00:44|پنجشنبه, اردیبهشت 20 ,1403
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1398 - 11:28
کد خبر: 11755
باریش گزارش می‌دهد:

بوی خوش گیاهان کوهی در سفره‌های آذربایجان غربی

گیاهان خوراکی وحشی در آذربایجان غربی از دیرباز طرفدران خاص خود را داشته به طوری‌که با فرارسیدن فصل بهار سفره‌های مردم در استان با سبزی‌های کوهی تزیین می‌شود.
بوی خوش گیاهان کوهی در سفره‌های آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، آمدن فصل بهار در آذربایجان غربی و شهر ارومیه همواره نوید تزیین سفره با انواع سبزی‌های کوهی و گیاهان دارویی است و بازار چیدن، خرید و فروش آنها بین خانواده‌ها رونق خاصی می‌گیرد تا جایی که برخی دورهمی‌های زنانه هم به بهانه برداشت سبزی‌های کوهی برگزار می‌شود.
کنگر، یلمیح، گندله، گیجی، از جمله گیاهان کوهی است که در فصل بهار طرفداران زیادی در ارومیه دارد و آذربایجان غربی به واسطه برخورداری از تنوع زیست محیطی از جمله زیستگاه‌های مهم گیاهان دارویی و خوراکی  شناخته می‌شود.
جمع‌آوری گیاهان خوراکی و گیاهان دارویی برای بخشی از مردم این منطقه تفریحی برای تنوع بخشیدن به سفره‌های بهاری است و برای گروه دیگر فرصتی برای کسب امرار و معاش خانواده، که با فروش گیاهان کوهی در بازارهای محلی بتوانند بخشی از هزینه‌های زندگیشان را تامین کنند.
آذربایجان غربی به سبب داشتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب مستعد رویش انواع گیاهان کوهی است که بسیاری از آنها مصارفی دارویی دارد به طوری که در حال حاضر بیش از 100 نوع گیاه خوراکی، دارویی و صنعتی به طور سنتی برداشت و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برداشت بی‌رویه؛ عامل مهم انقراض گونه های گیاهان دارویی
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در همین رابطه اظهار کرد: برداشت بی‌رویه و غیر اصولی و تغییرات آب و هوا عامل اصلی انقراض گیاهان دارویی آذربایجان غربی است.
وی تصریح کرد: زعفران وحشی، الاگز، انواع پیاز کوهی، کنگر، مندی و گل آقا جز گونه‌های در معرض انقراض جدی هستند.
مهناز حیدری از تشکیل کمیته کاشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی طی دو سال گذشته خبر داد و با بیان اینکه این کمیته مسئول سیاست گذاری، اجرای طرح‌های تحقیقاتی و فرهنگ سازی در زمینه کاشت و برداشت و نحوه استفاده از گیاهان کوهی است، ادامه داد: متاسفانه اعضا این کمیته توجه کافی به موضوع گیاهان دارویی ندارند.
احداث اولین باغ گیاهان دارویی در ارومیه 
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با باریش نیز از احداث باغ گیاهان دارویی در ارومیه خبر داد و گفت: باغ گیاهان دارویی از برنامه‌های این سازمان است که با همکاری باغ ملی گیاه شناسی ایران با اتکا به توان داخلی در راستای حمایت از ظرفیت‌های استان در سال آینده احداث می‌شود.
وی تصریح کرد: باغ گیاهان دارویی در کنار پارک ائللر باغی در فضایی به مساحت 4 هکتار با همکاری باغ ملی گیاه شناسی ایران و با توان داخلی سازمان احداث می‌شود.شایگان خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد و راه‌اندازی روش‌های اصولی مصرف آب، سیستم آبیاری نوین و قطره‌ای در مساحت 200 هکتار زمین در سطح شهر ارومیه به صورت هوشمند انجام شده است.
رونق کسب و کار با فرارسیدن فصل برداشت گیاهان کوهی
احمد، جوانی از روستاهای اطراف ارومیه که هر ساله با فرارسیدن فصل بهار کسب و کارش رونق خاصی می‌گیرد، گفت: گیاهان خوراکی در ارومیه طرفداران زیادی دارد و خیلی خانواده‌ها در این فصل ترجیح می‌دهند یک وعده غذایی را در روز به گیاهان خوراکی اختصاص دهند اما چیدن برخی از آنها هم روش خاص خود را دارد که شاید هرکسی نتواند آن را انجام دهد.
وی ادامه داد: کنگر، مندی و یلمیح، ریواس از جمله گیاهان هستند که خانواده‌ها از آنها استقبال می‌کنند، پونه کوهی کهلی اوتی نیز بیشتر برای مصارف دارویی استفاده می‌شود.
این جوان تصریح کرد: در فصل برداشت گیاهان هر روز می‌توانم به اندازه 20 تا 30 کیلوگرم گیاه خوراکی و دارویی جمع کنم البته در برخی از مناطق برخی از گونه های گیاهان زیاد هستند و بیشتر می‌شود برداشت کرد ولی رویش برخی از گیاهان در سال‌های اخیر خیلی کم شده است و به ندرت در منطقه پیدا می‌شود.
آنچه حائز اهمیت است عدم تفریط در برداشت از منابع گیاهی استان است تا چرخه محیط زیست به واسطه برداشت‌های بی‌رویه گیاهان خودرو دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر نشود چرا که در حال حاضر به گفته فعالان محیط زیست 60 گونه از گیاهان دارویی آذربایجان غربی به دلیل زیاده‌روی در برداشت آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند در حالی این تنوع گیاهان کوهی برای منطقه یک ظرفیت پایان‌ناپذیر محسوب می‌شود که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید