21:46|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1398 - 12:36
کد خبر: 11717
باریش گزارش می‌دهد:

هشدار درباره خطر وقوع سیل در آذربایجان غربی

شروع سال 1398 برای مردم کشور ایران آغازگر وقوع حوادث ناگوار در قالب سیل بود و بارش باران که یک نعمت الهی است با عدم مدیریت‌ها و نبود زیرساخت‌ها به عذاب الهی برای مردم ایران تبدیل شد اکنون نیز زنگ خطر وقوع سیل در آذربایجان غربی نواخته شده است.
هشدار درباره خطر وقوع سیل در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ شروع سال 1398 برای مردم کشور ایران آغازگر وقوع حوادث ناگوار در قالب سیل بود و بارش باران که یک نعمت الهی است با عدم مدیریت‌ها و نبود زیرساخت‌ها به عذاب الهی برای مردم ایران تبدیل شد. اکنون براساس پیش‌بینی‌ها قرار است روز شنبه و یکشنبه برابر با 11 و 12 فروردین ماه بارش باران شدید و خطر سیلاب آذربایجان غربی را فرابگیرد لذا زنگ خطر وقوع سیل در استان به صدا در آمده است و تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها در حال آماده باش کامل هستند.   
بسیج فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها برای مقابله با خطر سیل
استاندار آذربایجان غربی برضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی ناشی از بارندگی روزهای آتی در استان تاکید کرد و گفت: فرمانداران از همین امروز با هماهنگی شرکت آب منطقه ای استان، اقدامات اولیه و پیشگیرانه لازم را در نقاط حادثه خیز انجام دهند
«محمدمهدی شهریاری» افزود: برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از بارندگی، تمامی فرمانداران و مدیران استان در آماده باش کامل هستند و شرایط را بصورت مستمر رصد می کنند
وی اضافه کرد: امکانات و تجهیزات همه دستگاه ها از جمله فرمانداری ها و شهرداری ها برای مواجهه با حوادث احتمالی بسیج شده است
مقام عالی استان همچنین بر لزوم رهاسازی آب از سدهایی که احتمال سرریز شدن دارند، تاکید کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای با هماهنگی فرمانداران استان لازم است نسبت به رهاسازی مقداری از آب سدهایی که ظرفیت آن‌ها در حال تکمیل و سرزیر شدن است، اقدام کند
استاندار آذربایجان غربی در ادامه از فرمانداران خواست کشاورزان را به بیمه نمودن محصولات کشاورزی تشویق نمایند
شهریاری در این ارتباط گفت: بیمه محصولات کشاورزی، با توجه به تغییرات آب و هوایی و حوادث پیش بینی نشده، ضروری است
مقام عالی استان، لایروبی رودخانه ها را جزو برنامه های سال 98 عنوان کرد و گفت: با بودجه تخصیصی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه و همچنین با کمک اعتبارات استانی، 140 کیلومتر از رودخانه های استان در سال جاری لایروبی خواهد شد.
تمهیدات لازم برای چهار حوضه آبریز شهرستان ارومیه اندیشیده شد
فرماندار ارومیه با توجه به اخطار سازمان هواشناسی مبنی بر شدت بارش‌ها و احتمال وقوع سیل در استان اظهار کرد: تمام تمهیدات لازم برای ۴ حوضه آبریز شهرستان ارومیه اندیشیده شده است.
علیرضا ملامحمدی زاده افزود: صبح روز چهارشنبه نیز جلسه مدیریت بحران در خصوص سیلاب‌های احتمالی با حضور استاندار آذربایجان غربی برگزار کرده‌ایم و همچنین روز چهارشنبه نیز جلسه تخصصی مدیریت بحران شهرستان ارومیه را برگزار خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: روز پنجشنبه نیز جلسه هماهنگی نهایی برگزار می شود و تمام امکانات ادارات و سازمان‌ها برای اوایل هفته آتی در اختیار مدیریت بحران بوده و در آماده باش کامل هستند از سویی تمامی مدیران بحران روستاها (دهیاران) نیز آمادگی کامل را دارند
خودداری مردم و مسافران آذربایجان‌غربی در حد امکان از سفرهای غیرضروری 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به ورود سامانه بارشی از فردا به استان گفت: با ورود این سامانه بارشی به استان، احتمال آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها پیش‌بینی می‌شود.
امیرعباس جعفری با تاکید بر خودداری مردم از سفر‌های غیرضروری تصریح کرد: مردم و مسافران آذربایجان‌غربی در حد امکان از سفرهای غیرضروری در روز‌های شنبه و یک‌شنبه در محور‌های استان خودداری کنند.
وی افزود: مسافران و مردم از چادرزنی در مناطق حریم رودخانه‌ها، مناطق کوهستانی و مناطق خطرآفرین اکیدا خودداری کرده و مسافران پس از آگاهی از وضعیت راه‌ها، با به همراه داشتن تجهیزات کامل اقدام به مسافرت کنند.

هواشناسی آذربایجان غربی هشدار داد

یاسر اشتاد کارشناس سازمان هواشناسی در خصوص آخرین وضعیت آب و هوایی استان اظهار کرد: از بعد از ظهر روز شنبه 10 فروردین سامانه جدید بارشی وارد استان می‌شود و تا اواخر روز دوشنبه در اغلب مناطق استان فعال خواهد بود.
وی افزود: شدت بارش‌ها برای روز یکشنبه و در مناطق جنوبی بخصوص نوار جنوب غربی استان پیش بینی شده همچنین احتمال آب گرفتگی و سیلاب نیز دور از انتظار نیست
رعایت موارد ذیل لازم و ضروری است: 
 1. جلوگیری از تردد ماشین آلات وافراد در اراضی زراعی  و باغی تازمان گاورو شدن 
توقف عملیات هرس و جمع آوری شاخ وبرگها قبل از شروع بارندگی .2   
3. محافظت از پوشش های گلخانه ایی و جمع آوری و هدایت آب های بارندگی به خارج از حوزه گلخانه ها
4. لایروبی سریع انهار زراعی کوچک در فاصله بین مزارع جهت هدایت آب بارندگی بطرف رودخانه ها
باز نمودن دریچه های تخلیه آب بندها جهت هدایت اب بطرف رودخانه ها .5
6. درصورت امکان ایجاد کاناهای هدایت آب در اراضی بالادست بطرف پایین دست برای جلوگیری از آبشویی مزارع دیم گندم
قراردادن ماشین آلات و ادوات کشاورزی در مکانهای ایمن و غیر آبگیر .7
8. حالت آماده باش ادوات و ماشین آلات جهت امداد رسانی و هدایت سیل پیش آمده 
 خودداری از کشت محصولات بهاره
آمادگی شرکت آب و فاضلاب شهری برای وقوع احتمالی سیل در استان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اظهار کرد: تأمین آب شرب بهداشتی در اولویت کاری آب و فاضلاب شهری است از این رو تمهیدات لازم در راستای هر گونه خدشه وارد شدن برای تأمین آب شرب در سطح استان انجام شده است.
«رسول اکبری» با اشاره به اینکه 50 درصد از تأمین منابع آب شرب استان از محل  چاه‌ها و چشمه‌ها و 50 درصد دیگر از طریق تصفیه خانه‌ها تأمین می‌شود افزود: با توجه به اخطار سازمان هواشناسی استان مبنی بر بارش شدید باران و احتمال وقوع سیل، برای تمامی چاه‌هایی که در معرض سیلاب و در مسیر رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند و احتمال آسیب دیدگی دارند تمهیدات لازم انجام شده است که امیدواریم با آمادگی‌های انجام شده در موقع بارش باران و احتمال وقوع سیلاب مشکلی برای آب از نظر کمی و کیفی در چاه‌هایی که در معرض آسیب هستند صورت نگیرد.
وی اضافه کرد: شهروندان  در هنگام بارندگی و در راستای تخلیه آب در کوچه‌ها و معابر دریچه‌های چدنی را دست کاری می‌کنند که این کار نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه در مکان‌های دیگر باعث ایجاد مشکل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی افزود: شهرداری ارومیه نیز در سطح شهر اقدامات خوبی در بحث جمع آوری آب‌های سطحی انجام داده است همچنین از شهروندان درخواست می‌شود نگذارند آب باران به سامانه فاضلاب خانگی ورود پیدا کند که امیدواریم تمهیدات صورت گرفته مشکل خاصی به وجود نیاید

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید