23:01|چهارشنبه, اردیبهشت 12 ,1403
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1397 - 23:13
کد خبر: 11414
یادداشت:

والدین خود را به خانه دلتنگی و تنهایی نسپاریم

متاسفانه در جامعه امروزی برخی افراد به محض بیماری و زمین گیر شدن والدین، آنان را به خانه سالمندان میسپارند و از مسئولیت نگهداری از آنها شانه خالی می‌کنند که این عمل دور از انسانیت است.
والدین خود را به خانه دلتنگی و تنهایی نسپاریم

به گزارش سرویس فرهنگی باریش؛ همه ما خوب می‌دانیم که نیکی و محبت کردن به پدر و مادر امر خیلی مهمی بوده و از ضرورت ویژه ای نیز برخوردار است. اگر به رنج و زحمت والدین در بزرگ کردن و بال و پر دادن به فرزندانشان توجه و تفکری داشته باشیم هیچگاه محبتهای آنان را فراموش نخواهیم کرد. اما جای تأسف دارد که امروزه فرزندان توجهی به والدین خود ندارند و به قول معروف سرشان به کار خودشان گرم است. بیان اینکه فرزندان چنانکه باید قدر پدر و مادر خود را نمی‌دانند در واقع بی وفایی برخی فرزندان و حق ناشناسی آنان نسبت به والدین خود را نشان می‌دهد. ضرب المثلی در فرهنگ ما وجود دارد با عنوان «پدر و مادر میوه نایاب هستند ». خداوند و ائمه اطهار نیز در خصوص احترام به جایگاه والای پدر و مادر در اسلام اشاره فرموده و به دست گیری از آنان تأکید ویژه ای داشتند. امام زین‌العابدین علیه‌السلام میفرمایند: حق مادرت آن است که بدانی، او به گونه ای تو را حمل کرد که هیچکس، کسی را چنین حمل نکرده است و چنان ثمره ای از قلبش را به تو داده است که هیچکس به کسی نمی‌دهد. او با جوارحش تو را حفظ کرده و هراسی از آن نداشته است که با وجود گرسنگی، تو را سیر و با وجود تشنگی ، تو را سیراب کند و تو را بپوشاند. در حالی که خود برهنه است.خویشتن را در آفتاب ، سایبان تو سازد و از برای تو از خواب دست کشد و تو را از گرما و سرما حفظ کند تا برای او باقی بمانی و تو نمی‌دانی سپاسش را به جای آری،مگر به یاری و توفیق الهی.
مهم ترین و بهترین راه برای نشان دادن محبت و مهربانی با پدر و مادر ، نرم زبانی با آنان است. ائمه اطهار علیهم‌السلام تأکید فراوانی در خصوص خوش برخوردی و خوش زبانی با والدین را داشته و از رفتار، کردار و بد خلقی تند با والدین را منع کردند. حتی نگاه کردن از روی مهربانی به چهره والدین نیز عبادت است و این عمل خداوند را بسیار خشنود می‌کند. امام صادق(ع) در این باره میفرمایند: هیچ گاه چشمانت را از نظر کردن به والدین پر مکن، مگر با رحمت و مهربانی.
«خداوند در قرآن کریم میفرمایند: با آنان با احترام سخن بگوی».
متاسفانه در جامعه امروزی برخی افراد به محض بیماری و زمین گیر شدن والدین، آنان را به خانه سالمندان میسپارند و از مسئولیت نگهداری از آنها شانه خالی می‌کنند که این عمل دور از انسانیت است. پدر و مادر در زمان پیری نیازمند محبت و دست گیری فرزندانشان هستند چه خوب است که آنها را از این خواسته ناچیز منع نکنیم. احسان کردن و طلب آمرزش در حق پدر و مادر بعد از مرگ آنان نیز در دین اسلام سفارش شده و از اهمیت بالایی برخوردار است.
باید در همه حال با والدین خود به شایستگی رفتار کنیم و حرمت آنان را نگهداریم تا در دنیا و آخرت از دعای خیر پدر و مادر و نگاه ویژه خداوند بزرگ بهرمند شویم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید