14:49|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 - 10:14
کد خبر: 12871
یادداشت:

رفتارهایی که حریم محرم را خدشه دار می‌کند

شور حسینی زمانی که مزین به شعور عاشورایی شود می‌تواند انتقال دهنده مفاهیم و مضامین ناب حماسه کربلا برای جهانیان شود.
رفتارهایی که حریم محرم را خدشه دار می‌کند

سرویس فرهنگی باریش نیوز، حادثه کربلا و نهضت عاشورا قرن‌هاست که حامل انتقال پیام‌های انسان ساز و آزادی بخش برای جهانیان است. شور حسینی فرهنگی است که می‌تواند زمینه انتقال این مضامین را به سایر جوامع به شکل مطلوب‌تر فراهم سازد به شرطی که با شعور عاشورایی همراه باشد و به بارقه های اخلاق اجتماعی مزین شود.

این روزها که مزین به نام و فرهنگ حسینی شده است، هیئت‌ها و دسته جات عزاداری به صورت خودجوش و مردمی در مساجد و تکایای محلی برنامه‌های خاص و متنوعی برای اقشار مختلف مردم دارند اما از آنجا که اغلب برنامه‌های سوگواری در ساعت های منتهی به پایان روز انجام می‌شود، برخی‌ها گرچه شاید تعدادشان اندک باشد اما با ایجاد سر و صداهای نامتعارف و رفتارهای نامناسب حریم محرم را به راحتی نادیده می گیرند.

نادیده گرفتن حرمت محرم و شبهای شهادت یاران امام حسین (ع) از سوی تعداد کمی از طریق انجام رفتارهای همچون بلندکردن بیش از حد صدای مداحی در خودروها، پوشیدن و یا آرایش نامتعارف و عجیب لباس و موی سر، ایجاد سر و صداهای بلند و ناهنجار شاید بتواند بیانگر شور حسینی در بین جوانان و نوجوانان باشد اما بدون شک داشتن شعور و درک کافی از فلسفه و ماهیت حقیقی بروز چنین حادثه‌ای عظیم را از سوی افراد به طور جدی زیر سؤال خواهد برد.

بروز چنین رفتارهایی در جامعه توسط برخی از جوانان از سوی باعث آزار و اذیت شهروندانی می‌شود که به هر دلیلی امکان حضور در مجالس عزاداری را ندارند و از سوی دیگر نگاه نسل امروز را نسبت به فرهنگ سوگواری محرم دستخوش تغییر می‌دهند.

در شبهای محرم هر کس به هر نحوی عشق و ارادت خالصانه خود را نسبت به شهادت مظلومانه یاران کربلا به منثه ظهور و بروز می‌رساند، عده‌ای با دادن نذری، تعدادی با کمک به برپایی مجالس عزاداری و دیگری با شرکت در آیین‌های مختلف، اما باید دانست که آنچه در این روزها باید به درک واقعی از آن برسیم آگاهی یافتن از فلسفه وجودی عاشورا و پیام نهضتی است که امروزه جهانی و ماندگار شده است.

بدون شک بدون آگاهی یافتن از چرایی و چگونگی وقوع حادثه کربلا و هدف امام حسین (ع) از رویارویی با نمادهای ظلم و استکبار زمان خود در چنین بهره‌ای از تاریخ، نمی‌توان روح را با فرهنگ عاشورایی برای مدت زیادی صیقل داد و چه بسا اندک زمانی بعد بازهم گرد روزمرگی آیینه وجود آدمی زنگار بسته و دستاوردهای فردی و اجتماعی عاشورا به فراموشی سپرده شود اما یادمان باشد که عاشورا طبل، سنج، موزیک های بلند، تیپ های عجیب و قریب نبود، عاشورا پیام عینی رهایی از اسارت های دنیوی برای تحقق عدل و آزادی واقعی بود. حقیقی که به گمان بسیاری در هیاهوی مجالس امروز گم شده است. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید