22:59|شنبه, اردیبهشت 15 ,1403
تاریخ انتشار: 08 فروردین 1398 - 10:34
کد خبر: 11703
باریش گزارش می‌دهد:

ارومیه همچنان چشم انتظار احداث تراموای شهری

تراموا یکی از زیر ساخت‌هایی شهری است که شهرداری ارومیه برای کاهش ترافیک در نظر گرفته است. در آخرین اخبار رسیده مقرر شده این پروژه در اوایل سال 1398 کلنگ‌زنی شده و تا سال 1400 به اتمام برسد.
ارومیه همچنان در انتظار احداث تراموای شهری

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، امروزه افزایش جمعیت و استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی در شهرها به یکی از معضلات روز اجتماعی تبدیل شده است به طوری که اعضای هر خانواده دارای یک خودروی شخصی هستند که هنگام تردد در سطح شهر به صورت تک سرنشینی باعث ایجاد ترافیک می‌شوند. شهر ارومیه نیز با توجه به حجم بالای استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین در سطح شهر به یکی از شهرهای پرترافیک کشور تبدیل شده است که باید در راستای کاهش ترافیک شهری اقدامات قابل توجهی صورت گیرید. یکی از زیر ساخت‌های که شهرداری ارومیه برای کاهش ترافیک در نظر گرفته ایجاد و احداث تراموای شهری است.

 قرارداد اولیه طراحی و احداث تراموای شهری ارومیه با حضور نمایندگان شرکت آلمانی schlegel و سرمایه گذار ایرانی-آلمانی در حضور اعضای شورای اسلامی، شهردار شهر ارومیه و معاون اقتصادی وسرمایه گذاری شهردار ارومیه امضا شده است. با توجه به اینکه پیش از این، بسترسازی لازم برای این منظور توسط شورا و شهرداری ارومیه آماده شده بود مقرر شد این بار به مرحله عمل برسد و در این باره با امضای این قرارداد مشاور آلمانی موظف به تهیه طرح مطالعات امکان سنجی  Feasibility Studiesپروژه تراموای شهر ارومیه شد تاحداکثر آن را تا تیر ماه سال 94 به شهرداری ارومیه ارائه کند ولی متاسفانه این پروژه دچار پیچیدگی‌های فراوانی شده و هنوز کلنگ آن نیز بر زمین ارومیه زده نشده است.

بودجه 400 میلیاردتومانی برای تراموای ارومیه

معاون فنی و عمرانی شهرداری ارومیه در خصوص آخرین وضعیت تراموا شهر ارومیه گفت: مطالعاتی اجرای تراموا شهر ارومیه به پایان رسیده است و به زودی شاهد کلنگ‌زنی تراموا در ارومیه خواهیم بود.

رضا جوان‌کیا اظهار کرد: تراموا یکی از بزرگترین پروژه های مدیریت شهری محسوب می‌شود که تحقق آن می‌تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر ارومیه را برطرف سازد.

وی با اشاره به اینکه بودجه تراموا در شورای شهر تصویب شده است گفت: بودجه درنظر گرفته شده برای کلیات بودجه مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان است و امسال کلنگ‌زنی خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری ارومیه تاکید کرد: براساس مطالعات صورت گرفته تراموا به سبب نداشتن آلودگی های زیست محیطی و جذابیتی که برای شهروندان دارد سبب استفاده کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی شده و در نتیجه از حجم ترافیک و آلودگی هوا کم می‌کند.

تثبیت نرخ ارز روند احداث تراموای شهری را مشخص می‌کند
حسین بخشایشی در خصوص نوسانات ارزی موجود در جامعه که روند تکمیل پروژه‌های عمرانی را هم مختل کرده است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های شورای شهر و شهرداری ارومیه، مطالعه زیرساخت‌های لازم برای پروژه تراموای شهری ارومیه بود که همراه با مناقصه انجام شد.
وی در خصوص برگزاری مناقصه‌ها و قبول پیمانگاران در خصوص روند کلنگ‌زنی تراموای شهری ارومیه بیان کرد: با برگزاری مناقصه، شرکت‌ها و پیمانکارانی که قرار بود در این پروژه همکاری می‌کردند مشخص و به مرحله کلنگ زنی رسید.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: در آستانه کلنگ زنی تراموای شهری با افزایش نرخ ارز مواجه شدیم که اگر در این بحران ارزی قرارداد شروع عملیات تراموای شهری را منعقد می کردیم ضرر اقتصادی به بدنه شهرداری وارد می‎شد.
وی گفت: تثبیت نرخ ارز روند احداث  تراموای شهری را مشخص می‌کند  چرا که  ثبات و پایداری نرخ ارزی در اقتصاد ارومیه نه تنها برای پروژه تراموای شهری مهم است بلکه روند سرمایه گذاری را هم به نحو مطلوبی در جامعه به پیش می‌برد.

فاز اول تراموای ارومیه نیازمند اعتبار 250 میلیارد تومانی

رسول اصغرزاده با اشاره به روند کارهای عملیاتی پروژه‌ی تراموای ارومیه اظهار کرد: روند مطالعاتی این پروژه، مسیر‌یابی و آزمایش‌های مکانیکی-خاکی در محل‌های عبور تراموا به اتمام رسیده و در حال حاضر مذاکرات با منابع بانکی جهت تامین هزینه‌های مورد نیاز در دست اقدام است.
عضو شورای اسلامی ارومیه ادامه داد: تاکنون برای احداث پروژه‌ی تراموای ارومیه بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده که اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این پروژه 250 میلیارد تومان است.
اصغرزاده مشکلات موجود بر سر راه احداث پروژه تراموای ارومیه را ناکارآمدی برجام، تحریم‌ها و عدم همکاری بانک‌های خارجی جهت تامین اعتبار مورد‌ نیاز عنوان کرد و افزود: از آغاز شروع عملیات اجرایی جهت احداث این پروژه، بهره برداری 30 ماه تعیین شده است.

مطالعات اجرای تراموی شهری ارومیه به اتمام رسیده است

شهردار کلانشهر ارومیه اظهار کرد: هم اکنون مهمترین دغدغه شهر ارومیه نبود حمل و نقل مناسب است که متاسفانه این خلاء باعث شده زندگی مردم را با مشکل مواجه کند و آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.
محمد حضرت‌پور گفت:در بودجه و برنامه‌ی سال ۹۷، قرار بر این است که ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ارومیه شامل اتوبوس و تاکسی را نوسازی و ساماندهی کنیم و از طرفی زیرساخت‌های سیستم حمل و نقل ریلی را در سطح شهر آماده کنیم.

 کلنگ‌زنی تراموا در نیمه نخست سال 98

وی با اشاره به اینکه تراموا در نیمه نخست سال کلنگ زنی خواهد شد بیان کرد: این پروژه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های مدیریت شهری است که مطالعات اجرای تراموی شهری ارومیه به اتمام رسیده است و به دنبال سرمایه گذار‌های مختلف مالی هستیم.
وی ادامه داد: اعتبار لازم برای راه اندازی تراموا ۴۰۰ میلیارد تومان است که با سرمایه گذاری مشخص، در سال 98 کلنگ زنی تراموا برای اجرا آغاز و تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

 70درصد آلودگی هوای کلانشهر ارومیه ناشی از خودروها

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان غربی  اظهار کرد: امروزه یکی از معضلات جوامع بشری، محیط زیست و شهرهای بزرگ آلودگی هوا می باشد این مشکل تنها در ایران نمی باشد و در کشورهای دیگر مثل کشور چین و حتی بعضی از شهرهای بزرگ اروپایی نیز شایع می باشد.

سعید موسوی افزود: در کل به هر نوع تغییر در کیفیت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در هوا با مدت و شدت های مختلف آلودگی هوا می گوییم. آلودگی هوا می تواند در کیفیت زندگی انسان، گیاهان، جانوران و حتی ساختمان ها نیز اثر داشته باشد.

وی گفت: در یک دوره، زمانی که از آلودگی هوا در ایران صحبت میشد به ذهن ما خطور نمی کرد در شهری بجز تهران و چند شهر بزرگ وصنعتی دیگر هم این معضل وجود داشته باشد در حالی که در این دهه شاهد هستیم آلودگی هوا در شهرهای کوچک نیز دیده میشود.یکی از این شهرهای که در سالهای اخیر شاهد این پدیده هستیم استان آذربایجان غربی بخصوص شهر پرجمعیت ارومیه می باشد.

با توجه به روند افزایش جمعیت در شهر ارومیه که به تبع آن تعداد خودروها نیز در شهر افزایش یافته است لذا جهت سهولت رفت‌وآمد و کاستن از آلودگی شهر که در سال‌های گذشته میزان آلودگی  در ارومیه را به حدی رسانده که منجر به تعطیلی مدارس شده است لذا  از این جهت نیاز به وجود تراموای شهری به شدت احساس می‌شود. امید است مسئولین جهت تامین این نیاز شهری که از زیرساخت‌های اولیه و اساسی در هر کلانشهری محسوب می‌شود کمر همت ببندند و چشم انتظاری مردم ارومیه نیز به پایان برسد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید