17:34|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1398 - 11:05
کد خبر: 11810
باریش گزارش می‌دهد:

ماجرای دنباله‌دار حوداث ترافیکی در جاده‌های استان!

حوادث ترافیکی هر ساله خسارت‌های مالی و جانی بسیاری به بار می‌آرود و آمارهای روزانه تصادفات گویای دنباله‌دار بودن ماجرای این حوادث در استان است.
ماجرای دنباله‌دار حوداث ترافیکی در جاده‌های استان!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ای هر ساله تعداد زیادی از افراد را به کام مرگ می‌کشاند و یا اینکه آسیب‌های جانی و مالی زیادی به بار می‌آورد.
آمارها و ارقام تعداد مصدومین و ماموریت‌های حوادث ترافیکی در جاده‌های آذربایجان غربی هم نشان می‌دهد که ماجرای تلخ این قبیل حوادث همچنان دنباله‌دار است و پیداکردن مقصر و علت آن مانند مثل «کی بود، کی بود من نبودم» است.
آمارهای تکان دهنده در ایران
آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند این در حالی است که در ایران به ازاری هر  10 هزار خودرو 37 نفر کشته می‌شوند البته این آمار جدای از افرادی است که در تصادفات دچار آسیب‌های بدنی می‌شوند.
اگر به آمار موجود، میزان خسارت‌های مالی که سالانه بخاطر بروز تصادفات و حوادث ترافیکی در کشور رخ می‌دهد را اضافه کنیم روزانه میلیونها تومان ضررمالی ناشی از تصادفات به بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌شود.
شناسایی 44 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های آذربایجان غربی 
ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با باریش اظهار کرد: براساس شاخص‌هایی که بخشنامه‌های کمیسیون ایمنی کشور و سازمان راهداری ارائه کرده است 44 نقطه حادثه خیز در کل جاده‌های استان شناسایی شده است.
وی ادامه داد: در تمامی این نقاط آشکارسازی و اقدامات اولیه جهت ایمنی جاده با استفاده از تابلوهای هشداردهنده و سازه‌های فسفری انجام شده است.
این مقام مسئول با اشاره به ضرورت توجه به نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در راستای کاهش حوادث و بهره‌مندی مردم از سفر ایمن و راحت، گفت: تعداد 6 نقطه ار نقاط حادثه‌خیز استان از طریق اجرای طرح‌های جامع اصلاح شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: طرح‌های مطالعاتی 38 نقطه حادثه‌خیز دیگر جاده‌های استان از محل اعتبارات استانی و ملی انجام و به پیمانکار واگذار شده تا به صورت جامع اصلاح شوند.
افزایش 3 درصدی تصادفات جاده‌ای در استان
باقر بهرامی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس آذربایجان غربی نیز در خصوص تصادفات جاده‌ای نوروز امسال به باریش گفت: در ایام نوروز و در راستای جلوگیری از تصادفات شهری و جاده‌ای تعداد پایگاه‌های مستقر در محل‌ها و جاده‌های استان را  به 86 پایگاه افزایش داده‌ایم.
بهرامی ادامه داد: در طرح امداد نوروزی که از 25 اسفند سال گذشته تا 16 فروردین امسال اجرا شد، تعداد 4 هزار و 27 مورد مأموریت انجام شده است.
وی گفت: تعداد مأموریت‌های ترافیکی شهری 372 مورد بوده که نسبت به مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته و 404 مورد مأموریت جاده‌ای صورت گرفته که نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است.
بهرامی اضافه کرد: تعدادکل مصدومین حوادث ترافیکی در استان هزارو 7 مورد بود که نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است همچنین از این تعداد 860 مورد اعزام به مراکز درمانی انجام شده که نسبت به مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است.
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس آذربایجان غربی همچنین در پایان افزود: تعداد درمان در محل حادثه نیز 135 مورد بوده که نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشته و تعداد مراجعین به ایستگاه سلامت نیز 331 مورد بوده که 160 درصد افزایش داشته است.
کم‌توجهی مسئولان به مشکلات جاده‌ای 
حجت‌الاسلام عیسی برادری، امام جمعه تکاب در گفت‌و‌گو با  باریش، با اشاره به مشکلات جاده‌های مواصلاتی این شهرستان، گفت: جاده تکاب به شاهین دژ که اصلی‌ترین مسیر جاده‌ای برای مردم تکاب است به دلیل کم‌عرض بودن و نداشتن کیفیت لازم همواره خطرساز بوده است.
وی با بیان اینکه هرهفته شاهد بروز حوادث مرگ‌بار در این جاده هستیم، و وعده‌های مسئولان در این اصلاح این جاده هنوز به مرحله عمل درنیامده، خاطرنشان کرد: تنها در سال گذشته 6 کیلومتر از آسفالت این جاده روکش شده است.
امام جمعه تکاب یادآور شد: از زمان دولت نهم دو تونل در مسیر جاده تکاب ایجاد شده که کارهای عمرانی آن پیشرفت ندارد و مسکوت مانده است و با وجود اینکه هر هفته شاهد اتفاقات مرگ بار در این جاده هستیم هنوز مسئولان عزم جدی برای اصلاح آن ندارد.
اعلام وضعیت بحرانی جاده‌های کشور/ مقصر کیست؟
وضعیت وخیم حوادث جاده‌ای کشور باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ما را بحرانی اعلام کند.
ایران با داشتن 18 هزار فوتی در حوادث جاده ای در سال به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست که از مهم ترین دلایل آن می‌توان به عوامل انسانی از جمله سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و بی توجهی به مقررات، عوامل فنی و محیطی از جمله خودروهای فرسوده، پایین بودن سطح ایمنی خودروها، کاستی ها در کنترل کیفی خودروهای موجود، کیفیت پایین و غیر استاندارد بودن جاده‌ها اشاره کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید