13:31|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 10 تیر 1398 - 09:54
کد خبر: 12297

حال ناخوش صنایع تولیدی در آذربایجان‌غربی

تولید و اشتغال در بخش صنعت و معدن آذربایجان‌غربی خیلی وقت است به کما رفته و علیرغم تلاش‌های متعدد برای احیای آن، تا به‌حال چاره‌های اندیشیده شده راه به جایی نبرده است.
حال ناخوش صنایع تولیدی در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، به گفته مسئولان استانی در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی کمبود نقدینگی و معوقات بانکی است این در حالی است که این استان به خاطر موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و هم‌مرزی با چند کشور یکی از مهم‌ترین شاه‌راه‌های اصلی اتصال به دروزاه‌های تجاری اروپا محسوب می‌شود.
موانع مالی موجود بر سر راه واحدهای تولیدی و حمایت‌های لاکپشتی از آنها سبب شده که هر روز به تعداد واحدهای که به حالت نیمه فعال و یا تعطیل درمی‌آیند در استان افزوده شود.
گرچه در سالی که به نام رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری مزین شده است، دولت کمر همت برای احیا و بازگشت واحدهای تولیدی مشکل دار به چرخه تولید و اشتغال بسته اما روند تعطیلی واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر با چنان شتابی از میزان تولید فعال پیشی گرفته است که مسئولان هنوز راه نرفته زیادی برای تحقق ایده‌آل‌ها در این مسیر دارند.
توسعه ظرفیت تجارت فرامرزی برای رونق فعالیت واحدهای راکد استان  
رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده در راستای اجرای طرح‌های مربوط به رونق تولید اظهار کرد: امسال علاوه بر طرح‌های مستمر در حال انجام، ابر طرح‌هایی را در حوزه‌های مختلف تمهید می‌کنیم تا با اجرای آنها زمینه توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان فراهم شود.
وی ادامه داد: این طرح‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعت، کشاورزی، شهرک‌های صنعتی، گردشگری و بخش‌های زیربنایی طراحی می‌شود تا با اجرای آنها، گام‌های بلندتری در راستای توسعه و رونق تولید برداشته شود.
وی خاطرنشانکرد: امسال توسعه تجارت فرامرزی و بازاریابی‌های بین‌المللی و برگزاری همایش‌های مختلف فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای رونق واحدهای نیمه تمام و راکد را در دستور کار قرار دادیم که باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی بررسی کارشناسی دقیق و تصمیم‌گیری بر اساس مطالعات کارشناسی را مورد تأکید قرار داد و گفت: احیاء، تغییر ساختار اجرایی یا تولیدی و جلب سرمایه‌گذاری سه اولویت اصلی در حوزه رونق تولید در آذربایجان غربی است.
حسینی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید تمام توان خود را در راستای تحقق شعار امسال، ایجاد اشتغال و درآمدزایی و همچنین توسعه منطقه به‌کار گیرند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به لحاظ دارا بودن پتانسیل بالا در ایجاد ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال مولد و تأمین ارز خارجی برای استان داشته باشد، اضافه کرد: جذب سرمایه‌گذاری و ارائه مشوق‌های لازم برای توسعه طرح‌های بزرگ‌مقیاس کشاورزی در اولویت کاری است.
وضع موجود صنایع و واحدهای تولیدی چندان مناسب نیست
معصوم علی اکبری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه ۶۵ درصد از صنایع و واحدهای تولیدی استان نیز با ظرفیت کمتر از میزان تعیین شده به فعالیت ادامه می‌دهند اظهار کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی وضع موجود صنایع و واحدهای تولیدی چندان مناسب نیست.
وی نبود مدیریت صحیح، کمبود نقدینگی، مشکل بازاریابی را از مهمترین مشکلات پیش روی صنایع استان عنوان کرد و افزود: هم اکنون دو هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد هزار و ۵۰۰ واحد فعال هستند.
علی اکبری تعداد اشتغال کل صنایع استان را ۵۳ هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: این در حالی است که هم اکنون ۳۵ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی استان مشغول به کار هستند.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اعلام کرد: طی سال گذشته ۱۴۳ واحد راکد و نیمه فعال به چرخه تولید بازگشت که از این تعداد، ۵۷ واحد راکد بود.
مهدی تقوی، مدیر شعب استانی بانک توسعه تعاون آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز اظهار کرد: در سال گذشته برای توسعه و رونق اشتغال در بخش صنعت و معدن استان بیش از 43 میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده است.
وی افزود: تعداد پرونده‌های متقاضی در بخش صنعت و معدن آذربایجان غربی طی یک سال گذشته یک هزار و 83 مورد بوده و مجموع کل تسهیلات پرداختی توسعه اشتغال برای بخش های مختلف بالغ بر 106 میلیارد تومان است که امسال نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای حمایت از رونق تولید داخلی این میزان در صورت تخصیص اعتبارات استانی افزایش پیدا می‌کند.
حرف‌های ناگفته آذربایجان‌غربی در بخش صنعت و معدن
آذربایجان‌غربی در بخش صنعت کشاورزی و همچنین معدن بدون شک از بسیاری استان‌های دیگر حرف‌های بیشتری برای گفتن در بازارهای جهانی دارد به شرط آنکه به پتانسیل‌های موجود در این عرصه با دیده اغماض نگریسته نشود و از سوی دیگر با ایجاد زیرساخت‌های لازم تولیدات از مرحله خام فروشی خارج شود تا برند این استان بتواند بازارهای جهانی و داخلی را آن‌گونه که شایسته است فرصت عرضه پیدا کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید