13:22|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 تیر 1398 - 09:30
کد خبر: 12424

تبعیض جنسیتی عاملی بر نابودی حق بانوان در ورود به ورزشگاه

مدت زیادی است که خواسته بر حق بانوان ایرانی در خصوص حق ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقات ورزشی نادیده گرفته و به خواسته آنان پاسخی داده نمی‌شود.
تبعیض جنسیتی عاملی بر نابودی حق بانوان در ورود به ورزشگاه

به گزارش سرویس ورزشی باریش نیوز؛ این روزها مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم را دچار بسیاری از مشکلات فکری کرده و به بیان دیگر انگیزه و امید را از آنان سلب کرده است؛ در حال حاضر حضور در میادین ورزشی و تماشای مسابقات از جمله فوتبال و والیبال به قطب مثبتی برای تامین اوقات فراغت نوجوانان و جوانان پسر تبدیل شده اما دختران کشور از این شور و شادی محروم مانده‌اند؛ در حال حاضر طبق تحقیقات اجتماعی انجام شده حق ورود به ورزشگاه‌ها مطالبه بسیاری از زنان ایرانی است و طبق اعلام صاحب نظران و محققان این موضوع  نیمی از جمعیت ایران  را دربرمی‌گیرد لذا توجهی جدی را در این خصوص می‌طلبد.

پسران و آقایان به راحتی و سهولت قدم در ورزشگاه گذاشته و مسابقات دلخواه و ورزش مورد علاقه خود را تماشا می‌کنند اما متاسفانه سالیان زیادی است که به خواسته به حق و مهم بانوان کشور بها و اهمیتی داده نشده تا آنان در حسرت تماشای مسابقات ورزشی بمانند و از تبعیض جنسیتی که میان مردان و زنان همواره سبب ایجاد محدودیت‌هایی برای بانوان می‌شود، عذاب بکشند.

تصویری که مشاهده می‌کنید در جریان هفته اول رقابت‌های سوپرلیگ فوتبال استان آذربایجان غربی در ورزشگاه خانه جوان ارومیه ثبت شده است، این تصویر به خوبی محرومیت و مظلومیت بانوان را نشان داده و ثابت می‌کند که تبعیض جنسیتی حاکم هرگز قابل قبول نداده و نخواهد بود.

در جریان هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال که در ارومیه برگزار شد، بانوان توانستند مجوز حضور در سالن دورنالار یوواسی را با زور و فشار فدراسیون جهانی بدست آورند؛ فرصتی که به خوبی نشان داد حضور بانوان در ورزشگاه نه تنها مشکلی برای کسی ایجاد نمی‌کند بلکه تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ سازی و افزایش آرامش در استادیوم‌های ورزشی و همچنین کاهش تنش در این مجموعه‌ها را در پی دارد.

در حال حاضر فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) هشدارهای زیادی را به فدراسیون فوتبال ایران داده است تا پیگیر حق ورود بانوان به ورزشگاه بوده و مطالبه به حق آنان محقق سازند تا در رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر فوتبال و همچنین لیگ برتر والیبال کشور، بانوان ایران بتوانند با حضور بر روی سکوهای ورزشگاه‌ها به تشویق تیم‌های مورد علاقه خود بپردازند.

کامران حسینی یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی  اظهار داشت: ورزشگاه‌ها مكان های امنی برای خانواده‌ها است و اگر توهینی هم می‌شود دلیلش نبود خانواده ها است؛ مردم با فرهنگ ما، تعصب خاصی بر خانواده دارند‌؛ از این رو با حضور بانوان در ورزشگاه ها هیچ اتفاق نامطلوبی رخ نمی‌دهد و حق آن‌ها است كه بازی‌های ورزشی را تماشا كنند.

وی با بیان اینكه حرمت زن باید حفظ شود و تاکید بر اینکه در كشورمان از ظرفیت بانوان استفاده نكرده‌ایم افزود: مدت‌ها است در ورزش و دیگر حوزه‌ها آزمون و خطا صورت می‌گیرد، چه اشكالی دارد ورود بانوان را نیز به ورزشگاه‌ها یك بار تجربه كنیم و سپس تصمیم بگیریم كه خوب است یا بد.

حسینی تصریح کرد: وقتی دختری با پدرش در ورزشگاه حضور یابد، برخی رفتار‌های نامناسب در این فضا به علت حضور خانوادگی تلطیف می‌شود و از سوی دیگر هیجانات دختران حتی در پارك‌ها و بوستان‌های بانوان نیز برطرف نمی‌شود و با بازكردن فضا می‌توانیم زمینه حضور خانواده‌ها را فراهم كنیم؛ برای نمونه از خانواده بازیكنان شروع كنیم و شرایط را برای حضور آنان و تشویق خانواده ‌شان پدید آوریم.

حال وقت آن رسیده تا حتی برای یک بار هم که شده از فرصتی در اختیار بانوان قرار بگیرد تا آنان نیز از شور و هیجان ورزشگاه‌ها بهره برده و قربانی تبعیض جنسیتی نشوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید