21:18|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1398 - 09:41
کد خبر: 11878
باریش گزارش می‌دهد:

کلاف ترافیک ارومیه با تک‌سرنشینی پیچیده‌تر می‌شود

پدیده تک‌سرنشینی در ارومیه به یکی از معضلات جدی تبدیل شده که مشکلات ترافیک در خیابان‌های کم‌عرض این شهر را تشدید می‌کند.
کلاف ترافیک ارومیه با تک‌سرنشینی پیچیده‌تر می‌شود

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، ترافیک امروزه به جدی‌ترین معضلات اجتماعات شهری تبدیل شده، ترافیک‌های سنگین در ساعاتی از روز به حدی کلافه کننده می‌شود که ممکن است به دنبال خود موجب درگیری‌های لفظی و یا حتی فیزیکی بین مردم شود.
کم‌عرض بودن خیابان‌ها از یک سو، ورود حجم زیادی از خودرو در ساعات اولیه و یا پایان روز به معابر شهری از سوی دیگر در کنار  پدیده تک‌سرنشینی وسایل نقلیه از جمله عواملی است که در سال‌های اخیر معضل ترافیک را در ارومیه مانند خیلی از کلانشهری دیگر به معضل جدی و کلاف گره خورده تبدیل کرده است.
گرچه نهادها و سازمان‌های متولی با اجرای پروژه های عمرانی و یا  طرح‌های فرهنگی سعی دارند همواره از بار ترافیک خیابان‌های شهر ارومیه بکاهند، ولی شرایط اجتماعی جوامع در حال توسعه و گذار از شیوه سنتی می‌طلبد که فرهنگ استفاده از ابزارها و وسایلی که برای راحتی و تسهیل امور انسانی ساخته شده اند، مورد توجه کاربران اجتماعی قرار گیرد.
برای خرید از سوپرمارکت نیز از خودروی شخصی استفاده می‌کنم!
امیر از مخاطبان جوان باریش در رابطه با معضل ترافیک معتقد است بسیاری از مشکلات در حوزه ترافیک به دلیل احترام نگذاشتن به حقوق دیگران و عدم رعایت قوانین رخ می‌دهد.
وی با این حال اضافه کرد: انقدر به استفاده از وسیله شخصی برای انجام کارهای روزانه عادت کرده است که حتی برای خریدهای جزیی از سوپرمارکت نزدیک منزل نیز از خودرو استفاده می کند.
این مخاطب برای کاستن از بار ترافیک شهری در خیابان‌های ارومیه پیشنهاد می‌کند که در مرحله اول قبل از ارائه آموزش‌های رانندگی فرهنگ استفاده درست از وسایل نقلیه آموزش داده شود، ما فقط یاد گرفتیم آزمون بدهیم و گواهینامه رانندگی بگیریم ولی کار فرهنگی در رابطه با ترافیک کمتر انجام شده است.
استفاده از وسیله نقلیه شخصی به نوعی فخرفروشی تبدیل شده است
سهیلا زن خانه‌داری که هر روز برای کارهای شخصی از وسیله نقلیه خود استفاده می‌کند، در رابطه با اینکه مشارکت عمومی چه کمکی می‌تواند به کاهش بار ترافیک شهری کند، گفت: من خانه‌دارم و برای خریدهای روزانه و یا رفتن به منزل اقوام از خودروی شخصی استفاده می‌کنم و بیشتر مواقع تک‌سرنشین هستم، اگر در ساعات پرتردد از خودروی شخصی استفاده نکنیم می‌توانیم حجم زیادی از بار ترافیک شهری را کاهش دهیم.
این زن خانه‌دار در ادامه یادآور شد: استفاده از خودروی شخصی با مدل‌های متنوع و گران قیمت دیگر به نوعی فخرفروشی در جامعه تبدیل شده است و متاسفانه برخی از افراد به‌خاطر چشم و هم‌چشمی از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند تا به دیگران ثابت کنند که وجود دارند.
 فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترویج شود
محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه در رابطه با برنامه های عملی شهرداری برای کاهش بار ترافیک شهری در خیابانهای این شهر، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری معتقد است که معضل ترافیک با یک نگاه فرهنگی قابل حل است بنابراین در پی ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی کاهش این معضل بوده و در این مسیر به همکاری مردم و دیگر نهادها و ادارات نیاز دارد.
وی تصریح کرد: شهرداری با توسعه زیرساخت‌های ترافیکی و مسائل مرتبط فرهنگی تلاش دارد ترافیک ارومیه را به حداقل برساند اما ترویج اهمیت استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌جای وسایل نقلیه شخصی در شتاب گرفتن این روند می تواند بسیار اثربخش باشد.
کمبود و یا مطلوب نبودن شرایط وسایل حمل و نقل عمومی در کنار ضعف فرهنگ عمومی استفاده درست از وسیله نقلیه شخصی از جمله مواردی است که بار ترافیکی روزانه خیابان‌های شهر ارومیه را شدت بخشیده و بدون شک باید گفت که کلاف سردرگم ترافیک شهری بدون همکاری و مشارکت عمومی برای استفاده صحیح از وسایل نقلیه عمومی و شخصی باز نمی‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید