14:58|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1398 - 06:17
کد خبر: 12123
باریش گزارش می‌دهد:

لزوم توجه به وضعیت صنایع دستی در آذربایجان غربی

منطقه آذربایجان غربی ظرفیت بسیار بالا و علاقمندان زیادی در زمینه خلق هنرهای دستی دارد که باید از پتانسیل‌‌های موجود در راستای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی در منطقه استفاده کرد و بهره برد.
لزوم توجه به وضعیت صنایع دستی در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، هنرهای دستی و سنتی، دارای ارزش مادی و معنوی بسیاری بوده و ریشه در آداب و رسوم و اعتقادات افراد مختلف دارد و جزوی از میراث فرهنگی و تاریخی هر منطقه به شمار می‌رود.
صنایع دستی حاصل تلاش دست هنرمندانی است که با عشق وعلاقه آثار ارزشمندی خلق کرده و نماد تمدن و تاریخ هر منطقه را به نمایش می‌گذارند.
 وجود صنایع دستی از دوران‌های گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و بانوان خانه‌دار نیز در برخی مواقع،اوقاغت فراغت خود را به خلق آثار دستی در منزل، مانند سبد بافی، گلیم بافی، بافندگی انواع لباس‌های سنتی می‌گذراندند.
اما در جامعه کنونی با توجه به اینکه زندگی ماشینی رونق گرفته اهمیت به خلق آثار صنایع دستی نیز رفته رفته به فراموشی سپرده شده است.
در حالی که خلق صنایع دستی در راستای رونق اقتصادی نقش مهم و قابل توجهی دارد و در صورت حمایت از سوی ادارات مربوطه می‌تواند اثراث تأثیر گذاری در رونق و گسترش این هنر داشته باشد.
فرزین یکی از مخاطبان پایگاه خبری باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: در زمینه فعالیت در صنایع دستی فرصت‌های شغلی بسیاری وجود دارد اما متاسفانه حمایتی از آن نمی‌شود.
وی گفت: اگر به ظرفیت‌های صنایع دستی اهمیت داده شود کمک شایانی به چرخه اقتصادی می‌شود.
این مخاطب خاطر نشان کرد: علاقه زیادی به فعالیت در کارهای هنری و صنایع دستی دارم سال گذشته وسایل‌های مختلف با چوب درست کردم اما با توجه به اینکه از سوی مسئولین حمایت نشدم در تابستان سال گذشته مجبور شدم در کنار خیابان به توریست‌های خارجی بفروشم!
رعنا نادری یکی دیگر از کاربران باریش نیوز گفت: چند سالی است که به دلیل علاقه و استعدادی که در زمینه هنرهای دستی دارم در این حیطه مشغول به فعالیت بودم.
وی گفت: اما متاسفانه به دلیل نبود مکان و فضای مناسب از ادامه فعالیت هنری خود خودداری کردم.
رعنا گفت: صنایع دستی هنر بسیار ارزشمندی است که نباید به دست فراموشی سپرده شود اگر از آثار هنرمندان حمایت شود علاقمندان به این حرفه نیز رغب بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا می‌کنند.
زهرا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: من به همراه برادرم مغازه خرید و فروش صنایع دست ساز و سنتی داریم مسافران خارجی در سفر به آذربایجان غربی از صنایع دستی این استان استقبال می‌کنند اگر زمینه حمایت از هنرمندان بیش از این فراهم شود وضعیت توسعه صنایع دستی در استان رضایت بخش‌تر می‌شود.
راهکارهای مختلفی برای توسعه صنعت صنایع دستی در آذربایجان غربی وجود دارد و باید از ظرفیت‌های موجود در راستای گسترش این هنر ماندگار استفاده کرد.
همچنین استفاده از پتانسیل‌های صنایع دستی در جذب گردشگران داخلی و خارجی و در راستای افزایش رونق اقتصادی تأثیر بسزایی دارد چرا که مسافران و توریست‌های که برای بازدید از آثار تاریخی و گردشگری به آذربایجان غربی سفر می‌کنند به تماشای صنایع دستی آن منطقه نیز علاقمند هستند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید