18:45|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1398 - 07:01
کد خبر: 11997
یادداشت:

ضرورت توجه به بوم‌گردی عشایر در آذربایجان غربی

طرح ایجاد بوم‌گردی عشایر می‌تواند همزمان سبب افزایش درآمد این قشر از جامعه‌ی استان شود و صنعت گردشگری را در آذربایجان غربی پویاتر و فعال‌تر سازد.
ضرورت توجه به بوم‌گردی عشایر در آذربایجان غربی

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ صنعت گردشگری یکی از مقوله‌های فراگیر و موثر در عرصه اقتصاد است که هر منطقه و استانی به ضرورت آن پی ببرد، می‌تواند بیش از سایر رقبا به برد در این میدان برسد. بر همین اساس نیز مقوله گردشگری در آذربایجان غربی هرچند دیر مورد توجه قرار گرفته است ولی می‌توان از آن بهره کافی را برد. در سال‌های اخیر به تبع سایر استان‌های کشور مقوله بوم‌گردی مورد توجه مسئولین و متولیان امر قرار گرفته است.
خانه‌های سنتی که رسوم کهن هر سرزمین و منطقه را زنده می‌کنند و برای ساعاتی مهمان خود را به سفری کوتاه به گذشته و صفحات تاریخ مهمان می‌کند. خانه‌های بوم‌گردی در آذربایجان غربی به تازگی و آرامی وارد عرصه شده‌اند تا در احیای گردشگری استان ایفای نقش کنند، هرچند هنوز آن‌طور که باید نتوانسته‌اند به موفقیت چندانی دست یایند و نیاز به برنامه‌ریزی و توجه ویژه به این عرصه در استان محروم آذربایجان غربی است.
در این میان جای خالی خانه‌های بومی عشایری بسیار خالی است. عشایری که جزجدایی ناپذیر از قشر آذربایجان غربی محسوب می‌شوند و توجه به این مقوله می‌تواند سیل علاقمندان به فضای عشایری را روانه بوم‌گرد‌های عشایری آذربایجان غربی سازد و در احیای گردشگری استان نقش به‌سزایی را ایفا کند.
در خانه‌های بوم‌گردی عشایری می‌توان فرهنگ و هنر این قشر از مردم آذربایجان را به نمایش گذاشت، صحنه‌های بی‌بدیل از فرهنگ و زندگی ساده آنان برای بیننده ساخت تا آنان نیز در شبی که زیر سقفی به وسعت آسمان و در دامان طبیعت روزگار می‌گذرانند طعم زندگی ساده و بی‌آلایش را بچشند از سویی با محصولات و هنرهای دستی عشایر آشنا شوند و عشایر نیز از این میدان برای افزایش درآمد خود جهت بهبود معیشت بهره ببرند.
ولی گویا عدم شناخت عشایر استان سبب شده که رغبتی برای حضور در این عرصه از سویشان وجود نداشته باشد. متولیان امر در استان ضمن آشناسازی عشایر آذربایجان غربی با مقوله بوم‌گردی و تشویق و ترغیب آنان و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و زمینه‌ها می‌توانند با ایجاد بوم‌گردی عشایری تحول زیبایی را در عرصه این صنعت در استان ایجاد کنند و سیل عاشقان به طبیعت را روانه آذربایجان غربی کنند. کاری که تا به اهمیت آن پی برده نشود نمی‌توان آن راه به مرحله عمل رساند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید