21:50|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1398 - 13:01
کد خبر: 12847
یادداشت:

نبود پیوند اجتماعی دلیل عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی

چندين دهه است خودرو برای استفاده وارد کشور شده ولي فرهنگ استفاده صحيح از آن هنوز که هنوز است برای بسیاری از رانندگان جا نیفتاده است.
نبود پیوند اجتماعی دلیل عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی

سرویس اجتماعی بازیش نیوز، جابجایی هنجار با ناهنجار یکی از چالش‌های جدی در فضای رفتارهای ترافیکی موجود در کشور است. داشتن تمدن چندهزار ساله در دنیا و سرآمد فرهنگ و اخلاق در جهان متاسفانه در سال‌های اخیر در این عرصه جزو کشورهایی به شمار می‌روند که رانندگی برای یک خارجی در ایران نسبتا سخت یا با ریسک بالاست.

عناصر خاصی از شخصیت باعث رفتارهای قانون شکنانه در رانندگی می شود، از این رو این رفتارها به برآورده شدن برخی از نیازهای شخصی فرد منجر می شود، هرچند با سیستم قانونمند محیط اطراف مغایرت دارد.

عمدتا رانندگان وسایل نقلیه، رانندگی را امری تحت ضوابط قانونی می‌دانند که مسئول اجرای این قوانین، پلیس راهنمایی و رانندگی است.

از این رو، زمانی که پلیس حضور ندارد، کمتر احساس پایبندی به قانون را دارند، اما اگر این نوع نگاه نادرست اصلاح شود، رانندگی مانند امور دیگر زندگی، تحت قوانین اخلاقی قرار می‌گیرد که مجری آن وجدان اخلاقی انسان‌ها است. براساس این نوع نگاه، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، نه تنها یک الزام قانونی و اجتماعی است، که تخلف از آن موجب مجازات خواهد بود بلکه یک الزام اخلاقی و حقوق شهروندی نیز هست.

از دلایل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، می توان به نبود احساس پیوند اجتماعی میان شهروندان و جامعه اشاره کرد.

بنا به نظریه پیوند اجتماعی زمانی فرد دست به کجرفتاری می زند که پیوند فرد و جامعه ضعیف شده باشد. این موضوع ناشی از نبود احساس تعهد و تعلق خاطر، نبود احساس مسئولیت اجتماعی و کمبود احساس مشارکت اجتماعی در میان افراد و نهادهای جامعه است.

در نتیجه برهم خوردن نظم شهری، هرج و مرج و مشکلات تردد، بروز تصادفات و اختلال در رفت و آمد و تردد وسایل نقلیه و شهروندان، می تواند از پیامدهای ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی محسوب شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید