19:48|سه شنبه, خرداد 01 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مرداد 1398 - 12:37
کد خبر: 12520
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی با باریش نیوز:

مرگ آرتمیاها نشان از چرخه زندگی آن ها دارد

در جهان هستی زندگی و حتی مرگ و میر یک عامل عادی است و این نشان از وضعیت خوب چرخه زندگی دارد.

علی نکویی‌فرد، رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی با باریش نیوز، میزان آرتمیا های موجود در دریاچه را چیزی بالغ بر 200تن اعلام کرد و افزود: میزان آرتمیا موجود در دریاچه، آرتمیا بالغ 683 عدد، نوزاد 2هزارو 66 عدد، جوان 833 عدد و تعداد نخم های آرتمیا 56 هزار و 130 عدد در متر مکعب است.

وی ادامه داد: هم اکنون حجم دریاچه 4/56 میلیارد متر مکعب است و مساحت دریاچه نیز 3هزارو 80کیلومتر مربع، مساحت دریاچه نسبت به سال گذشته 918 کیلومتر مربع افزایش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر محیط طبیعی جاندارانی با طول عمر مشخصی دارند گفت: طول عمر آرتمیا در شرایط بسیار خوب با شوری 120 گرم در لیتر و وجود غذای کافی 3 ماه است و پس از پایان طول عمرشان میمیرند.

نیکویی فرد ادامه داد: با گرمی هوا و بیشتر شدن شوری آب طول عمرشان کم تر می‌شود اما مشکلی برای چرخه زندگی آرتمیا به وجود نمی‌آید و شاهد وضعیت بسیار خوب آرتمیا ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه آرتمیا ها تمام چیزهایی را که اندازه دهنشان یعنی 50 میکرون باشد می‌خورند خاطر نشان کرد: این موجودات از باکتری ها و جلبک ها تک سلولی مانند دونالیلا گرفته تا آرتمیا های مرده در صورت متلاشی شدن تغذیه می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یکی از دلایل قرمز شدن دریا وجود دونالیلا ها بیان کرد و افزود:  با شور شدن دریاچه این جلبک های تک سلولی برای اینکه بتوانند در مقابل شوری آب دوام بیاورند تغییر رنگ می‌دهند و این دلیل بارز قرمزی دریاچه است.

نیکویی فرد با اشاره به لجن های دریا گفت: آرتمیا ها پس از مردن جرگه تشکیل می‌دهند.که یکی از دلایل لجن های کنار دریا توده های آرتمیا های مرده است.

وی در آخر در رابطه با دلایل مشاهده آرتمیا های مرده در سواحل دریاچه گفت: وزش باد به سمت ساحل و جمع آوری آن ها در سواحل اصلی ترین دلیل مشاهده جرگه ها است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید