23:52|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1397 - 12:37
کد خبر: 11604

نقل ارومیه؛ کام خود را شیرین کنید

همه ارومیه را با نقل معروف آن می‌شناسند و کمتر کسی پیدا می‌شود که به این دیار سفر کند و با تهیه نقل معروف ارومیه کام خود را شیرین نکند.
نقل، سوغات معروف ارومیه

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، زمانی که واژه سوغات را می‌شنویم ناخواسته یاد سفر و تهیه سوغاتی‌های گوناگون در ذهن ما نقش میبندد. سوغات در زبان فارسی به معنی یادگاری، تحفه و هدیه است. معمولا هر گردشگر و مسافر، هنگامی که به شهر و دیاری سفر می‌کند سوغاتی مخصوص آن محل را تهیه و به عزیزانشان هدیه می‌برد. کشور ما با توجه به اینکه از اقلیم و قوم‌های مختلف و متفاوتی تشکیل شده از این رو هر شهر و دیاری دارای سوغاتی‌های مخصوص و معروفی است که به واسطه آن معروف شده است.
یک گذر کوتاه در خیابان‌های ارومیه و دیدن مغازه‌های نقل‌فروشی در سرتاسر محلات و خیابان‌های این شهر به سهولت هرمخاطبی را متوجه می‌سازد که سوغات ارومیه نقل است و این نقل با محلات و خیابان‌های شهر ارومیه نیز عجین شده است لذا از همین رو کمتر کسی است که به ارومیه سفر کند و این سوغات زیبا و خوش طعم را به عنوان تحفه‌ای از دیار آذربایجان غربی با خود به یادگار نبرد. 
نقل در بازار ارومیه در طرح‌ها و طعم‌های مختلف عرضه می‌شود.
نقل بیدمشک
شاید بتوان گفت نقل بید مشک، محبوب‌ترین و مشهورترین نقل ارومیه می‌باشد. از آنجا که بید مشک از گیاهان بومی ارومیه است سبب شده تا در تهیه و طعم بخشیدن به نقل‌ها نیز از آن استفاده شود. روند طعم‌دار کردن نقل بید مشک به این صورت است که خلال بادام را به عنوان مغز، در گیاه بید مشک خشک شده قرار می‌دهند و سپس ترکیب شکر و آب را همانند یک روکش به آن اضافه می‌کنند و در پایان نیز برای داشتن عطر بیشتر عرق بیدمشک به آن افزوده می‌شود.


نقل گل محمدی
مراحل تهیه نقل گل محمدی و نقل بید مشک مشابه هم می‌باشد. تفاوت ظاهری آن با دیگر نقل‌ها این است که برای روکش آن از گلهای محمدی خشک بهره می‌برند. بدون شک ظاهر زیبا و بوی بی‌نظیر گل محمدی سبب جذب هر ذائقه‌ای به این نوع از نقل خواهد شد  
نقل گردویی و گل محمدی نیز طرفداران مخصوص خود را دارد و به جهت ترکیب با  گلبرگهای گل سرخ محمدی، شکل زیبایی را به خود گرفته است از جمله خواص گل محمدی می‌شود به رفع بی خوابی، سردرد، گلودرد، و تسکین درد معده اشاره کرد.
عطر و رنگ طلایی نقل زعفرانی نا خواسته هر خریداری را جذب خود می‌کند.


اگر عازم شهر ارومیه بودید درکنار لذت بردن از مناظر و طبیعت زیبای این شهر حتما کام خود را با نقل ارومیه نیز شیرین کنید و شیرین کام شهر ارومیه را ترک کنید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید