23:34|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1398 - 11:04
کد خبر: 11744
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش عنوان کرد:

خسارت 950 میلیارد تومانی حوادث طبیعی به آذربایجان غربی

در سال گذشته بر اثر وقوع حوادث طبیعی در آذربایجان غربی 950 میلیارد تومان به بخش‌های مهم استان خسارت وارد شده است.
خسارت 950 میلیارد تومانی حوادث طبیعی به آذربایجان غربی

امیر عباس جعفری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش با بیان اینکه کشورمان به دلیل تنوع آب و هوایی و و قرارگرفتن در کمربند زلزله خیز آلپ_همیالیا جزو مناطق حادثه خیز به شمار می‌رود، اظهار کرد: از 34 حادثه طبیعی که احتمال وقوع آن در سطح کشور وجود دارد 26 مورد آن در آذربایجان غربی ممکن است روی دهد که از مهم‌ترین آن می‌توان به سیل، زلزله، خشکسالی، رانش  زمین، طوفان و تگرگ اشاره کرد.
وی با بیان اینکه وقوع حوادث و بلایای طبیعی هرساله خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف استان زده است، گفت: در سال گذشته حوادث طبیعی 950 میلیارد تومان خسارت مالی به بخش‌های استان وارد کرد که 95 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی می‌شود.
این مسئول با تصریح اینکه بیشترین خسارت در بخش کشاورزی از محل وقوع سرمازدگی و تگرگ به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 11 نفر بر اثر وقوع حوادث طبیعی جان خود را از دست دادند.
جعفری یادآور شد: با توجه به حجم گسترده خسارت‌های حوادث و بلایای طبیعی به بخش‌های استان نیاز است که مسئولان در راستای مقاوم سازی در برابر حوادث و همچنین اقدامات پیشگیری کننده پیش از گذشته توجه داشته باشند.
وی راهکار اصلی برای مدیریت در زمان وقوع بحران و حوادث طبیعی را ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در زمان حادثه مابین دستگاه های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان دانست و افزود: در حال حاضر 14 کارگروه وجود دارد که در زمان وقوع حوادث، مهار آن توسط کارگروه ها مدیریت و ساماندهی می‌شود.
 مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی، همچنین به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی به ویژه در مناطق روستایی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند تلفات و خسارت‌های ناشی از وقوع حوادث طبیعی را تا حد زیادی کاهش دهد، مقاوم کردن منازل مسکونی به خصوص در مناطق روستایی است.
جعفری با تاکید بر لزوم نظارت بر صدور مجوزهای ساخت و ساز برابر با استانداردهای موجود در سطح شهر، افزود: در مناطق روستایی استان حداکثر 35 درصد واحدها تاکنون مقاوم‌سازی شده‌اندکه شامل 70 هزار منزل روستایی می‌شود.
این مسئول با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در مقاوم‌سازی باقیمانده واحدهای مسکونی روستایی، تصریح کرد: مقاوم سازی مسکن‌های روستایی به دلیل برخورداری از شیوه ساخت مناسب از بسیاری بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله می‌تواند در امان باشد و این خود عامل مهمی در کاهش چشم‌گیر تلفات و خسارات حوادث طبیعی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید