10:46|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 06:56
کد خبر: 12710
به بهانه سالروز بازگشت پرستوها؛

استقامت آزادگان، الگویی برای آیندگان

26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان سرو قامت به میهن اسلامی و پایان دادن به انتظار میلیون‌ها ایرانی چشم انتظار است.
استقامت آزادگان، الگویی برای آیندگان

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، 26 مرداد 1369 بود که آزادگان با سرافرازی پس از تحمل سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های مخوف رژیم بعثی عراق و دوری از میهن و خانواده قدم در خاک پاک میهن اسلامی خود نهادند.

تبادل حدود 40 هزار آزاده با همین تعداد اسیر عراقی اقدامی بود که ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در 22 مرداد 69 تشکیل شده بود به همراهی دیگر دستگاه‌ها انجام دادند.

آزادگان هراسی از شکنجه‌ها و آزار و اذیت مزدوران بعثی عراق نداشتند و با روابط اجتماعی بالا جامعه کوچک اردوگاهی خود را هرچند فضای خوبی نداشت ولی بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند.

دلیل آزاده نامیده شدن این افراد، توکل، توسل و راضی بودن به قضای خدا بود زیرا آن‌ها دل‌هایی وسیع‌تر از اقیانوس داشتند و زمانی که از همه جا و همه کس بریده بودند به خدا پیوستند و آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسیات رهایی یافته بودند.

به دلیل اهمیت فراوان این روز فرخنده، یعنی 26 مرداد در تقویم ایرانیان به نام آزادگان ثبت شد تا گذر زمان نیز نتواند یاد و خاطر غرور آفرینی این دلیر مردان را فراموش کند.

امروز همان روز آزادگان است روزی که غرور آفرینان پس از تحمل سال‌ها شکنجه و دوری از عزازن خویش به وطن بازگشتند و به انتظار میلیون‌ها ایرانی و خانواده چشم انتظار پایان دادند.

شاید بیان این کلمات برای ما راحت باشد ولی برای مادران، پدران، همسران و فرزندان آزاده‌ها سال‌هایی بسیار سخت و زجرآور بود زیرا نه خبری از سلامتیه عزیزانشان را داشتند نه خبری از اجساد آنان بود اما بالاخره شکیبایی این افراد به بار نشست و سال‌های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید.

امروزه نباید این عزیزان را فراموش کنیم و اجازه دهیم گذر زمان باعث کم رنگ شدن یاد و خاطر آن‌ها باشد زیرا نه تنها استقامت و ایستادگی آزادگان در اردوگاه های رژیم بعثی، بلکه صبر و پایداری خانواده‌های این عزیزان نیز ستودنی است.

مردان و زنان با ایمان با پیروی از تعالیم عالیه اسلام و تحت رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی (ره) توانستند حماسه ای به یادماندنی و جاودان از خود به یادگار بگذارند. این قهرمانان گرچه در زمان بازگشت مقتدا و امام خویش را ندیدند، اما با نایب بر حق وی میعادی همیشگی بستند و بر عهد خویش با خون شهیدان پایبند ماندند.

بی شک سال‌ها محرومیت این سرو قامتان تاریخ باعث شد که آنان امروز بیش از هر فرد دیگری در مسیر سبز موفقیت گام بردارند و الگو، اسوه و افتخار میهن خویش باشند.

اما امروزه دغدغه‌ها و گذرزمان باعث کم رنگ شدن یاد و خاطر آزاده‌ها شده است که باید در مقابل این فراموشی ایستاد و شمع مجاهدت‌های این افراد را برای همیشه روشن نگه داشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید