00:06|یکشنبه, اردیبهشت 16 ,1403
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1398 - 12:45
کد خبر: 11771

صنعت بوم‌گردی؛ ظرفیت مغفول برای جهش در توسعه

بوم‌گردی صنعتی است که با توجه به ظرفیت جذب سرمایه به عنوان اهرم اصلی جهت ایجاد جهش در توسعه پایدار استان همچنان از سوی سرمایه گذار و مسئولان مغفول مانده است.
صنعت بوم‌گردی؛ ظرفیت مغفول برای جهش در توسعه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در بستر روستاها و مناطق روستایی از جمله ظرفیت‌هایی است که در سال‌های اخیر با نام بوم گردی زمینه را برای جذب توریست و گردشگر فراهم کرده است.
در عصر حاضر که توسعه شهرنشینی و درگیرشدن با مشکلات رومزه آن به نوعی مردم را دچار روزمرگی کرده و از چارچوب زندگی‌های سنتی سال‌های گذشته دور ساخته است، امکان بازگشت به حال و هوای آن روزهای زندگی های ساده و بی آلایش، دوز از تجملات و تشریفات برای چند ساعت هم که شده حال خیلی‌ها را میتواند خوب کند و تداعی کننده خاطرات روزهای خوش باشد.
زندگی‌های سنتی در مناطق مختلف ایران با آداب و رسوم منحیر به فرد خود همواره برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت‌های خاص خود را دارد تا جایی که سالانه شمار زیادی از گردشگران برای آشنایی با این آداب و رسوم و یک روز زندگی در کنار مردم بومی منطقه در هنگام سفر ترجیح می‌دهند به جای انتخاب هتل های شیک و چندستاره که تشریفات خاص خود را دارد در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کنند.
تداعی زندگی سنتی با اقامت در واحدهای بوم‌گردی
نوروزی مرد جوانی که با همراه خانواده تجربه اقامت در واحدهای بوم گردی را دارد، در گفت‌و‌گو با باریش، اظهار کرد: واحدهای بوم‌گردی در مناطق روستایی حس خوب کودکی در خانه‌های قدیمی در کنار مادربزرگ و پدربزرگ را برایمان تداعی کرد.
وی گفت: در تعطیلات نوروزی امسال به دلیل اینکه نتوانستیم هتل مناسبی برای اقامت پیدا کنیم به پیشنهاد یکی از دوستان در واحد بوم گردی اقامت کردیم و در هنگام ورود تصور خاصی نداشتیم ولی حال و هوای واحد بوم گردی در روستاهای سرسبز با هوای پاک بهاری تجربه خوبی برایمان داشت و تصمیم گرفتم تا در طول سفر تا حد امکان در واحدهای بوم گردی اقامت کنیم و از طبیعت روستایی استفاده کنیم.   
افزایش واحدهای بوم‌گردی در استان در سال‌جاری 
 جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش، در حالی از فعالیت تنها 17 واحد بوم گردی در استان خبر می دهد که نزدیک به 120 مورد تنها مجوز اولیه برای ایجاد بوم گردی صادر شده و 30 مورد نیز در انتظار دریافت تسهیلات بانکی است که بلافاصله بعد از دریافت تسهیلات به عنوان واحد بوم گردی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
جباری ادامه داد: تقاضا برای ایجاد واحدهای بوم گردی افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود تا آخر سال از 50 واحد افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در ایام نوروز نیز تقاضا برای اقامت در واحدهای بوم گردی افزایش پیدا کرد به نحوی که بیش از هزار نفر در واحدهای بوم گردی اقامت داشتند.
جباری گفت: شرایط تسهیلات برای ایجاد واحد بوم گردی به صورت کم بهره است و از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی  در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی به شرایط ایجاد یک واحد بوم گردی در یک روستا نیز اشاره و ادامه داد: در صورت اینکه فردی برای ایجاد واحد بوم گردی اقدام کند باید مالکیت مکان مورد نظر را داشته باشد و از نظر مساحت و استحکام بنا مورد تأیید قرار گیرد.
کاهش مهاجرت روستاییان با توسعه صنعت بوم‌گردی
صنعت بوم‌گردی در کنار اینکه می‌تواند بستری برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه روستاهای هدف گردشگری استان باشد می‌تواند از طریق ایجاد شغل سبب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر شود.
آذربایجان غربی مانند بسیاری از استان‌های کشورمان به سبب برخورداری از موقعیت جغرافیایی خود ظرفیت‌های بکری برای گردشگری در حوزه بوم‌گردی دارد که نیاز است شرایط بهره‌مندی آن برای سرمایه گذاران از سوی متولیان امر به خوبی روشن شود و همچنین به روند اداری کسب مجوزهای لازم جهت بهره برداری از این واحدها که البته باید به تطابق آن با استانداردهای جهانی نیز توجه کرد، شتاب بخشده شود تا در سالی که تحریم های اقتصادی و بسیاری از دست اندازی‌ها روند درآمدزایی برای کشور دچار اختلال کرده، ارتقای این صنعت بتواند باری از دوش چرخه اقتصاد متکی به نفت حداقل در این استان بردارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید