00:03|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 تیر 1398 - 12:19
کد خبر: 12430
باریش گزارش می‌دهد:

پیشتازی آذربایجان‌غربی در آمار غرق‌شدگی

آذربایجان غربی براساس گزارش‌های ارائه شده درصدر جدول استان‌هایی قرار دارد که بیشترین آمار غرق‌شدگی در سال جاری در آن اتفاق افتاده است.
پیشتازی آذربایجان‌غربی در آمار غرق‌شدگی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، افزایش قابل توجه سطح آب در سدها و رودخانه‌های آذربایجان غربی در سال‌جاری به دنبال بارش‌های پربرکت الهی در ماه‌های ابتدایی امسال، شوق شنا کردن در آب‌های غیرمجاز را در بین برخی از مردم بیشتر کرده، البته شور و شوقی که تعدادی از مردم را در استان دغدار از دست رفتن عزیزانشان به خاطر بی‌احتیاطی هنگام شنا در این آبها کرده است.

بی‌احتیاطی، عدم آشنا به اصول شنا و همچنین شنا کردن در محل هایی که از شناکردن به خاطر خطراتی که برای مردم دارد از سوی مسئولین ممنوع اعلام شده از جمله مواردی هستند که امسال آمار تعداد غرق شدگان در آذربایجان غربی به طور قابل تأملی افزایش داده است.

افزایش 15 درصدی ماموریت‌های غرق‌شدگی در اورژانس استان

باقر بهرامی، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی بروز مشکلات غرق‌شدگی افراد اغلب در رودخانه‌های شمال و جنوب استان رخ می دهد چراکه افراد آشنایی کافی به اصول شنا در چنین اماکنی را ندارند، اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال در مجموع کل بیش از 18 هزار ماموریت در این رابطه انجام شده که 15 درصد افزایش نسبت به سال گذشته دارد.

وی با اشاره به اینکه از اواخر فروردین تا 16 تیر سال جاری 45 نفر در استان دچار غرق‌شدگی شده‌اند، افزود: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 146 درصد افزایش دارد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: از این تعداد غرق‌شدگی در استان، 24 نفر به بیمارستان اعزام شده که نسبت به سال گذشته 380 درصد رشد را نشان می‌دهد.

آذربایجان غربی صدرنشین حوادث غرق‌شدگی در کشور

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور در آخرین آماری که ارائه داده است؛ آذربایجان غربی در کنار مازندران و تهران از استانهای صدرنشینان آمار غرق‌شدگی در کشور اعلام کرده است‌.

این مسئول کشوری با اشاره به اینکه رودخانه‌‌ها در صدر حوادث ناشی از غرق‌شدگی قرار دارند، گفت: در ۱۱۴ روز گذشته و از مجموع ۶۳۶ غریق از نظر تفکیک مکانی ۲۴۰نفر معادل ۳۸ درصد از کل غریق‌ها در رودخانه‌‌ها، ۱۴ درصد در سایر محیط‌ های آبی شامل حوض، جوی، آب انبار و ۱۱ درصد در دریاچه پشت سد، ۱۹ درصد در دریا، ۹ درصد در استخر کشاورزی، ۶ درصد در کانال آب و ۳ درصد در استخر شنا دچار غرق‌شدگی شدند.
رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: از ابتدای فروردین ماه تا ۲۱ تیرماه سال جاری، استان‌های مازندران، آذربایجان غربی و تهران درصدر بیشترین حوادث ناشی از غرق شدگی هستند و در ۱۱۴ روز گذشته بیشترین غرق شدگی ها به ترتیب به استان های مازندران، با ۱۰۳ نفر، آذربایجان غربی با ۴۳ نفر و تهران با ۴۱ نفر اختصاص دارد.

تغییر عمق و کف رودخانه‌ها علت اصلی غرق‌شدن افراد 

حسن محمودی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در این رابطه مهم‌ترین علت غرق‌شدگی در استان در سال جاری را ناکافی بودن آگاهی برخی از مردم برای شنا در رودخانه‌ها با توجه تغییر عمق و کف رودخانه‌های استان نبست به سال گذشته دانست.

وی افزود: امدادگران استان در کمتر از ۷ دقیقه خود را به محل حادثه رسانده و اقدام به کمک می‌کنند که این زمان در میانگین کشوری ۸ دقیقه است.

جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نا آشنایی به فن و فنون شناکردن را از عمده دلایل غرق‌شدگی عنوان کرده و افزود: در برخی از موارد نیز افراد غرق شده از گردشگران و مسافران سایر استان‌ها بوده و فریب ظاهر آرام دریاچه پشت سدها و رودخانه‌ها را می‌خورند که پس از اقدام به شنا سنگینی آب آن‌ها را در کام خود فرو می‌برد.

افزایش آمار غرق شدگان آذربایجان غربی در سالجاری تا حدی است که هر هفته دست یکم یک خبر از غرق شدن افراد در سدها و رودخانه‌های جاری استان در خروجی سایت‌های خبری قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد هشدارهایی که از طرق مختلف برای کاهش این آمار ارائه می‌شود راه به جایی نبرده است و آب‌های خروشان این استان همچنان قربانی می‌گیرند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید