11:55|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 23 تیر 1398 - 13:20
کد خبر: 12415

گرانی کنترل بازار را از تنظیم درآورد

افزایش روز افزون قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار باعث شده مردم در تهیه و خرید اقلام اساسی دچار سردرگمی شده و تا جایی که کنترل بازار دیگر مفهومی ندارد چون گرانی‌های افسارگیسخته دیگر آن را از تنظیم هم درآورده است.
گرانی کنترل بازار را از تنظیم درآورد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آشفتگی شرایط اقتصادی و نبود ثبات در بازار باعث شده قیمت اقلام اساسی روز به روز در حال افزایش باشد. در این میان بروز موج گرانی فرصت سوء استفاده دلالان در سطح بازار را افزایش داده و این امر مردم را به شدت کلافه کرده است. مردم معتقد هستند که نظارت و کنترل بر بازار تا حد زیادی از ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای جلوگیری می‌کند اما در حال حاضر گویا نظارت در بازار از سوی کارشناسان مربوطه آنگونه که باید باشد نیست که فروشنده به هر سازی که می‌زند خریدار باید با آن برقصد.
گران‌فروشی در برخی از مراکز خرید ارومیه
یکی از کاربران باریش‌نیوز در ارسال پیامی گفت: افزایش قیمت کالاهای اساسی باعث شده مردم در تهیه اقلام مورد نیاز خود دچار مشکل شوند.
وی افزود: از سوی دیگر گرانفروشی برخی از فروشندگان تعادل بازار خرید را بر هم زده است به گونه‌ای که قیمت‌ها مغازه به مغازه با هم متفاوت است.
کمبود نظارت، باعث افزایش آشفتگی در بازار شده است
یکی از شهروندان ارومیه‌ای از نبود نظارت کافی در بازار گلایه داشته و در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: برای اینکه تعادل و کنترل قیمت در بازار اتفاق بیوفتد باید بازرسان مربوطه به صورت مستمر مرکز خرید را کنترل و از تخلفات جلوگیری کنند.
این شهروند ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر کنترل و نظارت مستمری از مراکز خرید نمی‌شود و این امر یکی از عوامل افزایش آشفتگی و نبود ثبات در بازار به شمار می‌رود.  
لزوم درج قیمت بر روی کالاها       
علیرضا یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: طبق قوانین، فروشندگان باید قیمت مصوب را بر روی کالاها درج کنند اما متاسقانه اکثر آنان این قانون را رعایت نمی‌کنند.
وی افزود: برخی از فروشندگان نیز با وجود اینکه قیمت را بر روی کالا درج می‌کنند اما هنگام فروش کالا را با قیمت بالاتر از آنچه که روی آن درج شده عرضه می‌کنند.
فروشندگان مستلزم به درج قیمت روی کالاها هستند
خلیل ابراهیمی، معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی، با اشاره به جلوگیری از گرانفروشی در استان اظهار داشت: درج قیمت روی کالاها، خدمات و تناسب آن براساس قیمت‌گذاری حمایتی یا هزینه تمام شده از الزاماتی است که فروشندگان کالا باید آن را رعایت کنند.
وی افزود: برای تاثیرگذاری بیشتر در رسیدگی به گرانفروشی، مجازات از طریق جریمه است که 20 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته که بلافاصله پس از رسیدن پرونده در اسرع وقت در ادراه تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
ابراهیمی تأکید کرد: برای ایجاد آرامش در فضای جامعه، رصد مستمر بازار عرضه و تقاضا برای تامین، توزیع کالا و خدمات رسیدگی به گزارشات مردمی و جلوگیری از کمبود می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد.
شرایط بد اقتصادی و افزایش قیمت‌های چند برابری به اقشار مختلف جامعه از تولیدکنندگان تا مصرف کنندگان فشار می‌آورد و البته این شرایط فرصت را برای سودجویان پررونق کرده و آرامش بازار را بر هم زده است.
از طرفی دیگر نظارت و بازرسی از سوی دستگاه‌های اجرایی تا حد زیادی در کنترل و ایجاد ثبات در بازار تأثیر گذار است که امیدواریم این مسئله به صورت جدی مورد توجه مسئولان متولی قرار گیرد. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید