باریش گزارش می‌دهد:

مراقب کلاهبرداران خیرنما باشید!

افراد مختلفی هستند که به بهانه‌های مختلف از جمله کمک به افراد نیازمند اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و مردم نو دوست را فریب می‌دهند.
خیرنماهایی که کلاهبردار از آب در می‌آیند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، خیرین خوش قلب آذربایجان‌غربی در مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری جشن‌های مهربانی و جمع آوری کمک‌های مردمی می‌کنند تا بتوانند باری از روی دوش افراد نیازمند بردارند.
معمولا برگزاری جشن‌های خیریه با فرارسیدن عید نوروز، ماه رمضان، و فصل بازگشایی مدارس در سطح شهر برگزار می‌شود و مردم نو دوست با کمک‌های نقدی و غیر نقدی به یاری افراد نیازمند می‌شتابند.
اهمیت گره‌گشایی از کار مردم از نگاه قرآن
خدمت به خلق خدا، در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، ارزش و ثواب فراوانی دارد لذا می‌طلبد گره‏‌گشایى و رفع نیاز نیازمندان و برادران دینى تبدیل به یک ارزش و یک فرهنگ عمومى شود.
پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: مؤمنان برادران یکدیگرند که بعضى از آنان نیازهاى بعضى دیگر را رفع مى‌کند و خداوند هم نیازهای او را برآورده می‌کند.
از بهترین اعمال این است که انسان مؤمنى را شاد، یا گرسنگى را از او دفع کند و از غصه برهاند یا قرض او را ادا کند یا به او لباس بدهد.
افزایش کلاهبرداری به بهانه جمع‌آوری کمک به نیازمندان
چند سالی است که افراد مختلفی با ارائه شماره کارت در فضاهای مجازی از مردم درخواست واریز کمک‌های نقدی در راستای کمک به نیازمندان می‌کنند و این مقدمه‌ای برای آغاز کلاهبرداری می‌شود.
به هر کسی اعتماد نکنید!
یکی از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: در چند ماه اخیر فردی که خود را به عنوان خیر معرفی کرده بود اقدام به کلاهبرداری کرد.
وی افزود: این فرد با به اشتراک گذاشتن عکس‌های مختلف از افراد نیازمند درخواست کمک و دست‌گیری از این افراد را انجام داده بود که متاسفانه مردم از روی نا آگاهی به شماره حساب این فرد کلاهبردار وجه نقدی واریز کرده بودند.
 افراد متخلف را به پلیس معرفی کنید
پلیس فتا اعلام کرد با توجه به افزایش کلاه‌برداری از کاربران فضای مجازی در پوشش و شگردهایی مثل ارسال لینک‌های متعدد ثبت‌نام در سایت هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت سهام عدالت و یا کلاه‌برداری تحت عنوان تبلیغ فروش سؤالات امتحانات نهایی و کنکور، برنده شدن در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها به هر عنوان، شارژهای رایگان، اعطا وام‌های کم‌بهره و ازاین‌دست وعده‌ و وعیدها، مردم را گرفتار می‌کنند، همشهریان به‌هیچ‌ وجه فریب این نوع کلاه‌برداری‌ها را نخورند، مجرمان سایبری با مهندسی اجتماعی کاربران را تشویق به ورود به این برنامه‌ها می‌کنند و به این صورت طعمه‌های خود را انتخاب می‌کنند و در برخورد با این نوع از محتواهای مجرمانه مراتب رو از طریق سایت پلیس فتا قسمت گزارش‌ مردمی به پلیس گزارش نمایند.
بسیاری از مردم از روی ناآگاهی اقدام به واریز مبالغ زیادی به شماره کارت‌های قلابی در فضای مجازی می‌کنند و اطلاع ندارند که این افراد کلاهبردارهستند نه خیر نیک اندیش!   
از این رو باید در راستای کمک به افراد نیازمند از راه‌های قابل اعتماد و سازمان‌های مربوطه وارد شد تا مشکلی برای کسی به وجود نیاید و همچنین از ثواب کمک به افراد نیازمند نیز بهره‌مند شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید