20:51|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1398 - 06:14
کد خبر: 11985
باریش گزارش می‌دهد:

کابوس مدارس غیراستاندار کی به پایان می‌رسد؟

آذربایجان غربی سال‌ها است که در شاخص‌های توسعه حال و روز خوبی ندارد، در شاخص سرانه فضای درسی نیز در جایگاه 29 قرار گرفته و همین امر به ایجاد آشوبی در جان والدین دامن زده است، مدارسی غیر استاندارد که با حوادث ناگوار کام بسیاری را تلخ می‌کنند.
کابوس مدارس غیراستاندار کی به پایان می‌رسد؟

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌؛ حوادث را می‌توان گوشه‌ای جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد تلقی کرد که با وقوعشان کام افراد را تلخ می‌کنند ولی این حوادث زمانی تلخ‌تر و زهرآگین‌تر می‌شوند که عدم توجه افراد و مسئولین در دامن زدن به آنها موثر باشد. یکی از این حوادث تلخ که با غفلت رقم زده می‌شود اتفاقات در مدارس کاه‌گلی و کانکسی است.
آذربایجان غربی سال‌ها است که در شاخص‌های توسعه حال و روز خوبی ندارد و در شاخص سرانه فضای درسی نیز در جایگاه 29 قرار گرفته است. مدارس کانکسی با فرارسیدن فصل سرما، جان کودکان و روح بزرگسالان را آزرده می‌سازند و مانند سوهانی هر ساعته آرامش را از والدین سلب می‌کنند. مادران و پدرانی که با هزاران امید فرزندانشان را برای تحصیل علم به مدرسه می‌فرستند اما چه کسی می‌داند این والدین روزی چندین بار  وجودشان سرشار از دلهره می‌شود. دلهره‌ای که سبب آن ترس از وقوع حادثه در مدارس کانکسی است. دانش‌آموزانی که برای ساختن فردایی بهتر در مدارس حاضر ولی هنوز مسئولین نتوانسته‌اند برایشان امروزی بهتر رقم بزنند
قعر جدول سهم آذربایجان غربی در شاخص سرانه فضای آموزشی 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی درخصوص کمبود فضای درسی در استان تاکید کرد: مرزی بودن استان، درگیری هشت ساله در جنگ تحمیلی وبعد از آن با اشرار و کوهستانی بودن مناطق از جمله دلایلی است که سبب شده آذربایجان غربی در بحث سرانه فضای درسی از استان‌های قعر جدولی محسوب شود.
«آیدین رحمانی» افزود: همچنین به جهت اینکه بیشتر مدارس استان دارای بافت فرسوده بوده‌اند در سال‌های گذشته نیز در جهت نوسازی این مدارس اقدام شده ولی این نوسازی‌ها هیچ تاثیری در روند افزایش فضای درسی برای هر دانش‌آموز نداشته است.
وجود 6 مدرسه کاه‌گلی و 246 مدرسه کانکسی در استان
وی اظهار کرد: در استان 6 مدرسه کاه‌گلی شامل 12 کلاس درسی وجود دارد که در مرحله تخریب و بازسازی قرار دارند که در مهر ماه سال‌جاری جشن حذف مدارس کاه‌گلی همزمان در کل کشور در آذربایجان غربی نیز برگزار می‌شود و دیگر هیچ مدرسه کاه‌گلی در سطح استان وجود نخواهد داشت.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: 246 مدرسه کانکسی در قالب 487 کلاس درسی در سطح استان وجود دارد، در سال‌جاری ساخت مدرسه در مناطق کم‌برخوردار در اولویت برنامه‌های سازمان قرار دارد.
مدرسه کانکسی آذربایجان غربی در فصل سرما غیرقابل استفاده است
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مدارس کانکسی آذربایجان غربی اظهار داشت: در آذربایجان غربی هنوز برخی کلاس‌های درس در کانکس تشکیل می‌شود که در فصل سرما این کانکس‌ها با معضل یخ زدگی، مواجه و در این ایام عملا غیر قابل استفاده می‌شوند.
نادر قاضی‌پور با اشاره به اهمیت دین اسلام بر تحصیل و تأکید قانون اساسی بر تحصیل رایگان، یادآور شد: بر اساس اصل سی‌ام قانون اساسی، دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.
وی با بیان اینکه براساس نیازسنجی صورت گرفته در آذربایجان غربی، این استان در حال حاضر 5000 کلاس جدید نیاز دارد تاکید کرد: تعدادی از دانش آموزان در مدارس خشتی و گلی مشغول به تحصیل هستند که نیاز مبرم به بازسازی و نوسازی دارند.
 حذف مدارس کانکسی آذربایجان غربی تا دو سال آینده
مدیر کل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی  با اشاره به وضعیت سخت آموزشی در مدارس کانکسی در فصل سرما گفته بود: 246 مدرسه کانکسی در قالب 477 کلاس در استان دایر است که بر اساس برنامه ریزی ها و ابلاغ اعتبارات سازمان مرکزی تا 2 سال آینده مدارس کانکسی استان حذف می شوند.
دانش‌آموزان و والدین آذربایجان غربی چشم به راه آن هستند تا با حذف مدارس کانکسی و ایمن‌سازی سیستم گرمایشی مدارس با خیال آسوده روزگار شیرین مدرسه را بگذرانند و کابوس حوادث آتش‌سوزی سال‌های گذشته از جان‌هایشان برای همیشه رها شود. امری که نیازمند توجه ویژه مسئولین است. زیرا غفلت از این موضوع آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای جامعه در پی دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید