01:14|یکشنبه, اردیبهشت 16 ,1403
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1398 - 10:33
کد خبر: 11776
باریش گزارش می‌دهد:

بناهای تاریخی ارومیه موزه می‌شوند

بناهای تاریخی و فرهنگی ارومیه که ریشه در تمدن هزار ساله منطقه دارد، به موزه‌های تخصصی تبدیل می‌شوند.
بناهای تاریخی ارومیه موزه می‌شوند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، ارومیه یکی از شهرهایی است که به سبب داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.
یکی از بناهایی تاریخی و فرهنگی که ریشه در قدمت علم و اندیشه در این دیار دارد، ساختمان دانشکده پزشکی ارومیه است که عنوان اولین دانشکده تدریس نوین علم پزشکی را در کشور با خود یدک می‌کشد.
این ساختمان تاریخی در دو طبقه و به مساحت حدود 460 مترمربع ساخته شده و در سال 84 در فهرست آثار ملی کشور به شماره ثبتی 14976 به ثبت رسیده است.
صرف 3 میلیارد ریال هزینه برای مرمت ساختمان چوبی 
جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بنای تاریخی عمارت مسکن طبیب واقع در محوطه پردیس دانشگاه ارومیه با صرف هزینه‌ای حدود سه میلیارد ریال به‌طور کامل مورد مرمت قرار گرفت، بیان کرد: اکنون در حال جمع‌آوری اشیا و آثار مربوط به پزشکی و طب هستیم.
جباری با بیان اینکه این ساختمان چوبی، یک‌هزار و 500 مترمربع زیر بنا داشته و قدمتی در حدود 150 سال دارد، خاطر نشان کرد: با تبدیل این بنای تاریخی به موزه، تعداد موزه‌های سطح استان به 16 عدد افزایش می‌یابد.
ضعف اطلاع‌رسانی از پیشینه بناهای تاریخی ارومیه
وحید که دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه های ارومیه و یکی از مخاطبان باریش است در رابطه با ایجاد موزه در اولین دانشکده پزشکی در ارومیه معتقد است که آثار تاریخی و فرهنگی ارومیه آنچنان که شایسته است معرفی نشده تا جایی که برخی از این آثار حتی برای خود شهروندان ارومیه‌ای نیز شناخته شده نیست و تبدیل آنها به موزه و اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر از قدمت و تاریخی دیرینه آن می‌تواند فرصت خوبی برای جذب گردشگر فراهم کند.
بناهای تاریخی سرمایه‌های فرهنگی شهر محسوب می شوند
اسماعیلی از دیگر مخاطبان در این رابطه بر این باور است که آثار فرهنگی و تاریخی با پیشینه علمی جزو سرمایه‌های شهر به شمار می روند و متولیان امر ابتدا به امر باید در مرمت و نگهداری صحیح از آثار اهتمام داشته باشند و تبدیل موزه کمترین کاری است که می شود برای آثار فاخر تاریخی این شهر انجام داد.
موزه‌هایی که غبار فراموشی را از چهره بناهای تاریخی می‌زدایند
نکته قابل تامل و جالب که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد عدم آگاهی کافی بسیاری از مردم شهر ارومیه از محل دقیق آثار تاریخی و فاخر این شهر مانند همین اولین دانشکده پزشکی است که به ساختمان چوبی نیز معروف است در حالی که این اثر در پردیس دانشگاه ارومیه در خیابان شهید بهشتی قرار دارد و شاید روزانه بیش از صد نفر به دلایل مختلف از کنار آن گذر می‌کنند.
البته این اولین ساختمانی نیست که قرار است به موزه تبدیل شود بلکه ساختمان قدیمی صدا وسیمای استان نیز که سالها بلاتکلیف رها شده و اکنون به پناهگاه معتادان و آغل گوسفندان تبدیل شده ظاهرا به تصمیم مسئولان نیز قرار است تبدیل به موزه شود.
گرچه تبدیل کردن آثار تاریخی و فرهنگی به موزه های تخصصی می تواند گام مثبتی در جهت حفظ اصالت آثار باشد اما به نظر می‌رسد با اندکی خلاقیت و داشتن ایده‌های نوین در تعیین کاربری این آثار می‌توان از ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه صنعت توریسم و گردشگری گام برداشت.
 قبل از این نیز عمارت شهربانی ارومیه و مدرسه تاریخی 22 بهمن نیز با تصمیم متولیان با تبدیل شدن به موزه هر ساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید