03:03|چهارشنبه, اردیبهشت 12 ,1403
تاریخ انتشار: 06 تیر 1398 - 09:46
کد خبر: 12279
باریش گزارش می‌دهد:

بیکاری و آرزوهایی که بر باد می‌رود

نبود فرصت‌های شغلی مناسب در میان قشر جوان تبعات جبران ناپذیری در پی دارد و رسیدن به آرزوهای دست یافتی جوانان را محال و ناممکن می‌کند.
بیکاری و آرزوهایی که بر باد می‌رود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از نگرانی‌هایی که در جامعه کنونی جوانان و والدین را درگیر کرده بیکاری و نبود شغل مناسب است. طبق آمارهای منتشر شده بیکاری جوانان روز به روز در حال افزایش است و این امر به یکی از چالش‌ها و معضلات بزرگ اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است. به طوری که اقشار مختلف جوانان با داشتن تحصیلات دانشگاهی از نبود شغل مناسب رنج می‌برند و در شرایط اقتصادی فعلی، تداوم  بیکاری جوانان چالش اساسی و مهمی در جامعه به شمار می‌رود و اگر این امر مدیریت و اصلاح نشود تهدید بزرگی برای آینده نسل جوان خواهد بود. جوانان زیادی هستند که بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی با همت و تلاش فراوان اقدام به خود اشتغالی می‌کنند تا کسب درآمد کرده و به زندگی خود رونق بخشند. اما در کنار آن با مشکلات و بروکراسی‌های پیچیده ادارات مواجه شده و در ادامه مسیر رسیدن به خودکفایی ناامید وسست می‌شوند و در انتها در مسیر نادرست گام برمی‌دارند.
 فقر و بیکاری جوانان، باعث افزایش وقوع جرم در جامعه می‌شود
علیرضا یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در خصوص بیکاری جوانان در جامعه اینطور می‌گوید: مردم در حال گذراندن شرایط و دوران سخت اقتصادی هستند و گرانی و تورم معیشت آحاد مختلف مردم را با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: متاسفانه در این میان نبود شغل مناسب و فعالیتی کارآمد نیز از دغدغه‌های اساسی مردم به حساب می‌آید که این امر باعث افزایش تخلفات و وقوع جرم در جامعه است.
علیرضا ادامه داد: اگر مسئولان دست به دست هم دهند و با تلاش شبانه روزی در صدد رفع مشکلات مردم برآیند به طور چشمگیری می‌توان از عواقب بیکاری در جامعه جلوگیری کرد و شاهد رشد و شکوفایی معیشت و آینده قشرجوان شد.
زمینه‌های ایجاد اشتغال جوانان توسط مسئولان فراهم شود
حجت الاسلام عیسی برادری، امام جمعه تکاب در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در خصوص مشکلات نسل جوان اظهار کرد: در شرایط  فعلی از مهم‌ترین مشکلات جوانان می‌شود به ازدواج، مشکلات معیشتی و بیکاری اشاره کرد که جوانان نسل امروز را با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: شرایط اقتصادی حاکم در کشور باعث شده است که جوانان انرژی لازم برای عبور از مشکلات را نداشته باشند و احساس این را دارند که هیچوقت نتوانند مشکلات موجود در زندگی خود را حل کنند.
برادری گفت: لازمه حل موضوع این است که اول از همه جوانان به لحاظ روحی باید حمایت شوند در این زمینه ایجاد برنامه‌های فرهنگی آموزشی از رسانه‌ها و فضاهای اجتماعی تا حد زیادی در ایجاد روحیه مناسب برای جوانان موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: دولت باید از قشر جوان حمایت کند و با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر جوانان از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند لذا جوانان انتظار دارند به لحاظ شرایط تحصیلی که دارا هستند از یک شغل خوب و مناسبی نیز برخوردار باشند.
برادری افزود: دریافت مدارک تحصیلی دانشگاهی و در مقابل آن نبود شغل متناسب تأثیرات منفی در زندگی جوانان ایجاد می‌کند باید یک فرهنگ سازی مناسب در این زمینه صورت گیرد متاسفانه  یک باورغلط وجود دارد و آن این است که جوانان انتظار دارند در صورت داشتن تحصیلات دانشگاهی حتما باید کارمند شده یا در یک مکان دولتی مشغول به کار شوند اما باید توجه داشت که نهادهای دولتی نیز در حد ممکن دارای ظرفیت هستند و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز همه باشند.
وی ادامه داد: در راستای اشتغال جوانان فضای مناسبی باید در بستر دانشگاه‌ها ایجاد شود به این صورت  که وقتی جوانان برای تحصیل به دانشگاه می‌روند بعد از اتمام تحصیلات نیز یک زمینه متناسب با رشته برای آنان در نظر گرفته شود تا بتوانند به فعالیت بپردازند و مشغول به کار شوند.
برادری تصریح کرد: ایجاد کارگاه‌ها و راه اندازی فعالیت‌های گروهی نیز نقش مؤثری در اشتغال جوانان دارد و حمایت نهادهای دولتی نیز باعث ترغیب و تشویق آنان در راستای حل مشکلات اقتصادی جامعه و همچنین رونق تولید داخلی خواهد داشت.
امام جمعه تکاب در ادامه اضافه کرد: جوانان نیز باید با همت و تلاش خود فعالیت کنند و به فکر ایجاد اشتغال فردی و گروهی باشند. نهادهای دولتی و مسئولین هم وظیفه دارند زمینه را برای پیشرفت جوانان محیا کنند تا شاهد کاهش نرخ بیکاری در جامعه و سهولت وضعیت معیشتی مردم باشیم.
پسرم از نبود شغل مناسب و بیکاری افسردگی گرفته است
یکی از کابران باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: گرانی و تورم زندگی مردم را مختل کرده است و نبود درآمد مناسب در قبال هزینه‌های سرسام آور روند معیشت مردم را فلج کرده است.
این مخاطب در ادامه اضافه کرد: فرزندم تحصیلات دانشگاهی دارد و به دلیل اینکه شغل متناسب با رشته خود را پیدا نمی‌کند دچار افسردگی شده و رنج روحی زیادی را متحمل می‌شود.
وی به نبود مهارت‌های عملی متناسب با رشته‌های دانشگاهی نیز اشاره و افزود: دانشگاه‌ها موظف هستند در کنار تدریس دروس، مهارت‌های عملی نیز به دانشجویان ارائه دهند تا در صورتی که شغل کارمندی و متناسب با رشته خود را نیافتند در زمینه‌ مهارت‌های عملی تلاش و فعالیت کنند.

حجم بیشمار بیکاری در میان جوانان می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد و عدم مدیریت و سنگ اندازی در امورات مربوط به اشتغال جوانان مشکلات اقتصادی فراوانی را به بار می‌آورد.
از این رو استفاده از ظرفیت و توانمندی قشر جوان و دست گیری از آنان می‌تواند به توسعه و رشد اقتصادی کمک کرده و آمار بیکاری را تا حد زیادی کاهش دهد همچنین امید به زندگی، ایجاد انگیزه و پیشرفت را در جوانان افزایش می‌دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید