15:34|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 16 تیر 1398 - 11:16
کد خبر: 12356
باریش گزارش می‌دهد:

منطقه ویژه اقتصادی سرو رویای تعبیر نشده در ارومیه

منطقه ویژه اقتصادی سرو_ارومیه علیرغم همه وعده‌های داده شده، رویایی تعیبر نشده برای مردم این شهر مانده است.
منطقه ویژه اقتصادی سرو رویای تعبیر نشده در ارومیه

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان غربی با داشتن نزدیک به هزار کیلومتر مرز زمینی با کشورهای همسایه دروزاه اصلی اتصال کشور به بازارهای جهانی است، البته این ظرفیت تاکنون در این استان به دلایل مختلف مغفول مانده و آنچنان که باید از آن استفاده نشده است.

گواه این مدعا راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی و تجاری در شهرهای مختلف استان است که هنوز در حد قول و وعده مانده و تحقق عملی پیدا نکرده تا با رونق مبادلات اقتصادی و تجاری کام مردم نیز از شیرینی توسعه استانی شیرین شود.

طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سرو_ارومیه از سه سال پیش در مجلس ارائه شده و پس از تغييراتي در لايحه، ايجاد اين منطقه در 2 فاز به تصويب نمايندگان مجلس رسيد تا با تحقق آن آذربایجان غربی به عنوان یکی از مهم ترین استانهای دارای ظرفیت های مرزی در بخش تولید، اشتغال و افزایش حجم مبادلات تجاری به شکوفایی برسد اما صد حیف که خرما بر نخیل است و دست ما همچنان کوتاه.

ضرورت ورود بخش خصوصی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سرو

سیدهادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با روند عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه با بیان اینکه این منطقه در کنار شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود، معتقد است ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در سرو فرصتي براي اشتغال‌زايي و توسعه صنعت در منطقه است.

وي با دعوت از سرمايه گذاران براي حضور فعال در ايجاد منطقه ويژه اقتصادي سرو خاطرنشان کرد: قوانين خاص و منحصر به فردي در مناطق ويژه اقتصادي حاكم است كه زمينه را براي واردات مواد اوليه از طريق معافيت عوارض گمركي و ماليات فراهم مي‌كند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: به دليل مشكلات مالي موجود در كشور، ورود بخش خصوصي در ايجاد اين منطقه ضروري است.

منطقه اقتصادی ارومیه سبب فرصت‌سازی تجارت بین‌المللی می‌شود
محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی گفت: این استان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی چندان موفق نبوده در حالی که ثبات و امنیت مستحکمی در منطقه و کشور وجود دارد و در این میان منطقه آزاد ماکو فرصت بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: در لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی شهر مرزی سرو جزو  12منطقه ویژه اقتصادی کشور به شمار آمده و با تصویب این لایحه در مجلس شاهد معافیت‌های قابل‌توجهی در حوزه صادرات بوده و تحول در منطقه بیش‌ازپیش قابل تحقق است.

مسئولان به سرمایه‌گذاران روی خوش نشان دهند

منطقه ویژه اقتصادی سرو _ارومیه با توجه به موقیعت و شرایط جغرافیایی خود در منطقه می‌تواند گره بسیاری مشکلات مردم از جمله بیکاری را حل کند و با توسعه اشتغال به بهبود شرایط  معیشت عمومی منجر شود طرحی که برای تصویب اگر چه دست اندازهای بسیاری را سپری کرده است ولی اگر به موقع به وعده تحقق آن جامه عمل پوشانده نشود در حکم نوشدار پس از مرگ سهراب است و تنها باعث هدررفت فرصت‌های ویژه اقتصادی و تجاری در استان می‌شود.

در مسیر تحقق منطقه ویژه اقتصادی ارومیه رد شرایط فعلی مولفه‌ای که بیشتر می تواند به شتاب گرفتن تحقق آن کمک کند، ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است البته آنهم به شرط آنکه اندکی مسئولان روی خوش به سرمایه‌گذاران نشان دهند و با پیچیده کردن مراحل اداری کار را از آنچه که هست برای این افراد سخت‌تر نکند تا عطا را به لقایش ببخشند و استان دیگری رای مقصد سرمایه گذاری خود تعیین کنند‌

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید