05:03|جمعه, اردیبهشت 14 ,1403
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1397 - 11:54
کد خبر: 11657
باریش گزارش می‌دهد:

تسهیل ازدواج با سراب وام بانکی!

در عمل گرفتن وام ازدواج برای جوانان خودش هفت خوان رستمی است که از عهده هرکس برنمی‌آید تا آن را به سرانجام برساند. شرایط سختی که وام‌ها بر سرجوانان قرار می‌دهد منجر به قطع امید جوانان از گرفتن وام می‌شود.
تسهیل ازدواج با سراب وام بانکی!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ مشکلات اقتصادی و نوسانات مداوم قیمت کالاها در کشور سبب شد که نمایندگان مجلس در جهت یاری جوانان مبلغ وام ازدواج را از 15 میلیون تومان به 30 میلیون افزایش دهند. هرچند با شرایط کنونی و وضعیت قیمت‌ انواع کالاها و اقلام در بازار این مبلغ نیز چنگی به دل نمی‌زند ولی باز نیز جای اندکی امید برای جوانان دارد. قصه از جایی تلخ می‌شود که عملا گرفتن همین مبلغ برای جوانان خودش هفت خوان رستمی است که از عهده هرکس برنمی‌آید تا آن را به سرانجام برساند. شرایط سختی که وام‌ها بر سرجوانان قرار می‌دهد منجر به قطع امید جوانان از گرفتن وام می‌شود و حتی بسیاری را از قرار گرفتن در مسیر ازدواج نیز برحذر نگه می‌دارد.

پرداخت 10هزار و 150 فقره وام ازدواج در ده ماهه ابتدایی امسال

رئیس امور شعب بانک ملی آذربایجان‌غربی در خصوص وام های ازدواجی که از ابتدای سال تاکنون توسط بانک ملی پرداخت شده است، بیان کرد:  10هزار و 150 فقره وام ازدواج در ده ماهه ابتدایی امسال از سوی بانک ملی پرداخت شده است.

رئیس امور شعب بانک ملی آذربایجان‌غربی افزود: همچنین به تعداد 744 فقره به ارزش ریالی بیش از 1444 میلیارد ریال تسهیلات  قرض الحسنه و اشتغال به مددجویان و معرفی شدگان کمینه امداد امام خمینی(ره) پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همچنین هزارو 348 فقره تسهیلات به ارزش ریالی 130 میلیارد ریال درخواست های مردمی،  در زمینه اشتغال فراگیر 49 فقره تسهیلات به ارزش ریالی 124 میلیارد ریال و  190 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی مشکل در برای از سرگیری فعالیت های خود در 10 ماهه نخست سال جاری قرار داده شده است.

6 ماه است برای دریافت وام تلاش می‌کنم

اکبر ابراهیمی،۶ ماه است که عقد کرده و از همان آغاز برای دریافت وام ازدواج تلاش کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است، او می‌گوید: ۶ ماه است برای دریافت وام تلاش می‌کنم اما با شرایط سختی که بانک‌ها بر سر راه زوج‌ها قرار می‌دهند به این نتیجه رسیده‌ام که باید قید وام ازدواج را بزنم.
ابراهیمی ادامه می‌دهد: برای دریافت وام ازدواج به یکی از شعب بانک ارومیه مراجعه کردم و مسئول بانک گفت باید ضامنی بیارم که کارمند رسمی باشد و فیش کسر از حقوق هم داشته باشد.
او با اندوه می‌گوید: در خانواده فرد کارمند رسمی نداریم و یک مورد شخص که پیدا کردم . اداره به این کارمند کسر از حقوق نمی‌دهد و بانک بدون کسر از حقوق نمی‌پذیرد.
این جوان تاکید می‌کند: اگر موفق به کسب وام ازدواج نشوم، نمی‌توانم زندگی خود را شروع کنم و واقعا این مدت را تحت فشار قرار گرفته‌ام.
زهرا نوری دختر جوانی است که یکسال از زمان عقدش می‌گذرد او در گفت‌وگو با خبرنگار باریش می‌گوید: پدرم کارگر شهرداری است و تصمیم داشتیم بعد از عقد با اخذ وام ازدواج و اندک پس‌اندازی که داریم تعدادی از اقلام جهیزیه را تهیه کنیم اما هنوز موفق به کسب وام نشده‌ایم.
او می‌گوید: پدرم برای اخذ وام به بانک مراجعه کرده و به او گفته‌اند فیش حقوق خودش کافی نیست و برای گرفتن وام بایستی ۷ میلیون تومان به حساب بانک واریز کند و تا زمان اتمام اقساط وام این مبلغ باید در حسابش باقی بماند.
نوری ادامه می‌دهد: تهیه ۷ میلیون و قرار دادن به مدت ۵ سال این مبلغ در بانک برایمان امکان‌پذیر نیست زیرا اندک پس‌اندازی هم که داریم برای جهیزیه هزینه شده است.
دختر جوان با بغصی در گلو می‌گوید: با افزایش قیمت لوازم خانگی حتی اگر وام را هم بتوانیم بگیریم تنها می‌توان دو قلم کالا خریداری کرد و واقعا نمی‌دانم چاره کار ما چیست.

بسیاری از افراد ناگزیر وام ازدواج خود را واگذار می‌کنند

علی انصار یکی دیگر از جوانانی است که برای خرید وام ازدواج اقدام کرده او درباره مشکلات سامانه می‌گوید: سامانه ثبت‌نام وام ازدواج گاها دچار اختلال می‌شود و در بسیاری از موارد لیست اسامی بانک‌هایی را که می‌آورد هنگام مراجعه به بانک متوجه می‌شویم ظرفیت شعبه بانک مورد نظر تکمیل شده است.
وی می‌گوید: مدتی پیش یکی از شعبه‌های بانک را برای اخذ وام انتخاب کردم و برای تشکیل پرونده و اخذ وام مراجعه کردم اما با توجه به اینکه نتوانستم شرایط مدنظر بانک برای ضامن‌ها را فراهم کنم، بعد از ۴۰ روز که به بانک مراجعه کردم متوجه شدم پرونده بعد از یکماه به طور خودکار کنسل می‌شود و باید مجدد برای ثبت‌نام اقدام کنم.
انصار تاکید می‌کند: با این شرایط سخت گرفتن وام برای خیلی‌ها امکان‌پذیر نیست و بسیاری از افراد ناگزیر وام خود را به دیگران واگذار می‌کنند

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید