03:44|پنجشنبه, اردیبهشت 13 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1397 - 14:39
کد خبر: 11653
فعال منابع طبیعی در گفت‌وگو با باریش:

لزوم مدیریت صحیح در احیای دریاچه ارومیه

ضعف در مدیریت تخصصی حوزه آب و نبود فرهنگ سازی و بودجه بندی اصولی نیز از مشکلات احیا به شمار می رود.
لزوم مدیریت صحیح در احیای دریاچه ارومیه

بهنام بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی باریش، در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: بیشترین فعالیت ما در زمینه مطالعات دریاچه ارومیه است در حال حاضر دریاچه ارومیه در بدترین شرایط ممکن قرار دارد.
وی افزود: عدم مدیریت تخصصی در احیای دریاچه ارومیه، روند اجرای پروژه‌ها را با مختل مواجه کرده است که این امر نیازمند این است که به صورت تخصصی مطالعات روی دریاچه ارومیه انجام شود. 
بهرامی ادامه داد: نبود کمربند سبز شهری یکی دیگر از عواملی است که به هیچ عنوان به این مسئله توجهی نمی‌شود در حال حاضر احداث کمربند سبز شهری دئر اولویت نبوده و هیچ گونه برنامه ریزی در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: ضعف در مدیریت تخصصی حوزه آب و نبود فرهنگ سازی و بودجه بندی اصولی نیز از مشکلات احیا به شمار می رودکه امیدواریم  اطلاع رسانی  در این خصوص انجام شود تا دریاچه زنده شود.
بهرامی افزود: در دانشگاه 120 دانشجو در چند سال اخیر بر روی دریاچه ارومیه تحقیقاتی انجام داده اند که با مدیریت خود انجام شد و متاسفانه هیچ کدام منجر به پژوهش خاصی نشده و ضعف های زیادی در این زمینه وجود دارد.اکثر پروژه ها در زمینه دریاچه ارومیه صورت گرفته است.
 وی تصریح کرد: عدم استفاده از تحقیقات مدرن مدیریت تخصصی در زمینه احیای دریاچه ارومیه وجود دارد احیای دریاچه نیازمند همت همگانی ارگان‌های مربوطه است همچنین مسائل خاکی باید بررسی شود  متخصصان گیاه شناسی متخصص آب و هوا همگی با همکاری هم  همزمان نیاز داریم تا دستگاه های مربوطه در کنار یکدیگر فعالیت کنند.
بهرامی افزود: پروژه های دریاچه ارومیه در حال حاضر بلند مدت تعریف شده‌اند باید پروژهها کوتاه مدت تعریف شوند در کنار پروژه های کوتاه مدت بلندت مدت نیز انجام شود.
وی اضافه کرد: خشک شدن دریاچه باعث افزایش بیماری زایی در استان شده از این رو سرطان معده و سرطان پوست  در حال گسترش است و خطرناک است و وقتی این بیماریها را با دریاچه ارومیه مرتبط میشود خطرناک و نگران کننده است است.
وی گفت: طرحی به عنوان مواد عالی ذره ای بهترین مبحث روز دنیا است در حال حاضر روی نانو ذرات کار می‌شود این نانو ذرات وقتی وارد اکوسیستم می‌شوند فوق العاده اکوسیستم را تثبیت می‌کنند از این روز سیستم‌های مدیریتی عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند.
بهرامی افزود: تنها مشکل موجود این است که تحقیقات روز دنیا در خصوص دریاچه ارومیه عملی نمی‌شود در حال حاضر عملیات اجرایی در حوزه احیای دریاچه ارومیه به نتیجه نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه طرح مواده عالی ذره‌ای به عنوان ایجاد کمربند سبز در راستای حفاظت از محیط زیست اجرا می‌شود اضافه کرد: برای اینکه از مواد و فاکتورهای روز دنیا در جهت احیای دریاچه ارومیه استفاده شود باید دانش بومی در این مسیر پیاده سازی شود.
بهرامی گفت: در آذربایجان غربی پتانسیل‌های خوبی وجود دارد که باید با مدیریت صحیح از این قابلیت‌ها استفاده شود اگر طرح مواد عالی ذره‌ای در قالب کمربند سبز پیاده شود در چند سال آینده  ازشهر در برابر آلودگی‌ها محافظت خواهد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دریاچه ارومیه در بدترین شرایط ممکن قرار دارد در حال حاضر طرح‌ها و روش‌های استفاده شده در احیای دریاچه ارومیه تأثیر گذار نبوده و دولت نیز در تقسیم بندی بودجه نگاه ویژه ای به دریاچه ارومیه ندارد اگر مدیریت احیای دریاچه ارومیه به درستی انجام نشود بحث اقلیم بیابانی مطرح خواهد شد. 
وی تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه همت همگانی ارگان‌های مربوطه را میطلب از این رو باید از سد‌های زیر زمینی استفاده شود به دلیل اینکه در حال حاضر مشکل ذخیره سازی آب وجود دارد.
بهرامی تصریح کرد: استفاده از انرژی هسته در احیای دریاچه ارومیه و استفاده از یکسری بزرهای تولید شده نیز که در شوره زار و دمای گرم هوا مقاومت می‌کنند نیز تأثیر خوبی در دریاچه ارومیه خواهد گذاشت و باید تلاش کنیم تا این میراث برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند همچنین مدیریت سازه‌ای و بیولوژیکی در کنار یکدیگر انجام شود که در صورت مدیریت صحیح بتوانیم در 20 سال آینده 30 درصد از دریاچه ارومیه را احیا کنیم. 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید