21:07|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1398 - 07:16
کد خبر: 11967
یادداشت:

مسیر ناهموار تولیدکننده داخلی در رسیدن به رونق پایدار

تولیدکنندگان در آذربایجان غربی نیز با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نبود حمایت‌های مالی از سوی بانک‌ها و سخت‌گیری‌ها در دریافت وام‌های بانکی، گمرک و مالیات تولیدکنندگان را در سراشیبی سقوط قرار داده است.
مسیر ناهموار تولیدکننده داخلی در رسیدن به رونق پایدار

سرویس اقتصادی باریش‌؛ امروز مقوله تولید و تولیدکنندگان از جمله موارد حائز اهمیت در اقتصاد کشور است که با توجه به اهمیت فراوان این موضوع، از سوی مقام معظم رهبری نیز بدان پرداخته شده و مورد توجه قرار گرفته و ایشان دو سال متمادی است که به گونه‌ای این دو مقوله را مورد هدف قرار داده و حمایت از آن را از راه‌‌های برون‌رفت از شرایط اقتصادی حاکم دانسته‌اند.
مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از کالا و تولیدکنندگان داخلی در بخشی از بیانات خود فرموده‌اند: حمايت از کالاي ايراني را به معناي حمايت از نيروي کار و توليد داخل است. اين حمايت، همه جانبه، و برعهده مسئولان و همچنين مردم است.
 مقام معظم رهبري با اشاره به گلايه‌ها و مشکلاتي که از جانب توليدکنندگان و کارگران مطرح مي‌شود، گفتند: وظيفه دولت و مسئولان براي حمايت از کالاي ايراني، برطرف کردن کامل موانع همچون مشکلات بيمه، بانکي، مالياتي و کمبود نقدينگي است.
حضرت آيت الله خامنه اي تاکيد کردند: اگر اين مشکلات برطرف شوند، ديگر شاهد آن نخواهيم بود که کارخانه اي با يک سوم ظرفيت خود کار کند زيرا خالي بودن ظرفيت يک کارخانه به معناي بیکاری متراکم در داخل است.
اما این فقط یک سر ماجرا است و علی‌رغم تاکیدات مکرر رهبری حمایت از تولید و تولیدکنندگان در عمل از سوی دولت صورت نگرفته است و تولیدکنندگان از نوع کوچک و بزرگش همواره با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و بروکراسی‌های پیچیده و کارشکنی‌ها سبب دلسردی و شکست تولید و تولیدکنندگان شده است. از همین‌رو است که رونق نیز به معنای واقعی نتوانسته است تحقق یابد و همچنان به عنوان یک مطالبه باقی مانده است.
بنگاه‌های کوچک در بیشتر کشورهای جهان و ایران مهم‌ترین برنامه اجرایی برای دستیابی به توزیع عادلانه درآمد و ثروت، ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری، رشد اقتصادی و نیز کارآمدترین شیوه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تلقی می‌شوند ولی مشکلاتی از قبیل ارائه ضمانت‌نامه‌های بانکی، تاخیر در دریافت درآمد حاصل از فروش، موانع و بوروکراسی‌های اداری در راه‌اندازی، تولید، مجوزهای تولید و صادرات و عوارض مختلف بر تولید تنها گوشه‌ای از مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شود.
تا زمانی که مسئولین امر حمایت از این قشر را که نیروی محرکه جامعه است در دستورکار خود قرار ندهند و مشکلات آنان را برطرف نسازد در عمل حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان در حد یک حرف باقی خواهد ماند. زیرا با شرایط حاکم کمتر فردی پیدا می‌شود که دل را به دریا بزند و خود را وارد هیاهوها و مشکلات پیش‌رو کند. مشکلاتی که اگر قابل حل نباشد حداقل دولت می‌تواند حجم عظیمی از آن‌ها را برطرف و از پیش‌روی تولیدکنندگان بردارد البته این امر زمانی میسر می‌شود که این مشکلات دیده شوند.
در خود آذربایجان غربی نیز این دسته از مشکلات به وفور وجود دارند، نبود حمایت‌های مالی از سوی بانک‌ها و سخت‌گیری‌ها در دریافت وام‌های بانکی تولیدکنندگان را در سراشیبی سقوط قرار داده است از سوی دیگر نیز گمرک و سازمان مالیات با سخت‌گیری‌های فرار دهنده، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده‌اند، گره‌ای که گویا با دست باز نمی‌شود و دندانی برای گشودنش نیز وجود ندارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید