22:43|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 30 تیر 1398 - 10:48
کد خبر: 12465
مرگ تدریجی یک رویا:

وضعیت نامطلوب سالن‌های سینما در آذربایجان‌غربی

سالن‌های سینما در آذربایجان غربی سالهاست که حال و روز مساعدی ندارند البته حال بخش‌های دیگر فرهنگی هم بهتر از سالن‌های سینما نیست اما متولیان هنوز در خوابند و خیال ندارند چاره‌ای اساسی برای تجهیز زیرساخت‌های فرهنگی استان کنند.
وضعیت نامطلوب سالن‌های سینما در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، سینما و هنر هفتم جلوه‌ای بارز از فرهنگ و سنت‌های برخواسته از رسوم و آیین‌های ملی و مذهبی هر ملتی به شمار می‌رود. اما سالن‌های سینما مانند خیلی از زیرساخت‌های فرهنگی در آذربایجان غربی همچنان کمیتشان لنگ می‌زند و متولیان خیال آن ندارند که برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی هم که شده دستی به سر و روی سالن‌های سینما در استان بکشند.

در و دیوار سالن‌های سینما در آذربایجان غربی که یادگار دست‌کم چهار دهه گذشته هستند چنان زوارشان در رفته که تماشاگر رغبتی برای تماشای فیلم در سالن‌ها را ندارد مگر آنکه اکران یا جشنواره عمومی در کار باشد که سینماها حضور حداکثری مردم را در سالن‌های اکران فیلم شاهد باشند.

گرچه مسئولان و متولیان بخش فرهنگی استان خود به وضعیت نامطلوب و نامناسب سالن های سینما واقف هستند و بارها در گفت‌و‌گو با اصحاب رسانه به آن اذعان داشته و بزرگ‌ترین مشکل سینماهای استان را فقدان توجه مالکین سینماها به روز آمدسازی آنها ذکر می‌کنند.

استانی که فقط 4 سالن سنمای فعال دارد

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در رابطه با وضعیت سینماهای استان اظهار کرد: درکل آذربایجان غربی تنها 4 سینمای فعال وجود دارد در حالی در شهری مانند تبریز 20 سالن سینما فعالیت دارد و این در شأن فرهنگ و هنر استان نیست.

این مسئول در ادامه گفت: از 19 سالن سینمای استان فقط 3 سالن قابل استفاده است و مابقی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

سالن‌های سینما در ارومیه قابل مقایسه با سینمای کلانشهرهای دیگر نیستند

آیسان از مخاطبان باریش نیوز در مورد وضعیت سینماهای ارومیه گفته است: سالن های سینما در ارومیه از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، امکانات صوتی سینماها آنقدر پایین است که در اگر ته سالن باشید نمی‌توانید صدای پخش فیلم را به وضوح بشنوید.

وی ادامه داده است: سالن‌های سنما در ارومیه اصلا قابل مقایسه با شهرهای بزرگ دیگر مانند اصفهان و تبریز نیستند و برخی اوقات که مهمان از سایر استانها داریم جرأت نمی‌کنیم آنها را به سالن سینما ببریم چون بیشتر مایه خجالت است برای شهری که اولین سالن‌های سینما را در پنجاه سال پیش داشت اما الان از بسیاری شهرهای دیگر عقب مانده است.

سالن‌های سینما در ارومیه حتی از کمترین امکانات هم محروم هستند

احمدی از دیگر مخاطبان باریش نیوز در پیامی با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به امکانات فرهنگی شهر ارومیه گفته است: سالن مناسبی در ارومیه برای تماشای فیلم وجود ندارد و سالن‌های موجود از نظر بهداشتی و امکانات فنی اصلا در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

این شهروند معتقد است که با چنین اوضاعی چطور می‌توان از خانواده‌ها و جوانان انتظار داشت اوقات فراغت خود را با برنامه‌های فرهنگی پرکنند و سراغ سرگرمی‌های دیگر نروند، جوانان با چه دلخوشی باید در سالن‌های سینما بنشیند و کنار دوستان و یا خانواده فیلم ببینند در حالی که حتی صندلی‌های سالن هم راحت نیستند و نمی‌شود بیشتر از نیم ساعت روی صندلی‌ها نشست.

هنر یکی از ابزارهای اصلی برای انتقال مفاهیم اجتماعی است و در این بین سینما در دنیای امروز به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی و جذابیت های سمعی و بصری خاصی که دارد، سهم مهمی در این امر دارد، اما با این همه آذربایجان غربی و شهر ارومیه که از طلایه داران فرهنگ و هنر در کشور است هنوز که هنوز است از داشتن زیرساخت‌های لازم فرهنگی از جمله در بخش سینما محروم است و معلوم هم نیست تا کی قرار است داغ محرومیت بر پیشانی فرهنگ و هنر این مرز و بوم همچنان خودنمایی کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید