08:02|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1398 - 05:07
کد خبر: 12008

سایه سنگین رکود بر شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی

شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر به دلایل مختلف از جمله رکود بازار این روزها حال و روز خوبی ندارند.
سایه سنگین رکود بر شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، شهرک‌های صنعتی ارومیه در حالی روزهای رکود خود را سپری می‌کنند که مسئولان از غیرفعال بودن ظرفیت بیش از 40 درصدی این شهرک‌ها در استان خبر داده‌اند.
رکودی که دلایل مختلف از جمله نوسانات قیمت ارز و عدم ثبات اقتصادی و نبود حمایت‌های دولت در سرپا نگه داشتن کارخانجات، نبود انگیزه کافی برای ارتقای دانش‌های به‌کار گرفته شده در شرکت‌ها از سوی صاحبان سرمایه به دلیل امیدوار نبودن به بازگشت سرمایه، همگی بر تداوم آن در شهرک‌های صعنتی استان دامن زده است و اشتغالزایی در این شهرک‌ها را برای مردم با چالش‌های جدی روبرو کرده است.
شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی به نظر می‌رسد خیلی وقت است در خواب زمستانی فرو رفته‌اند و خیال بیدارشدن ندارند، به‌کارگیری ظرفیت غیرفعال این شهرک‌ها می‌تواند نویدبخش اشتغال هزاران نفر در استان شده و همین امر خود مقدمه‌ای برای باز کردن گره کور بیکاری باشد به شرط آنکه مسئولان و سرمایه گذاران دوشادوش هم برای بازگشت دوباره کارخانجات راکد به چرخه تولید کمر همت ببندند.
تنها 974 واحد تولیدی در شهرک‌های صعنتی فعال هستند
علی عبدلی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی است که تعداد واحدهای تولیدی استان را یک هزار و 276 واحد در سال گذشته عنوان کرده است.
به گفته همین مسئول از این تعداد 947 واحد در حال حاضر در چرخه تولید فعال هستند و در طول یک سال گذشته 12 واحد نیمه فعال واقع در شهرک‌های صنعتی استان که از سال 1384 به بعد غیرفعال بودند،  به چرخه تولید بازگشته‌اند و با بازگشت آنها برای 600نفر اشتغال ایجادشده است.
عبدلی همچنین میزان اشتغال در واحدهای در حال فعالیت شهرک های صنعتی استان را بیش از 23 هزار نفر عنوان کرده است که در 34 شهرک و ناحیه صنعتی مشغول به کار هستند.
آذربایجان غربی زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌‌گذاری را ندارد
قربانعلی سعادت استاندار پیشین آذربایجان غربی معتقد بود که شهرک های صنعتی این استان زیرساخت های لازم را برای توسعه ندارند و یکی از مهمترین دلایل عدم وجود متقاضی در شهرک های صنعتی استان و عدم سرمایه گذاری آنان نبود زیرساخت های لازم در شهرک های صنعتی است.
این مسئول همچنان معتقد بود که مهم ترین مشکل استان بیکاری به ویزه بیکاری افراد تحصیلکرده است که حل مشکلات واحدهای تولیدی و صعنی و بازگشت آنها به چرخه تولید می تواند این معضل را حل کند.
شهریاری: تلاش برای رفع موانع احیای ظرفیت واحدهای تولیدی استان 
محمد مهدی شهریاری، استاندار فعلی آذربایجان غربی  چند روز پیش در جریان بازدید از واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی در فاز 3 ارومیه، بر نگاه ویژه دولت در حل مشکلات این صنف تاکید کرد و از رفع موانع مالیاتی که یکی از مشکلات واحدهای تولیدی است خبر داد.
وی در همین بازدید خاطرنشان کرده طبق بررسی‌ها 13 سال معافیت مالیاتی برای واحدهای تولیدی مستقر در این مناطق در نظر گرفته شده است و باید روند اجرای این قانون پیگیری شود.
شهریاری اظهار امیدواری کرده است تلاش دولت در سالی که مزین به نام رونق تولید است، بتواند حال و روز واحدهای راکد و نیمه تولیدی را بهتر کند و حیات را دوباره به پیکره نیمه جان این واحدها بازگرداند.
استاندار آذربایجان غربی گفت: برخی از واحدهای جدید نیز کار ساخت و ساز را شروع کردند و مقرر شد در بخش سرمایه در گردش این واحدها مساعدت گردد تا میزان اشتغال این بخش نیز افزایش یابد.
حرکت لاکپشتی بازگشت حیات به واحدهای تولیدی 
آن زمان هم مسئولان وقت وعده‌های بسیاری برای حمایت از چرخه تولید و صنعت در استان داده بودند که تحقق آنها انگار حرکت لاکپشتی دارد و سالها زمان لازم است تا آذربایجان غربی مانند برخی از استان‌های کشور سرآمد توسعه صنعتی شود.

رونقی که می‌تواند اشتغالزا شود
اگر یک حساب سرانگشتی داشته باشیم وقتی با بازگشت تنها 12 واحد به چرخه تولید برای 600 نفر زمینه اشتغال فراهم می‌شود بدون شک با بازگشت 42 درصد از واحدهای غیر فعال استان می‌توان به اشتغال هزاران نفر چشم امید داشت. اشتغالی که می‌تواند سایه بسیاری از مشکلات و نابسمانی‌ها را از سر خانواده‌ها که این‌روزها به واسطه کمبود درآمد بر زندگیشان سنگینی می‌کند، دور سازد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید