05:07|چهارشنبه, اردیبهشت 12 ,1403
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1398 - 10:17
کد خبر: 12138

آرزوهایی که به قیمت یک تکه نان حراج می‌شود

آرزوهای رنگی دنیای کودکان کار خیلی وقت است برای تکه نانی حراج شده، این کودکان قبل از آنکه قد بکشند، بزرگ می‌شوند و باید نان سر سفره خانواده ببرند.
آرزوهایی که به قیمت یک تکه نان حراج می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، قصه کودکان کار، مثنوی هفتاد من است که به این زودی‌ها خیال تمام شدن ندارد، امروز 22 خرداد ماه در تقویم جهانی به روز مبارزه با کار کودک نامگذاری شده تا شاید مسئولان را متوجه این موضوع کند که آرزوهای رنگی کودکانه نباید برای تکه نانی حراج شود و کودک حق دارد در بازی‌های کودکانه‌اش برای تحقق اهداف آینده خود خیالبافی کند.
براساس آمار ارائه شده توسط مسئولان آذربایجان غربی در سال گذشته بیش از 260 کودک کار و خیابانی در ارومیه شناسایی شده‌اند.
براساس قانون تعریف کودک خیابانی با کودکی که برای کمک به خانواده مجبور به اشتغال قبل از رسیدن به سن قانونی است، تفاوت دارد، اما در استان این آمار در کنار هم اعلام شده است.
در تعریف مفهوم کودک کار اینگونه بیان شده بر خلاف کودک خیابانی که به دلایل مختلف از داشتن سرپناه محروم است، کودک کار پس از اتمام کارش، به کانون خانواده باز می‌گردد و شب را در کنار خانواده سپری می‌کند.
فقر و ضعف توان اقتصادی خانواده مهم‌ترین عاملی است که در افزایش جامعه آماری کودکان کار تاثیر می‌گذارد، کودکانی که بهانه کار از دستیابی به حقوق اجتماعی خود مانند امکان ادامه تحصیل محروم مانده و سختی دنیای بزرگسالی را فارغ از رویاهای بچه‌گانه به جان خریدند.
بیشترین تعداد کودکان کار دانش‌آموز رده ابتدایی هستند
سعیدفریور، مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی، تعداد کودکان کار و خیابانی شناسایی شده تا پایان سال گذشته را 266 نفر اعلام کرده که در بازه سنی 6 تا 14 سال قرار دارند.
فریور همچنین اعلام کرده از این تعداد، ۱۲۳ کودک سابقه یک بار کودک آزاری و ۲۷ کودک بیش از چند نوع سابقه کودک آزاری را دارند.
به گفته این مسئول، بیشترین تعداد کودکان کار مربوط به رده سنی مقطع ابتدایی است و 71 نفر دانش آموز مقطع راهنمایی هستند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه 22 نفر از کودکان کار، دانش آموز مقطع متوسطه هستند، خاطرنشان کرده است که 25 نفر از کل کودکان کار و خیابانی شناسایی شده در آذربایجان غربی به دلیل نداشتن امکان ادامه تحصیل از آموزش بازمانده‌اند.
ناهماهنگی بین‌دستگاهی برای ساماندهی کودکان کار 
محمدرضا علیزاده، رئیس شورای شهر ارومیه با ارائه تعریفی از کودک کار، معتقد است باید بین کودک خیابانی و  کار به دلیل آنکه بعد از فعالیت به بستر خانواده باز می‌گردد، تفاوت قائل شد.
وی با بیان اینکه کودک کار به فردی گفته می‌شود که در بازه سنی 6 تا 18 سال قرار دارد، گفت: برخی از کودکان به دلیل مشکلات خاص از قبیل سختی های اقتصادی مجبورند قبل از رسیدن به سن قانونی کار کنند.
علیزاده گرچه بر این باور است، ساماندهی و رسیدگی به امور کودکان کار از وظایف ذاتی سازمان بهزیستی است اما اذعان کرد: متاسفانه وظیفه یازده ارگان و سازمان دیگر مسئول در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مغفول مانده چراکه هماهنگی لازم برای حل این معضل بین نهادها وجود ندارد.
علیزاده ادامه داد: خانواده کودکان کار که به دلیل  اینکه توانایی اشتغال را ندارد باید تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرند، طبق آمارهای ارائه شده تا کنون تعداد 275 کودک کار در آذربایجان غربی شناسایی شده‌اند و این تعداد مربوط به شهرهای ارومیه و خوی است.
افزایش قابل تأمل آمار کودکان کار 
تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با وضعیت ساماندهی کودکان کار، اظهار کرد: عدم اجرایی کامل قانون برای ریشه کنی معضل کودکان کار  در سطح جامعه توسط دولت موجب شده است که نتوان وضعیت کودکان کار در کشور را ساماندهی کرد.
کبیری با بیان اینکه نه تنها رشد کودکان کار در جامعه با کاهش روبرو نشده است بلکه شاهد افزایش تعداد کودکان کار هستیم، تصریح کرد: دستگاه‌های کم‌کار در حوزه ساماندهی کودکان کار شناسایی شوند.
این نماینده مجلس افزود: اجرای قوانین  مرتبط  با قوانین کودکان کار باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار بگیرد زیرا نباید برخی‌ها به اصطلاح مافیا مانع ساماندهی کودکان کار شوند.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وضعیت اشتغال در کشور با قوانین برنامه ششم توسعه سنخیت ندارد، یادآورشد: 95 درصد مراجعه کنندگان به نمایندگان دغدغه اشتغال دارند بنابراین جا دارد دولت بسترهای ورود افراد جویای کار را به حوزه اشتغال را مهیا کند.
مردان کوچکی که دغدغه نان دارند
همت کودکان کار که هر کدام به دلیلی مجبور هستند برای تامین مخارج خانواده، کمک خرج والدین باشند آنقدر بلند است که تصمیم گرفتند قبل از سنشان بزرگ شوند و پای در دنیای مردانه بگذارند.
کودکان این مرزو بوم حق دارند که از آموزش‌های مناسب برخوردار شوند و آینده را تکاپوی علم و دانش در کنار بازی‌های کودکی جستجو کنند، ولی فراهم نبودن شرایط اجتماعی، فقر اقتصادی، ضعف فرهنگی و در مواردی معضلات اجتماعی باعث می‌شود که عنوان کودک کار را با خود یدک بکشند و با همان دستان کوچکشان از ابتدا برای تحقق آرزوهایشان بجنگند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید