06:22|یکشنبه, اردیبهشت 16 ,1403
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 - 10:12
کد خبر: 12870

مهریه تیغی که دو لبه می‌برد

مهریه، تیغی با دو لبه برنده، که با قرار گرفتن در شرایط متفاوت زندگی گاهی به نفع مرد و گاهی به نفع زن است اما اگر هدف زندگی و خوشبختی باشد دیگر این مسئله اهمیت آن چنانی ندارد.
مهریه تیغی با دو لبه برنده

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، مهریه مالی است که در هنگام عقد ازدواج مرد متعهد می‌شود به همسر (زوجه) خود بپردازد حال این مال می‌تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول و یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد.

این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، امروزه به هدف پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن است.

در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده‌است، بلکه این امر به توافق زن و مرد بستگی دارد. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی واجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد؛ همانند طلا، نقره، املاک، پول‌های رایج، لوازم زندگی و حتی آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژه.

سال‌هاست که شکل گیری زندگی بسیاری از دختران و پسران جوان، بدون توجه به آموزه‌های دینی، برپایه مهریه‌های کاذبی شکل گرفته که نه تنها ضامن خوشبختی زندگی آنان نشده بلکه با بروز کم‌ترین اختلافات در زندگی به عامل مهمی برای از هم پاشیدگی زندگی و فراهم کردن زمینه طلاق تبدیل شده است، اما در این میان افرادی را می‌توان یافت که به‌خاطر زندگی و خوشبختی هیچ چشم داشتی از مهریه ندارند در حالی که حق مسلم آنان است.

یکی از آمارهای مربوط به جمعیت کیفری زندان‌ها متعلق به افرادی است که به علت عدم توانایی در پرداخت مهریه و شکایت همسران خود در زندان‌ها به سر می‌برند، بدون اینکه از نظر عناصر مربوط به ارتکاب جرم واقعاً مجرم باشند همچنین  بی‌سرپرست شدن خانواده، بیکار شدن یک نیرو در جامعه، گسترش ناامنی روانی و اخلاقی در جامعه و زندانیان غیر بزهکار از مهم‌ترین آسیب‌های این اقدام است.

تمام سخنان گفته شده درحالی است افرادی در جامعه وجود دارند که در مقابل تمام فشارهای متحمل به دلیل داشتن پشتوانه مالی درخواست مهریه می‌کنند در این بین افرادی نیزهستند که پس از تمام فشارهای روحی و روانی برای رهایی از زندگی پرفشار مهریه خود را می‌بخشند.

مهریه‌های نامتعارف دلیل بر خوشبختی نیست

سعید اسدنیا، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش نیوز،گفت: کارکرد مثبت مهریه در جامعه پایبندی افراد به تعهدات خانوادگی خود است، چراکه مهریه با سنتی برخاسته از باورهای مذهبی و اعتقادات گذشتگان است.
وی ادامه داد: از دلایلی که باعث می‌شود افراد زندگی مشترک خود را بر پایه مهریه‌های نامتعارف بنا کنند، اسطوره پروری‌های ذهنی و باورهای غلط است که مهریه سنگین را عاملی برای تضمین و دوام زندگی مشترک می‌دانند.
این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه برخی اسطوره‌های غلط در ظاهر بسیار زیبا و در باطن مخرب و ویرانگر هستند، افزود: بر اساس همین باورهای غلط است که افراد تصور دارند مهریه نامتعارف می‌تواند ملاک خوبی برای سنجش میزان مهر و محبت مرد نسبت به زن باشد.
اسدنیا، با اشاره به باور غلط «مهریه را کی داده و کی گرفته» در جامعه، خاطرنشان کرد: تمرکز بر روی وضع مهریه نامتعارف درواقع سبب می‌شود سایر ملاک‌ها در انتخاب همسر کمرنگ شده و یا اصلاً نادیده گرفته شود و زوجین درک واقعی از تصمیم خود در انتخاب هم نداشته باشند.
وی معتقد است که تمرکز بیش‌ازحد داشتن بر روی وضع مهریه باعث می‌شود که حاشیه‌های ازدواج و تشکیل خانواده پررنگ‌تر متن اصلی شده و همین امر باعث ایجاد تضاد بین هدف و وسیله می‌شود.     
این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: برتری یافتن وسیله نسبت به هدف در موضوع ازدواج سبب می‌شود کوچک‌ترین تنش و اختلاف‌سلیقه در اوایل زندگی که طرفین هنوز شناخت کافی از زوایای مختلف شخصیتی و فکری هم ندارند، به تعارض‌های جدی ختم شود.

قوانین مهریه به نفع زنان است

یکی از مخاطبان باریش نیوز با نام کاربری احسان با گلایه از ناقص بودن قوانین مهریه در جامعه گفت: باید قانونی مبنی بر به اجرا نگذاشتن مهریه در هر شرایطس وضع شود.

وی ادامه داد: برخی از بانوان از این شرایط استفاده می‌کنند و با افتادن در شرایط سخت خواستار مهریه می‌شوند.

احسان با اشاره به نادرست بودن این اقدامات خاطرنشان کرد: تمام این قوانین به نفع زنان است و باید قوانین برای هردو طرف یکسان باشد.

پشت پرده درخواست مهریه

یکی دیگر مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت با اشاره به اینکه در زندگی فشارهای زیادی را تحمل کرده است گفت: از همان ابتدای زندگی مورد آزار و اذیت همسر و خانواده همسرم قرار گرفتم.

وی ادامه داد: ابتدا به دلیل اینکه این روزا می‌گذرد و زندگی روی خوش خود را به من هم نشان می‌دهد تحمل می‌کردم.

این مخاطب باریش اظهار کرد: پس گذشت چند ماه دیگر تاب و توان ادامه زندگی را نداشتم و این باعث شد تا موضوع را با خانواده خود در میان گذاشته و طلاق را انتخاب کنم.

وی افزود: در این میان برای گذراندن زندگی خود باید پشتوانه مالی داشته باشم به همین دلیل درخواست مهریه کردم.

این مخاطب باریش گفت: لطفا به همه زندگی ها با یک دید نگاه نکنید زیرا اتفاقاتی در زندگی دیگران رخ می‌دهد که شما از آن بی‌خبرید.

باید دانست تعیین مهریه سنگین نمی‌تواند ضامن خوشبختی زندگی زناشویی یک زوج شود اما متاسفانه گروهى ازافراد که در فکر تجمل گرایی یافخرفروشی هستند به این مشکلات دامن می‌زنند و همین طور نمی‌توان تمام افراد را مانند یکدیگر دید زیرا زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است پس وضع قانون برای تمام افراد در جهت درخواست مهریه اقدامی نادرست است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید