20:13|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1398 - 05:26
کد خبر: 11947

جاده‌های آذربایجان غربی، ناقوس مرگ را می‌نوازند

جاده‌های استان سال‌های مدیدی است که وضعیت مطلوبی ندارد ولی با تمام انتقاداتی که از سوی مردم و گاه ائمه جمعه شهرهای مختلف استان صورت گرفته، هنوز چاره‌ای از سوی مسئولین امر اندیشیده نشده و گویا بیان تمام این مشکلات «آب در هاون کوبیدنی» بیش نبوده است.
جاده‌های آذربایجان غربی، ناقوس مرگ را می‌نوازند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌؛ دروازه‌های توسعه زمانی برای یک استان یا منطقه هموار می‌شود که زیرساخت‌های اولیه آن فراهم باشد. زیرا بدون زیرساخت‌ها توسعه همواره در حد یک شعار باقی می‌ماند و راه به جایی نمی‌برد. جاده‌های استاندارد یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های زمینی است که باید هر منطقه از آن بهره‌مند باشد اما متاسفانه اگر نگاهی به آذربایجان غربی شود به سهولت می‌توان از وضعیت نامطلوب جاده‌های آن مثنوی هفتاد من نوشت. هرچند از این مثنوی‌ها بارها نگاشته شده ولی گوش شنوایی برای شنیدن وجود ندارد.
جاده‌هایی که وضعیت آسفالتشان به‌گونه‌ای است که گویا هزاران سال است متولیان امر از کنارشان رد نشده‌اند تا عمق فاجعه را درک کنند، یا در تاریکی مطلق به سر می‌برند که مأمن تصادفات جاده‌ای مرگبار هستند. جاده بوکان- میاندوآب، تکاب، سردشت، ارومیه اشنویه، چهار برج از جمله جاده‌های استان هستند که به عنوان قتلگاه از آنان یاد شده است. در پیام‌هایی که از سوی مخاطبین پایگاه خبری باریش ارسال می‌شود بارها وضعیت نامطلوب جاده‌های استان از سوی مردم مورد انتقاد قرار گرفته است. اما هنوز چاره‌ای از سوی مسئولین اندیشیده نشده  و روزه سکوت گرفته‌اند.
جاده‌های آذربایجان غربی بوی مرگ می‌دهند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به وضعیت نامناسب جاده‌های آذربایجان غربی گفت: با توجه سوال و تذکرات متعدد از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی همچنان شاهد بی‌توجهی هستیم.
«نادر قاضی پور» کمبود اعتبار را از مهمترین مشکلات توسعه و ساماندهی راه‌ها و جاده‌ها در آذربایجان غربی دانست و ادامه داد: متاسفانه از سال‌های گذشته تاکنون دولت اعتبار لازم و مورد نیاز برای تسریع در روند ساماندهی راه‌های این استان را اختصاص نمی‌دهد این در حالی است که امسال میزان خط کشی در جاده‌های استان نسبت به مدت زمان سال گذشته به نصف رسیده است.
وی با تاکید بر موقعیت جغرافیایی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی، یادآور شد: این استان با سه کشور دیگر هم مرز است و با توجه به اینکه بزرگترین مرز زمینی کشور در این استان وجود دارد این امر لزوم توجه هرچه بیشتر به کیفیت راه‌ها و جاده‌های استان را می ‌طلبد.
اقامه نماز جمعه در کف جاده
امام جمعه چهار برج در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان تاکید کرد : آیا جان و اموال مردم مظلوم بخش مرحمت آباد اینقدر ارزان و بی ارزش است؟ آیا جای بسی تأسف فراوان ندارد که در طول کمتر از یک‌ماه شاهد چندین کشته و مجروح در این جاده‌ها و داغدار شدن خانواده ها بودیم؟ چرامسئولان استانی و شهرستانی با وجود مطالبات مردم هنوز هیچ واکنش علاج کننده به وضعیت وخیم و تاسف بار محور های منطقه نشان نداده‌اند؟
حجت الاسلام آذرپندار افزود: لازم به ذکر است که اگر شرایط اورژانسی این جاده‌ها بهبود پیدا نکنند در صورت نیاز نماز جمعه را بر روی همین جاده برگزار خواهیم کرد!
جاده‌های تکاب مقتل مردم بی‌گناه؛ وزارت راه تدبیری بیاندیشد‌
امام جمعه تکاب با اشاره به مشکلات این شهرستان اظهارکرد: تکاب جنوبی‌ترین شهر استان است و جاده‌های منتهی به تکاب شرایط مناسبی ندارند و همین موضوع سبب شده شرایط برای سرمایه‌گذاران سخت شود. تکاب دارای ذخایر معدنی متعدد است و برای سرمایه‌گذاری در سطح گسترده نیازمند حمایت دولت و حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.
حجت الاسلام عیسی برادری گفت: به سبب کمبود حمایت و وضعیت نامطلوب راه‌ها و نبود امکانات مناسب، فرد سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد ذخایر را استخراج کرده و در جای دیگری سرمایه‌گذاری کند در نتیجه بهتر است تشویقاتی برای آنها از سوی دولت در نظر گرفته شود.
وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین حمایت‌ها اصلاح وضعیت جاده‌هاست چون جاده یکی از شاخص‌های توسعه است و باید تمهیداتی صورت گیرد که از منابع معدنی به نفع شهر استفاده شود و علاوه بر استخراج از معادن تبدیل آنها نیز در همین شهر صورت گیرد و مسئولان نیز باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
امام جمعه تکاب نیز سال گذشته در خطبه‌های نماز جمعه در واکنش به وضعیت جاده‌های این شهر مسئولین را تهدید به آن کرد که اگر فکری به حال وضعیت جاده های تکاب نکنند، نماز جمعه را در کف جاده اقامه خواهند کرد.
مسئولان به وعده خود درخصوص تعریض جاده پیرانشهر_نقده عمل کنند
امام جمعه پیرانشهر با اشاره به وضعیت مرزی شهرستان پیرانشهر و وجود بازارچه مرزی تمرچین، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این شهر از جمله مبادی رسمی در مبادلات تجاری خارجی محسوب می‌شود لازم است مسئولان در تسریع اصلاح و به‌سازی جاده‌های مواصلاتی آن اهتمام داشته باشند.
«مصطفی محمودی» با اشاره به وعده مسئولان در تعریض و دوبانده کردن جاده پیرانشهر به نقده، تصریح کرد: علیرغم اینکه قراربود وعده مسئولان در این خصوص امسال به تحقق برسد اما تا کنون اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه وضعیت جاده‌های روستایی پیرانشهر به مراتب بهتر از جاده‌های بین‌شهری است، اضافه کرد: جاده پیرانشهر به نقده به خاطر تردد وسایل نقلیه ترانزیتی همیشه شاهد حوادث ترافیکی دلخراش است.


جاده‌های آذربایجان غربی سال گذشته 210 نفر را به کام مرگ کشاند
از ابتدای سال تاکنون 1027 مورد تصادف در جاده‌های آذربایجان غربی رخ داده است که در این تصادفات 210 نفر جان خود را از دست داده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا چاره‌ای برای وضعیت جاده‌های استان اندیشیده می‌شود یا همچنان جاده‌ها قربانی می‌گیرند و مسئولین نظاره می‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید