03:22|پنجشنبه, اردیبهشت 13 ,1403
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1398 - 10:38
کد خبر: 12842

سایه شوم لباس سفید بر سر آرزوهای کودکی

لباس سفید همیشه تعبیر رویاهای دوست داشتنی نیست اگر نابهنگام بر تن دخترکی شود سایه شوم می‌شود که آرزوهای کودکانه‌اش را تبرگونه بر باد می‌دهد.
سایه شوم لباس سفید بر سر آرزوهای کودکی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، ازدواج در دین مبین اسلام سنتی حسنه است که فرد در پرتو انتخاب فردی هم‌کفو و هم تراز خود بتواند آرامش را به معنی واقعی در زندگی خود احساس کند.

ازدواج به اذعان بسیاری از کارشناسان اجتماعی اگر به هنگام و آگاهانه انجام شود می‌تواند دریچه‌ای به روی آینده‌ای با موفقیت‌های بیشتر برای فرد باشد و چه بسا زنان و مردانی که با انتخاب آگاهانه زندگیشان پس از ازدواج در مسیر موفقیت و سعادت پیش رفته است.

کودک همسری پدیده  تازه ای در جامعه امروز نیست و از گذشته‌ها داشته و افزایش ارتباطات اجتماعی و حرکت به سمت مدرنتیه شدن هم نتوانسته این پدیده زشت اجتماعی را در جامعه امروز که عنوان توسعه یافته را یدک می‌کشد، را ریشه‌کن کند.

گرچه هیچ وقت آمار دقیقی از تعداد ازدواج های دختران در سنین زیر 15 سال و یا پسران زیر 18 سال در کشور بیان نشده و نمی شود اما نمی شود انکار کرد که هر از چندگاهی خبر ازدواج دخترک فلان همسایه و خانواده در سنین مدرسه سخت متاثرمان می کند و شاید ساعت‌ها به این فکر کنیم که پدر و مادر چگونه رضایت به این ازدواج دادند!

برخورد با ازدواج زودهنگام یک امر قانونی است!

محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در نهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در ارومیه برگزار شد، گفت: برخورد با ازدواج زودهنگام یک امر قانونی و مهم است و باید جلوی این امر گرفته شود.

وی ادامه داد: مسئولان و مدیران فرهنگی و علما باید برنامه‌ریزی دقیقی برای کنترل ازدواج زودهنگام داشته باشند تا فرهنگ‌سازی در این خصوص صورت گیرد.

عباسی با تاکید بر لزوم حمایت همه‌جانبه اجتماعی از کودکان بیان کرد: سیاست‌گذاری،برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر حقوق کودکان وظیفه کنوانسیون حقوق کودک است و راهکار‌های حل مشکلات را باید مدیران دستگاه‌های اجرایی اعمال کنند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه در شورای هماهنگی حمایت از حقوق کودک، امسال به عنوان سال تحول حوزه حقوق کودک نامگذاری شده، اضافه کرد: کودکان به دلیل اینکه امکان دفاع از خود را ندارند، بیشتر نیازمند حمایت است.

فقر، روی دیگر سکه آسیب‌های حوزه کودکان

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی در این رابطه معتقد است که بیشترین آسیب حوزه کودکان از فقر و کمبودهای اقصتصادی نشأت می گیرد.

این مسئول حقوق کودکان و توجه به آن را وظیفه دولت دانست و افزود: باید حمایت‌های اجتماعی و پیشگیری لازم در این خصوص اعمال شود.

وی بیان کرد: اعتبارات خاصی برای حل این مسئله به دستگاه‌های اجرایی تخصیص داده شود تا حمایت از کودکان به درستی انجام شود؛ دولت‌مردان و نمایندگان مجلس نیز مسائل اعتباری حمایت از حقوق کودکان را مورد توجه و رسیدگی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه توجه به حقوق کودکان مورد تاکید آموزه‌های دینی است، ادامه داد: شناسایی آسیب‌ها، چالش‌ها، نیازها و ارائه راهکارهای اجرایی در اولویت مدیران باشد.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: این استان در راستای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و نیازمند اقدامات خوبی را انجام داده و توجه ویژه‌ای را هم به کودکان مرزی داشته است.

هیس برایت خواستگار آمده سنگین‌تر باش!

کبری گرچه در آستانه رسیدن به دهه چهارم زندگی خود است اما همیشه خود را قربانی پدیده کودک همسری دانسته و در این باره به خبرنگار باریش گفت: هیچ وقت فراموش نمی‌کنم روزی که از مدرسه به خانه رسیدم و وقتی داخل خانه شدم گفتند هیس زشت است برایت خواستگار آمده باید سنگین‌تر رفتار کنی.

وی با بیان اینکه در هنگام ازدواج تنها یازده سال داشت و همسرش 11 سال از خودش بزرگتر است، اضافه کرد: روزی که سر سفره عقد نشستم باور کردم که دیگر نباید برای خودم آرزوهای دور و دراز داشته باشم.

کبری 39 ساله که اکنون مادربزرگ هم شده و یک نوه چندماهه دارد، خاطرنشان کرد: من با پسرم تنها 13 سال فاصله سنی داریم و همیشه براین باورم که من با پسرم بزرگ شدم و بیشتر روزهای دوران نوجوانی و جوانی ام با پسرم گذشته است چون همسرم هیچ وقت درک درستی از نیازهای من نداشت.

آسیب‌های کودک همسری با جلسات تشریفاتی حل نمی‌شود

در حالی که مسئولان استانی و کشوری تنها به ارائه باید و نبایدها و اما و اگرها در جلسات تشریفاتی بسنده می‌کنند، دخترانی هستند که در سایه ضعف قوانین حمایتی از نهاد خانواده در سنی که باید بازیهای کودکانه را با همسالان خود تجربه کنند راهی خانه‌بخت شده و به خیال خود لباس سفید عروسی تعیبر آرزوهایشان می‌شود در حالی که هیچ کس از تقدیری که برای این عروسکان خواهد گذشت خبر ندارند و شاید هم مصلحت نمی دانند که خبردار شوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید