11:44|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 04 اردیبهشت 1398 - 12:14
کد خبر: 11840
باریش گزارش می‌دهد:

سهم نامحسوس حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک شهری

کلانشهر ارومیه برای اینکه بتواند به شاخص‌های توسعه شهری نزدیک شود، نیازمند تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است.
سهم نامحسوس حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک شهری

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، یکی از معضلات جامعه امروز و همچنین خیابان‌های شهر ارومیه ترافیک سنگین در ساعات مختلف شبانه‌روز است که در برخی موارد برای مردم کلافه کننده می‌شود.
یکی از راهبردهای کاهش ترافیک در خیابان‌های شهری در ارومیه را می‌توان استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی دانست، گرچه تحقق افزایش سهم حمل و نقل شهری در کاهش ترافیک نیازمند عزم جدی و همگانی متقابل مردم و مسئولان است.
کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی به‌ویژه در مناطقی که با مرکز شهر فاصله دارند، تمایل استفاده شهروندان از خودروهای شخصی را بیشتر کرده و در نتیجه باعث ایجاد ترافیک‌های طولانی در خیابان‌ها می‌شود، مشکلی که می‌تواند با افزایش اتوبوس در مسیرهای متنهی به خیابان‌های پرتردد و پرترافیک شهر از سوی مسئولان به راحتی حل شود.
هزینه استفاده از خودروی شخصی بسیار بالاست
زیبا، زن شاغلی است که در یک شرکت خصوصی کار می‌کند هر روز مجبور است فاصله بین خانه تا محل کار را با اتوبوس طی کند، در این‌باره به باریش گفت: من در شهرک گلمان زندگی می‌کنم و محل کارم در مرکز شهر است، اما تعداد اتوبوس در این مسیر بسیار کم است و ساعتها طول می‌کشد تا اتوبوس دیگر به ایستگاه برسد به همین دلیل مجبورم صبح‌ها خیلی زودتر از خانه بیرون بیایم تا بتوانم به اولین اتوبوس این مسیر برسم و به موقع در محل کار حاضر شوم.
وی ادامه داد: به دلیل دوری مسیر خانه از مرکز شهر، استفاده روزانه از تاکسی و یا خودروی شخصی هم صرفه اقتصادی ندارد و نمی توانم هزینه های روزانه استفاده از تاکسی یا خودروی دربستی را بپردازم و مجبورم از اتوبوس استفاده کنم.
تشکیل کارگروه ویژه برای افزایش اتوبوس در مسیرهایی که کمبود دارند
مهدی مژدهی فرد، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه درخصوص کمبود و یا نبود اتوبوس در برخی از مسیرها و خیابان‌ها که سبب نارضایتی شهروندان آن منطقه شده، اظهار کرد: کارگروهی در سازمان، وظیفه بررسی مسیرها و خیابان‌های شهر را برای مشخص کردن میزان نیاز مسیرها به داشتن اتوبوس شهری را برعهده دارد و بر همین اساس نیز اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران بنابه احساس نیاز منطقه تعبیه می‌شود.
وی افزود: سازمان در تلاش است مسیرهای فاقد اتوبوس را شناسایی کرده و با توجه به نیاز شهروندان برای آن مسیرها اتوبوس درنظر گرفته شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت نبود اتوبوس و یا احساس کمبود تعداد خط‌های واحد آن را به سازمان گزارش دهند تا تدابیر لازم توسط کارگروه اندیشیده شود.
مژدهی‌فرد تاکید کرد: تلاش سازمان و پرسنل در جهت افزایش رضایتمندی شهروندان از سیستم حمل‌ونقل عمومی است تا با آرامش خاطر و آنگونکه شایسته شهروندان است از ناوگان عمومی شهر بهره ببرند.
وی با اشاره به خرید اتوبوس شهری اظهار کرد: در سال گذشته 15 دستگاه اتوبوس جدید وارد سیستم حمل و نقل عمومی ارومیه شده بود که فعالیت آنها به ویژه در ارائه سرویس دانشجویی و در مسیرهایی که با کمبود اتوبوس مواجه بود، همچنان تداوم دارد.
رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه تصریح کرد: از ابتدای سال 98 نیز یک دستگاه اتوبوس نوسازی و بازسازی شده که نماد ارومیه 2020 بر روی آن نقش بسته، در سطح شهر فعالیت خود را آغاز کرده و علاوه بر آن قرارداد سرمایه‌گذار با شهرداری ارومیه و سازمان همیاری بسته می‌شود تا هر ماه پنج دستگاه اتوبوس جدید تحویل داده شود.
فاصله زمانی تردد اتوبوس در مسیرهای اصلی کمتر است
علیزاده که کارمند بانک است و هر روز مجبور است مسیر بهداری تا مرکز شهر را برای رسیدن به محل کار طی کند، در این رابطه به باریش گفت: در برخی از روزها از ناوگان حمل و نقل عمومی برای رسیدن به محل کار استفاده می‌کند اما فاصله زمانی تردد اتوبوس‌ها در مسیر خیابان‌های فرعی زیاد است و برای رسیدن به موقع سرکار از اتوبوس مسیرهای اصلی و پرتردد که با فاصله زمانی کمتری به ایستگاه می‌رسند، استفاده می‌کند.  
کلانشهر ارومیه برای اینکه بتواند به شاخص‌های توسعه شهری استفاده کند، نیازمند تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است و این امر بدون شک بدون عزم جدی مسئولان و متولیان شهری ممکن نمی‌شود، فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی به شرط آنکه زیرساخت‌های لازم فراهم باشد می‌تواند اثربخشی لازم را داشته باشد.
متولیان فضای شهری ارومیه باید زمینه‌های لازم برای محسوس کردن سهم سیستم حمل و نقل عمومی در کاهش بار ترافیک شهری و افزایش تمایل مردم به استفاده از ناوگان عمومی را فراهم کنند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید