03:09|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 04:33
کد خبر: 12704
یادداشت:

سهم ناچیز بانوان از سرانه ورزشی در آذربایجان‌غربی

با افزایش زندگی‌های ماشینی باید به ورزش به‌خصوص ورزش بانوان توجهی ویژه شود که اختصاص مکانی مناسب برای بانوان می‌تواند از گام‌های اولیه و مثبت در این راستا تلقی شود.
سهم ناچیز بانوان از سرانه ورزشی در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس ورزشی باریش نیوز، بانوان نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در کانون خانواده و تربیت فرزندان دارند پس باید به ورزش و تفریح آنان باید توجه جدی شود زیرا این امر در راستای زندگی بهتر امری ضروری است که با توجه به این موضوع مهم ایجاد فضاها و پارک های مخصوص بانوان که در آن بتوانند بدون محدودیت پوششی و امنیت بالا به تفریح و سرگرمی بپردازند.

بانوان در صورت داشتن روح و روانی شاد خود را در جامعه و خانواده مطلوب‌تر انجام می‌دهند پس در نتیجه ساخت و ساماندهی اماکنی برای تفریح بانوان با امکانات ورزشی و رفاهی وخصوصا امنیتی برای بانوان، باید به این قشر از جامعه بیشتر ارج نهاده شود.

در سطح شهر ارومیه تنها یک پارک در اختیار بانوان قرار گرفته است که پاسخگوی خوبی برای نیاز‌های بانوان سطح شهر نیست و باید این مسئله را به گوش مسئولین رساند که بانوان نیز به مکانی برای تفریح و گذاردن اوقات فراغت خود نیاز دارند.

با دیوار کشی به دور یک پارک نمی‌توان آن را مکان مناسبی برای ورزش و تفریح بانوان عنوان کرد زیرا از آنجایی که باید پارک ویژه بانوان مکانی باشد که بسیاری از بانوان و دختران بتوانند با وجود امکانات رفاهی کامل در این مرکز با استفاده از البسه راحت و مناسب، در آن به ورزش و تفریح بپردازند، لذا باید پارک های بیشتر و مجهز تری برای این قشر از جامعه داشت.

نام نهادن به پارکی با عنوان احداث پارک یا مکان تفریحی برای بانوان صرفا رفع تکلیف کردن است زیرا سر سخن جهت ساخت یک مکان باز نشده است و تأمین فضاهای تفریحی و ورزشی ویژه بانوان، تقویت روحیه، نشاط بانوان، تأمین آرامش برای این قشر از جامعه، شادابی و تخلیه انرژی بانوان در محیطی امن همراه با آرامش باید از دیگر اهداف و ضرورت‌های احداث پارک بانوان باشد.

از آنجایی که ورزش می‌تواند موجب کاهش فشار خون، پایین آوردن ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان و سبب تقویت آنها شود پس توجه به اماکن ورزشی بسیار مهم است.

در برخی مطالعات نیز ثابت شده است ورزش در پیشگیری از سرطان سینه به علت اثرات فیزیکی مستقیم و غیر مستقیم آن از طریق پیشگیری از افزایش وزن به ویژه در زنان یائسه و ابتلا به چاقی و افزایش وزن یک عامل خطر در ابتلا به انواع سرطانها است.

پوکی استخوان یکی از بیماری‌های رایج بین زنان است که عدم توجه به آن می‌تواند مشکلات زیادی را به بار آورد که برای حفظ تراکم استخوان زنان باید ورزش و همراه با آن به مقدار لازم کلسیم مصرف کنند زیرا ورزش در شکل گیری استخوان‌های قویتر نیز کمک خواهد کرد.

با توجه به خانه داری و مشغله ذهنی زیاد قشر زنان، لزوم ورزش و سلامتی برای آنان در مکانی مخصوص برای ورزش و شادی بسیار ضروری است و احداث پارک‌های مخصوص، به دلیل محدودیت های جامعه یا ترجیح شخصی یانوان، لازم و مورد نیاز جامعه است. این در حالی است که امکانات و فضاهای ورزشی اختصاصی به بانوان در شهر بسیار ناچیز بوده و یا اصلا وجود ندارد.

با توجه به اظهارات مسئولین شهری مطالعاتی قرار بود دو پارک دیگر برای بانوان احداث شود که وعده ها، گویای احداث پارک فدک و باغ حلاوت کار یکی در منطقه یک و دیگری در جاده دریا و کمربندی بود اما متاسفانه باغ نرگس، تنهاترین پارک بانوان در ارومیه است و به این دلیل پاسخگوی مناسبی برای مراجعه کنندگان این مرکز نیست.

محققان به زنان توصیه می‌کنند که حداقل 3 تا 4 روز در هفته به طور منظم ورزش کنند. یکی از دلایلی که ورزش حرفه‌ای را حائز اهمیت می‌دانند تاثیرات آن بر روی روح و دیگری کمکی است که ورزش حرفه ای به تداوم انجام ورزش به زنان می کند.

به جرات می توان گفت شاید مهمترین دلیل زنان ایرانی برای ورزش نکردن نبود مکانی مناسب و تنبلی است اما باید به یاد داشته باشند انجام رشته ورزشی به خصوص اگر به صورت گروهی باشد نشاطی را به همراه می‌آورد که با تخلیه انرژی، از بین بردن انرژی های منفی، فراموشی مقطعی زندگی پرمشغله امروزی و شادی همراه است این در صورتی به تحقق می‌رسد که بانوان با خیالی آسوده و به دور از استرس در امنیت بالا به ورزش کردن بپردازند.

انتظار می‌رود احداث این پارک‌ها بتواند در جهت بهبود وضعیت بانوان خانه دار و توانمندسازی آن‌ها در زمینه‌های مختلف گامی مثبت تلقی شود و رعایت امنیت اجتماعی، محصور بودن، مشرف نبودن ساختمان های اطراف به پارک بانوان از ویژگی های اصلی پارک بانوان محسوب شود.

نباید این معضل را که بانوان شهر ارومیه به‌دلیل نبود فضای اختصاصی و امن در پارک ها رنج می برند، را نادیده گرفت و برای راحتی آن‌ها باید اقدامی جدی شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید