11:33|پنجشنبه, اردیبهشت 13 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1397 - 11:31
کد خبر: 11451
حجت‌الاسلام مجتهدشبستری در گفت‌وگو با باریش:

رابطه معناداری بین میزان مهریه و پایداری زندگی مشترک وجود ندارد

رابطه معناداری بین میزان نامتعارف مهریه و تدوام زندگی مشترک وجود ندارد چراکه ازدواج معامله و داد و ستد نیست که با گرفتن مهریه بتوان به آن پایان داد.
رابطه معناداری بین میزان مهریه و پایداری زندگی مشترک وجود ندارد

 نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: آثار منفی و تبعات میزان مهریه‌های سنگین فرد، خانواده و جامعه را به یک میزان دچار آسیب می‌کند و ملاک درستی برای تضمین خوشبختی خانواده‌ها و دوام زندگی مشترک نیست.
وی با بیان اینکه مهریه سنگین از جمله مواردی است که فرهنگ اسلامی مذموم شمرده شده است، خاطرنشان کرد: چشم و هم‌چشمی و فخر فروشی خانواده‌ها به یکدیگر از عللی است که وضع مهریه‌های نامتعارف را در جامعه رواج می‌دهد چراکه به تصور خانواده‌ها ملاک ارزشمندی فرزندانشان در برابر دیگران میزان مهریه‌ای است که زوج در هنگام عقد آن را قبول می‌کند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از آنجایی که زوج مهریه را دینی بر عهده خود می‌داند، میزان نامتعارف و خارج از استطاعت مالی آن شیرینی زندگی خانوادگی را به کام زوجین تلخ می‌کند چون هدف از ازدواج معامله و یا داد و ستد نیست که بخواهیم با دریافت مهریه سنگین آن را به پایان برسانیم.
شبستری، هدف از ازدواج را تشکیل خانواده در سایه برقراری پیمان و تعهدی دانست که بین طرفین ایجاد می‌شود تا بتوانند یکدیگر را تکمیل کرده و موجبات رشد در مسیر تعالی فردی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم سازند.
این مسئول معتقد است که وجود مهریه معقول از ضروریات بوده چرا که عقد بدون مهریه باطل است و ضمانت و تعهد اجرایی ندارد اما اینکه میزان مهریه نامتعارف و خارج از توان مالی و اقتصادی زوج باشد در برخی موارد ممکن است به شکست زندگی خانوادگی بینجامد و  گاهی سبب شود زوجه برای دریافت مهریه متوسل به اجرای آن شود و چون خارج از توام مالی طرف است متعاقبا روند قانونی را طی کند که در نهایت افزایش آمار زندانیان مهریه پیامد چنین رفتارهایی است.
وی تصریح کرد: چه بسا وجود مهریه‌های سنگین موجب تنفر و مخاصمه زوجین از یکدیگر و بالارفتن توقعات افراد می‌شود چراکه اگر مردی مهریه‌های سنگین را قبول کند در مقابل انتظار دارد حتما زوج جهیزیه تجملی به خانه فرد بیاورد و همین امر شیرینی سنت حسنه ازدواج را در جامعه کاهش می‌دهد در حالی اصل و ماهیت فلسفه وجودی ازدواج رسیدن به آرامش در کنارهم است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید