14:55|شنبه, خرداد 12 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1398 - 03:35
کد خبر: 11931

فعالیت‌های وابسته در آذربایجان غربی زمین‌گیر شدند

کسب و کارهای وابسته به کاغذ در آذربایجان غربی در پی افزایش یکباره قیمت این محصول یا به کسادی خورده‌اند و یا زمین‌گیر شدند.
 فعالیت‌های وابسته در آذربایجان غربی زمین‌گیر شدند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، این روزها گرانی و مشکلات اقتصادی به هر بازاری که دلش خواسته با بهانه افزایش نرخ ارز سر زده و داد تولید کننده و مصرف کننده را درآورده است.
گرانی کاغذ این روزها در آذربایجان غربی هم فعالیت بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با این محصول را با چالش های جدی روبرو کرده است، به طوری که افزایش دو برابری قیمت یک بسته کاغذ A4 در نهایت به افزایش قیمت خدماتی منجر شده که به مشتریان عرضه می شود.
افزایش قیمت یک نوع کالا در واقع زنجیره‌ای به هم پیوسته است که تمام جنبه‌های عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما افزایش قیمت در مورد کاغذ در واقع شمشیر دو لبه‌ای است که کسب و کار فعالیت‌های مرتبط را دچار تشویش و اختلال می‌کند و هم مصرف کننده بازار نشر را کاهش می‌دهد.
لزوم توزیع کاغذ سهمیه‌ای بین کتابخانه‌های استان
محمدی، صاحب کتابخانه ای در ارومیه با گلایه از افزایش غیر منطقی کاغذ در ماه های اخیر گفت: نبود نظارت بر نحوه توزیع بین ناشران و کتابخانه داران روند این مشکلات را تشدید می کند.
وی معتقد است که اگر اتحادیه کتابخانه داران بتواند نبض کنترل بازار توزیع کاغذ را در دست گیرد و سهمیه ای با قیمت های عادلانه بین کتابخانه ها توزیع کند، خدمات عرضه شده به مشتری نیز با افزایش قیمت های چند برابری روبرو نمی شود.
روند افزایش قیمت کاغذ از سال 96/کاهش واردات سبب افزایش قیمت شد
پیمان رضایی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت در حوزه کاغذ از سال 96 آغاز شد و اواسط سال گذشته به ثبات قیمت رسید، اظهار کرد: کاغذ جزء کالاهایی است که مشمول ارز دولتی می شود و در گروه یک کالاهای اساسی کشور جای دارد، علیرغم این بحث واردکنندگان کاغذ در سال گذشته اقدام به ثبت سفارش نکردند و برخی ها هم که با دلار دولتی اقدام به واردات کاغذ کرده بودند متاسفانه در بازار آن را با قیمت‌های بالاتر بفروش رساندند و تعزیرات حکومتی برای جلوگیری از سوء استفاده وارد عمل شد و با متخلفان برخورد جدی صورت گرفت.
وی ادامه داد: واردکنندگان کاغذ از مرداد ماه سال گذشته تا بهمن همان سال اقدام به ثبت سفارش نکردند و همین امر باعث شد توزیع کاغذ از منابع داخلی انجام شود و به تبع با اتمام انبارهای ذخیره، هرکسی که موفق به خرید کاغذ با قیمت های ارزان شده بود در بازار آزاد برای سود بیشتر اقدام به فروش با قیمت های خودسرانه کرد که در نهایت نتیجه این فرایند زمینگیر شدن کسب و کارهای مرتبط با کاغذ است که این ثنف را از نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته تا کنون با مشکل جدی روبرو کرده است.
رضایی خاطرنشان کرد: قیمت هر بسته کاغذ A4 که در بهمن ماه 97 با قیمت 20 هزار تومان عرضه می‌شد، اکنون با قیمت 50 هزار تومان عرضه می‌شود و مشکل اصلی به مربوط به کاهش واردات کاغذ است.
افزایش چند برابری خدمات چاپ و نشر در ماه‌های اخیر 
علی که دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد رشته صنایع غذایی است در این رابطه گفت: در ماه های اخیر خدمات ارائه شده از سوی مراکز چاپ با افزایش بی‌سابقه مواجه شده است، به طوری که برای چاپ و صحافی یک پایان نامه باید بیشتر از 15 میلیون ریال هزینه کنم در حالی که تامین این مبلغ برای قشر دانشجو با همه هزینه‌هایی که دارد، در شرایط فعلی سخت است.
این دانشجو ادامه داد: قبلا یک تحقیق 20 صفحه‌ای را می‌توانستیم با هزینه کمتر از 100 هزار ریال تایپ و پرینت کنیم ولی در حال حاضر هزینه آن افزایش 4 برابری داشته است حال آنکه هر استادی برای خود تحقیق جداگانه و آنهم در صفحات بیشتر و تایپ شده قبول می‌کند و در غیر این صورت نمره قابل قبول به دانشجو نمی‌دهد.
چشم طمع محتکران خیال سیر شدن ندارد
گرانی‌هایی که در برخی از موارد برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه غیرقابل تحمل می‌شود، این بار به لطف بی‌تدبیری و سوء مدیریت‌های لازم به بازار کاغذ هم سرک کشیده است و به نظر می‌رسد دلالان و محتکران هر روز کالای جدیدی به سبد احتکار خود اضافه می‌کنند و چشم طمعشان به این زودی‌ها خیال سیر شدن ندارد.
حوزه نشر، چاپ و تکثیر تنها یکی از جنبه‌های مصرفی کاغذ در کشور است که به سبب نوسانات شدید در روزهای اخیر دچار شوک قیمت شدند، بدون شک صنایع وابسته به این کالا نیز در این روند بدون تاثیر نیستند و در نهایت تاون اصلی برخی از بی‌تدبیری‌ها و گرانفروشی‌ها را تنها مصرف کننده نهایی پرداخت می‌کند!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید