21:45|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1398 - 08:16
کد خبر: 12755
باریش گزارش می‌دهد:

مرز کوزه‌رش سلماس وعده‌ای روی کاغذ

مرز کوزه‌رش سلماس یکی از مهم‌ترین مرزهای آذربایجان‌غربی است که نقش بسیار مهمی می‌تواند در رشد اقتصادی استان داشته باشد اما در حال حاضر اقداماتی برای بازگشایی آن صورت نگرفته است و وعده های مسئولان روی کاغذ جا خشک کردند.
مرز کوزه‌رش سلماس وعده‌ای روی کاغذ

به گزارس سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از ظرفیت‌های بالقوه در آذربایجان‌غربی استفاده از پتانسیل مرزهای استان در راستای توسعه اقتصادی است.
مرز کوزه‌رش در شهرستان سلماس یکی از مرزهای آذربایجان‌غربی است که فرصت مناسبی را برای شکوفایی اقتصادی استان در دامان خود پرورانده است اما متاسفانه در حال حاضر اقدامات مناسبی برای استفاده از ظرفیت این مرز انجام نشده است.
اعلام آمادگی برای برقراری امنیت در مرز
حشمت الله فلاحت پیشه، رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی روزهای اخیر در بازدید از ظرفیت‌های مرزی سلماس گفته است كه طرح استفاده از ظرفیت مرزهای آذربایجان غربی به ویژه سلماس در دستور كار این كمیسیون قرار دارد. 
وی با بیان اینكه بازگشایی مرز كوزه‌رش شهرستان سلماس منوط به برقراری امنیت در مرزهای هر 2 كشور است، بیان كرد: آمادگی برای همكاری در زمینه برقراری امنیت 2 طرف مرز به مسوولان كشور تركیه اعلام شده است و اگر شرایط امنیتی داخلی تركیه نیز همانند امنیت سلماس باشد، بازگشایی مرز سلماس در اسرع وقت امكان پذیر خواهد بود. 
فلاحت پیشه با بیان شرایط مختلف برای ایجاد مرز رسمی با كشور همسایه، ادامه داد: در كنار شرایط مطلوب و ظرفیت های مرزی سلماس باید منافع ملی و امنیتی كشورها هم در نظر گرفته شود و در این راستا مراتب را از سفیر تركیه در ایران و سفیر ایران در تركیه پیگیری خواهیم كرد.
وی با اشاره به لزوم برقراری امنیت پایدار در نقاط مرزی جهت انجام مراودات مرزی بیان كرد: استفاده از ظرفیت مرز برای برقراری مناسبات اقتصادی بین كشورهای همسایه سیاست راهبردی ماست. 
این مسئول با اشاره به اینكه همكاری های اولیه با تركیه در خصوص بازگشایی معابر مرزی آغاز شده است، اضافه كرد: اگر تركیه به ‌دنبال افزایش مراودات تجاری با ایران تا سقف 30 میلیارد دلار است، باید امنیت مرزها را تامین كند.
پیگیر ایجاد 2 مرز برای توسعه مراودات اقتصادی با ترکیه هستیم
محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی در آخرین بازدید خود از مرز كوزه‌رش سلماس گفته است كه تعداد مرزهای رسمی ایران با تركیه با توجه به شرایط كشور و موقعیت آذربایجان غربی به عنوان دروازه ورود به اروپا، برای این حجم صادرات و واردات بین 2 كشور پاسخگو نیست.
 شهریاری كه طی ماه‌های اخیر به دنبال بهره‌مندی مردم آذربایجان‌غربی از ظرفیت مرزی این استان بوده است، افزود: در این خصوص نیازمند ایجاد یك یا 2 مرز دیگر برای توسعه مراودات اقتصادی با تركیه هستیم. 
وی با بیان اینكه ایجاد مرز رسمی بین 2 كشور منوط به انعقاد یك توافق سیاسی است، اضافه كرد: اقدامات لازم برای عقد این توافق با حضور سفیر ایران در تركیه آغاز شده است.
استاندار آذربایجان‌غربی بیان كرد: ایجاد مرز رسمی به ویژه با استفاده از ظرفیت‌های كوزه رش سلماس می‌تواند موجب توسعه اقتصادی استان و ارتقای سطح معیشتی مردم محروم این منطقه با بهره گیری از امكانات ایجاد شده برای این مرز شود.
مذاکرات با کشور همسایه
شهروز برزگر نماینده مردم سلماس اظهار کرد: طی یك سال گذشته بحث و گفت و گوهایی با طرف ترك انجام شده و رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر به كوزه رش سفر كرده است. 
وی افزود: در حال حاضر در مرحله جمع بندی نتیجه این سفرها هستیم و از طرف ایران تمام نهادها و ارگان‌ها در خصوص بازگشایی مرز كوزه رش سلماس بسیج شده است. 
برزگر با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه مرز سلماس گفت: این مرز دارای كوتاه ترین، هموارترین و امن‌ترین مسیر ارتباطی بین 2 كشور ایران و تركیه بوده و بازگشایی آن همواره خواسته دیرینه مردم این شهرستان است. 
خبرنگار باریش نیوز در پی پیگیری آخرین وضعیت مرز کوزه‌رش در تماس با فرماندار سلماس به این مهم رسید که در حال حاضر اقداماتی برای بازگشایی مرز کوزه‌رش وجود ندارد و این امر به صورت جدی در حال پیگیری است.
آذربایجان‌غربی با توجه به شرایط جغرافیایی در همسایگی چند کشور مرزی دیگر قرار گرفته است که این عامل فرصت بسیار مناسبی را برای رشد اقتصادی در مرزها را دارد که با اقدامات اساسی و به موقع می‌توان شکوفایی مرزها را شاهد شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید