18:19|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 تیر 1398 - 12:49
کد خبر: 12376
یادداشت:

مشکلات فرهنگی سدی برای توسعه ورزش بانوان در آذربایجان‌غربی

ورزش تاثیر بسیار زیادی در سلامتی جسمی و روحی دارد اما مشکلات فرهنگی و نبود امکانات مناسب مشکلات زیادی برای ورزش بانوان به وجود آورده است.
مشکلات فرهنگی سدی برای توسعه ورزش بانوان در آذربایجان‌غربی

سرویس ورزشی باریش نیوز؛ ورزش تاثیر بسیار زیادی در سلامتی جسمی، روحی و روانی افراد دارد؛ ورزش کردن می‌تواند بسیاری از مسائل منفی از جمله بیماری‌ها را به امتیازی مثبت تبدیل کند. در این میان ورزش برای بانوان و دختران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، بانوان و دختران بدون شک در صورت داشتن ورزشی مناسب از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار می شوند که در پی خود می‌تواند ضامن تربیت نسل سالم و شاداب آینده باشد اما در صورت آنکه بانوان از ورزش جدا شوند طبیعتا باید با مشکلات بسیاری که زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری‌های ناشی از زندگی شهری است در آینده دست و پنجه نرم کنند.

انسان به طور فطری موجودی اجتماعی است که می خواهد با دیگران رابطه داشته باشد و دیگران هم به طور متقابل با او ارتباط داشته باشند این غریزه اجتماعی را می‌توان از طریق ورزش بر آورده سازند و ورزش در زمینه نیل به ارزش های اجتماعی دیگری نیز چون کار گروهی ، وفاداری و روحیه ورزشکاری می توان توفیق یافت؛ محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل گیری روحیات است و محیط ورزشی مناسب باعث می شود زنان و دختران که ترسو و کم رو هستند به این گروه های ورزشی روی آورند تا بتوانند از این طریق با آنها ارتباط داشته باشد و همچنین در زندگی روزانه خویش با افراد مختلف بهتر سازگاری یابند.

هرگز نمی‌توان اهمیت و تاثیر مثبت ورزش را در بانوان کتمان کرد، اما در این میان بسیاری از محدودیت‌ها و همچنین نبود امکانات ورزش کردن را برای بانوان سخت و حتی گاها غیرممکن کرده است؛ بانوان ایران همواره سطح توانایی و استعدادهای خود را در عرصه‌های ملی و جهانی نشان داده و ثابت کرده که می‌توانند پابه‌پای ورزشکاران جهان رقابت کنند، لذا نیاز مبرمی وجود دارد تا مسئولین امر کمر همت خود را بسته و حداقل ابتدایی‌ترین امکانات ورزشی را برای بانوان ایجاد نمایند.

آذربایجان غربی نیز همانند کل کشور از امکانات ورزشی بانوان محروم مانده است، شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی به غیر از بخش بانوان پارک گلدیس که هیچ امکانات مناسبی نداشته و تنها به عنوان فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد فضای مناسب دیگری برای ورزش بانوان وجود ندارد.
در کنار نبود امکانات ورزشی در فضای باز، سالن‌های ورزشی سطح شهر ارومیه نیز به تصرف ادارت، ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف در آمده و هیچ سانس خالی برای افراد عادی باقی نمانده است که بیانگر عدم توجه به ورزش همگانی به خصوص ورزش بانوان است.

نبود امکانات ورزشی تنها معضل و مشکل موجود برای ورزش بانوان نیست، مشکل فرهنگی که در جامعه در قبال ورزش بانوان موج می‌زند بسیار آزار دهنده‌تر از نبود امکانات است. در حال حاضر اصلی‌ترین نیاز جامعه ایجاد فرهنگ سازی مناسب در این زمینه است چرا که ورزش‌هایی از جمله دوچرخه سواری بانوان در پارک و فضای بسته امکان پذیر نیست.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید