21:03|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1398 - 11:39
کد خبر: 12913
باریش گزارش می‌دهد:

تعاونی‌های پویا، شاه کلید فراموش شده رونق تولید

بیکاری و به تبع آن کمبود درآمد از جمله معضلات اصلی آذربایجان غربی است که تقویت تعاونی‌ها می‌تواند حال بیمار وضعیت اشتغال استان را بهتر کند.
تعاونی‌های پویا، شاه کلید فراموش شده رونق تولید

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، در اقتصاد نوین تعاونی‌ها یکی از اهرم‌های اصلی رونق تولید و بهبود بخشیدن محیط کسب و کار محسوب می‌شود به طوری تقویت این بخش از اقتصاد می‌تواند به نوعی بار بزرگی از دوش اشتغال بردارد و با ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار به بهبود شرایط اقتصادی خانواده و در نتیجه شهر و استان نیز کمک کند.

متاسفانه در کشور ما علیرغم اینکه بسیاری از آموزه‌های دینی بر ضرورت تعاون و همکاری در امور مهم جامعه تاکید دارند، این بخش از اقتصاد مغفول مانده و به اندازه‌ای که بتواند کمک حال رونق تولید و اشتغال باشد تقویت نشده است.

علاوه برتنگ نظری‌هایی که در بخش تعاون در وجود دارد باید بروکراسی‌های اداری و پیچ و خم‌های دستگاه‌های اجرایی را هم اضافه کرد که متقاضی تاسیس تعاونی را آنقدر درگیر گرفتن امضاء و مجوزهای با مورد و بی‌مورد می‌کنند تا خودش پشیمان شود و عرصه را خالی کند.

تقویت عدالت اجتماعی با تقویت تعاونی‌ها

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همین چند روز پیش در آیین گرامیداشت هفته تعاون در آذربایجان غربی بود که  اخلاق مداری، مسئولیت اجتماعی و افزایش مشارکت اقتصادی مردم را از نقاط قوت فعالیت تعاوتی‌ها عنوان کرد و افزود: با تقویت تعاونی‌ها عدالت اجتماعی تقویت می‌شود.

این مسئول گرچه نوسازی و بازسازی فرهنگ تعاونی، حرکت به سمت نوآوری و سازگاری با شرایط جدید به لحاظ تکنولوژی را لازمه فعالیت تعاونی‌ها عنوان کرده است اما باید دید که در جامعه امروز تا حد دستگاه های اجرایی و متولی توانسته اند در راستای تحقق این اهداف حرکتت کنند و یا اینکه همه این حرفها در حد شعار است و جنبه مصرفی ندارد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه روابط کار با هدف کاهش مراجعات حضوری کارگران و کارفرمایان به ادارات کار و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده با بیش از۴۰ زیر سامانه خبر داد و گفت: برای بهره‌مندی از این سامانه کارگران و کارفرمایان باید جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند .

تعاونی که نان چند خانواده را می‌دهد

احمدی از جمله فعالینی که در یکی از روستاهای ارومیه با راه اندازی تعاونی روستایی توانسته زمینه‌های اشتغال خود و چند خانواده را فراهم کند در گفت و گو با خبرنگار باریش نیوز، اظهار کرد: قبل از راه اندازی تعاونی به شغل کشاورزی مشغول بودم ولی به خاطر آسیبی که به محصولات کشاورزی وارد شد بیشتر سرمایه خود را از دست دادم و بیکار شدم.

وی با بیان اینکه با راه اندازی تعاونی بری خود و چند خانواده زمینه اشتغال دائم به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: تعاونی اش در بخش بسته بندی محصولات کشاورزی است و با این راه حل توانسته درامد اقتصادی چند خانوار را تامین کند.

این تعاون‌دار همچنین یادآور شد: سهم بیشتر کارهای تعاونی را با توجه به اینکه به آماده سازی و بسته بندی محصولات مربوط می شود بر عهده بانوان عضو تعاونی است و از این طریق توانسته ایم تا کنون 10 نفر از بانوان روستایی را دارای شغل و درآمد کنیم.

ضرورت حمایت بیشتر مسئولان از فارغ‌التحصیلان رشته تعاون

نسیم محمدی دانشجوی فارغ التحصیل رشته تعاون در رابطه با مشکل بازار کار دانشجویان این رشته به باریش نیوز گفت: با اینکه 2 سال است فارغ التحصیل شدم ولی در بخش تعاون متاسفانه فرصت شغلی چندانی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: به دلیل پیدا نکردن شغل مناسب با چند نفر از هم دانشگاهیی خود در این رشته تصمیم گرفتیم که تعاونی از هنرهای دستی بانوان تشکیل دهیم و بتوانیم زمینه خود اشتغالی را فراهم کنیم.

این فارغ التحصیل تعاون ادامه داد: متاسفانه روند اداری گرفتن مجوز تعاونی آنقدر پیچیده و طولانی است که برخی اوقات تعدادی ناامید می‌شوند و از ادامه کار منصرف می‌شوند. اگر مسئولان از دانشجویان این رشته حمایت‌های بیشتری داشته باشند بار اشتغال جوانان دیگر بر دوش دولت نمی افتد که البته کار دولتی هم که مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است و بدون داشن پارتی و معرفی آشنا سخت است.

تقویت تعاونی‌ها تسخیر بازارهای جهانی را در پی دارد

از زمانی که قانون اساسی بخشی مجزا برای تعاونی‌ها در نظر گرفت و اقتصاد ایران را به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تبدیل کرد، همیشه تعاون یک گوشه از اقتصاد بوده اما گوشه‌ای که بیشتر شبیه کنج عزلت بوده تا میزبان اقتصاد.

آذربایجان غربی از آنجا که اقتصادش بیشتر به حوزه کشاورزی و دامپروری متکی است می تواند با اتصال به تقویت تعاونی های روستایی و ایجاد بسترهای لازم برای توسعه صادرات محصولات این بخش سهم مهمی از بازارهای هدف را در عرصه بین المللی به خود اختصاص دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید