14:58|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1397 - 14:09
کد خبر: 11575
باریش گزارش می‌دهد:

سهم مردم آذربایجان غربی از افزایش صادرات چیست؟

اگر نگاهی کوتاه به تبعات افزایش صادرات در بازار آذربایجان غربی و کمیاب یا گران‌شدن کالاها در بازار انداخته شود به راحتی واضح است که افزایش صادرات بیش از اینکه به سود مردم باشد به ضررشان بوده است.
سهم مردم آذربایجان غربی از افزایش صادرات چیست؟

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ آذربایجان غربی از نبود هدف‌گذاری‌های سیستمی فارغ جناح و حزب، موانع اقتصادی از قبیل عدم شفافیت‌های مالی و نوسان‌های اقتصادی و موانع حقوقی رنج می‌برد و همین موضوع نیز سبب شده در بسیاری از درگاه‌های توسعه ناموفق عمل کند. ولی این روزها خبرهایی حاکی از افزایش صادرات از مرزهای آذربایجان غربی توسط مسئولین مختلف در رسانه‌ها منتشر می‌شود که به نظر در نگاه اول مسرت‌بخش هستند.
صادرات از آذربایجان غربی ۲.۵ برابر شده است
 محمد مهدی شهریاری  با اشاره به افزایش حجم صادرات استان طی ۱۰ ماه سال جاری به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات از استان ۴۵۰ میلیون دلار بود.
وی با بیان اینکه میزان رشد تنها در مرز تمرچین پیرانشهر به ۳۵۰ درصد رسیده که رقمی قابل توجه است گفت: طی پنج سال گذشته دولت تدبیر و امید ۱۵۰ هزار میلیارد در راستای توسعه زیرساخت های استان سرمایه گذاری کرده است.
صادرات گمرکات آذربایجان غربی 66 درصد افزایش یافت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی درخصوص افزایش صادرات از مرزهای آذربایجان غربی اظهار کرد: در این مدت 194 میلیون دلار واردات کالا به این استان انجام شد که 40 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
وی ادامه داد: اغلب کالاهای وارداتی از کشورهای ترکیه، چین، ایتالیا، آلمان، انگلستان و اکوادور بوده است.
وی بیان کرد: عمده کالاهایی مانند مواد غذایی، مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، آبمیوه، کنسانتره میوه و سبزیجات، مواد لبنی، قطعات خودرو و انواع سنگ های معدنی از این استان به کشورهای مقصد صادر می شود.
این اخبار در نگاه اول مسرت بخش هستند ولی اگر نگاهی کوتاه به تبعات همین افزایش صادرات در بازار انداخته شود به راحتی واضح است که افزایش صادرات بیش از اینکه به سود مردم باشد به ضررشان بوده است. نگاهی کوتاه به تبعات افزایش صادارت تنها در بازار سبزی و میوه گواه روشنی بر این ادعاست.

افزایش بی‌رویه صادرات؛ عامل گرانی میوه و سبزیجات در بازار
قاسم عزتی با بیان اینکه محدودیت صادراتی در رابطه با سبزی و صیفی جات مانند سیب زمینی و پیاز وجود ندارد، اظهار کرد: عامل اصلی افزایش قیمت این اقلام در ماه‌های اخیر در بازار نبود کنترل بر روند صادرات است چون بیشتر تولید استان در قالب صادرات به کشورهای گرجستان، ترکیه و عراق عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه شدت بارندگی‌های امسال باعث از بین رفتن قسمتی از زمین‌های کشت سبزی و صیفی‌جات شد، اما با این حال تولیدات استان به اندازه‌ای است که علاوه بر نیاز داخلی بتواند بخش زیادی از نیازهای سایر استانهای کشور را تامین کند.
عزتی تصریح کرد: متاسفانه آزاد شدن صادرات سبزی و صیفی‌جات در ماه‌های اخیر در کنار تامین نیاز سایر استان‌های کشور سبب شد تا در مقطعی از نیمه دوم امسال شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت در بازار میوه و تره بار شویم.
این مسئول دغدغه اصلی در شرایط کنونی را تامین ارزان مایحتاج عمومی مردم استان عنوان کرد و افزود: تامین اقلام میوه و تره‌بار مورد نیاز مردم و توزیع مناسب آن در سطح شهر از وظایف ذاتی اتحادیه است و کنترل فروش آن به قیمت قانونی برابر با فاکتور فروش بر عهده بازرسی اصناف است.
افزایش حجم صادارت شاید در درازمدت سبب توسعه استان شود ولی نباید از زوایای پیدا و پنهان آن چشم پوشید زیرا این اقدمات را تنها نمی‌توان در رزومه کاری مسئولین استانی یادداشت نمود بلکه افزایش صادرات بیشتر به تبع اوضاع اقتصادی کشور است که پایین آمدن ارزش ملی کشور سبب شد کشورهای همسایه بازارهای کشور را برای خرید سودمند یابند ولی این افزایش صادرات از استان بیش از سودش موجب کمبود برخی اقلام اساسی در بازار و در نتیجه افزایش قیمت کالاها برای مردم شده است و از همین رو نیز زندگی را برای مردم استان مشقت‌بار کرده است. لذا در کنار افزایش صادرات، مسئولین باید در فکر چاره اندیشی برای وضعیت معیشتی مردم و تامین کالاها نمایند. باید حجم صادرات به حدی نباشد که خود مردم دچار مشکل شوند و این امر نیازمند برنامه‌ریزی از سوی مسئولین است تا بیگدار به آب نزنند و مردم متضرر نشوند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید