07:57|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1397 - 13:15
کد خبر: 11360
باریش بررسی می‌کند:

مردمانی که سهمشان از ثروت کلان هیچ است

تکاب یکی از شهرستان‌های ثروتمند آذربایجان غربی محسوب می‌شود که در عین دارایی از فقر و عدم توسعه رنج می‌برد و حتی تاکنون از داشتن جاده‌های استاندارد که یکی از اولیه‌ترین نیازهای یک شهر به شمار می‌رود محروم مانده است.
مردمانی که سهمشان از ثروت کلان هیچ است

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ تولید ثروت در هر کشور از سه منبع اصلی یعنی منابع خدادادی، فیزیکی و منابع نامشهود حاصل می‌شود و منابع نامشهود همان منابعی هستند که از علم و دانش انباشته در واحدهای تولیدی، سرمایه اجتماعی و نهادها به دست می‌آیند.
 براساس آمار 66 کشورثروتمند جهان 80 درصد ثروتشان از همین منابع نامشهود به دست آورده‌اند و این شرایط در 43 کشور جهان که جز کم درآمدترین کشورهای دنیا به حساب می‌آیند به طور معکوس است. در این کشورها سهم تولید ثروت از منابع نامشهود 50 درصد و از منابع طبیعی 36 و منابع فیزیکی 14 درصد است. در کشور ما نیز سهم منابع طبیعی در تولید ثروت 54 درصد است. به گزارش بانک جهانی سهم منابع نامشهود در تولید ثروت در کشورایران تنها 12 درصد است. تغییراین نسبت همان نقطه مفقوده توسعه کشورودرمقیاس کوچکترتوسعه استان آذربایجان غربی می باشد. این درحالی است که مدیران و مسئولین استان بدون توجه به این امر در جلسات خود با تعریف و تمجید منابع طبیعی استان که از مواهب خدادادی هستند از عمق فاجعه هیچ اطلاعی ندارند. در اخرین اظهارات تمجیدگونه مسئولین استانی از منابع طبیعی استان به صحبت‌های قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اشاره می‌شود که به قرار زیر است:  
آذربایجان غربی بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای کشور را دارد
قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص ذخایر طلای آذربایجان غربی اظهار کرد: آذربایجان غربی قطب نخست طلا با داشتن بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده در کشور است. در حال حاضر آذربایجان غربی با دار بودن ۲ معدن طلا با ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره قطعی در رتبه نخست ذخایر طلایی کشور است.
«پریسا عابدپور» بیان کرد: از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده  که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره برداری است.
وی افزود: مواد معدنی غیر فلزی از جمله سیلیس با عیار ۹۹ درصد و بیشتر، باریت با وزن مخصوص ۴.۲۶ گرم بر سانتیمتر مکعب، میکا با درجه خلوص بالا و ورقه های بزرگ، دولومیت با عیار بالای ۲۲ درصد در منطق مختلف استان که جزو ذخایر معدنی با ارزش می باشند وجود دارد.
صدای فقر از ثروتمندترین شهر آذربایجان غربی شنیده می‌شود

صحبت‌ها و تمجیدهای این مسئول استانی در حالی است که از این ثروت هنگفت هیچ سودی عاید مردمان این منطقه نکرده و شهرستان تکاب که معدن طلای استان و کشور محسوب می‌شود حتی از داشتن اولیه‌ترین زیرساخت‌ها یعنی داشتن جاده آسفالت استاندارد که شریان اصلی دسترسی به این معادن محسوب می‌شود، محروم هستند و کارگران معادن با دستمزدی اندک در یک محیط خطرناک هر روز مرگ را با چشمان باز نظاره می‌کنند.
محرومیت‌های شهرستان تکاب به حدی است که حتی امام جمعه این شهرستان در اعتراض به وضعیت جاده‌های این شهرستان که به عنوان قتلگاه شناخته می‌شود به مسئولین هشدار داده بود که اگر فکری به حال وضعیت جاده‌های تکاب نکنند برای نشان دادن اعتراض نماز را در کف خیابان برگزار می‌کند.
جاده‌های تکاب قتلگاه مردمان بیگناه 
امام جمعه تکاب ضمن ابراز تاسف از اینکه جاده‌های این منطقه به قتل‌گاه تبدیل شده است، گفت: مسئولان استانی دلیل سفر نکردن خود به تکاب را وضعیت جاده‌ها عنوان می‌کنند حال آنکه این توجیه قابل قبول نیست.
 با توجه به گزارش‌های مسئولین، آذربایجان غربی در بسیاری از شاخص‌های توسعه‌یافتگی یکی از دو یا سه استان آخر کشورمان قلمداد می‌شود بنابراین از سایر مناطق کشورمان در زمینه‌های مختلف عقب هستیم.
وی با بیان اینکه وضعیت فعلی استان با توجه به ظرفیت‌های مختلف آن به هیچ عنوان قابل قبول نیست، بیان کرد: نه تنها در دوره استاندار فعلی بلکه در زمان سکانداری سعادت نیز وضعیت این طور بود.
برادری با اشاره به اینکه تکرار برخی مسائل توسط مقامات استانی و بیان عقب بودن و داشتن رتبه‌های 27، 28 و 29 در شاخص‌های مختلف قابل قبول نبوده و باید به دنبال بهبود بخشیدن به وضعیت فعلی باشند، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین مسائل در این زمینه وضعیت جاده‌های آذربایجان غربی است که شرایط خوبی ندارند.
تکاب باوجود ظرفیت‌های بالقوه همچنان محروم است
فرماندار تکاب با اشاره به محرومیت‌های چندین ساله این شهرستان اظهار کرد : این شهرستان با سرمایه‌گذاری در این سه بخش می‌تواند وارد فضای رقابتی با سایر شهرها شده و گام‌های اساسی در راستای توسعه اقتصادی بردارد.
ایرج ثقفی گفت: تکاب با وجود پتانسیل‌های بالقوه‌ای که دارد، هم‌چنان به‌لحاظ توسعه‌ای محروم است و برای گذر از این محرومیت باید مشکلات این شهر به‌صورت جدی کالبدشکافی و بررسی شود.
فرماندار تکاب ادامه داد: موانع توسعه و مشکلاتی که این شهرستان را از رسیدن به شاخص‌های توسعه باز داشته، باید کارشناسی شده و راه‌های برون‌رفت از محرومیت و عقب‌ماندگی فعلی آن نیز شناسایی شود.
نیازه به مدیران با انگیزه و توسعه‌گرا در استان
  عدم مطالبه‌گری مردم سبب شده مسئولین نیز از این شرایط یه نفع خود استفاده کنند و به جای ارائه گزارش از عملکرد خود به آنچه خدادادی است، تمسک جویند در حالی که خود هیچ نقشی در پدیدار شدن این ثروت‌های طبیعی ندارند. برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باید مسئولین به جای توجیه کم‌کاری‌های خود به ایجاد گفتمان توسعه در استان تلاش کنند و اختلافات خود را کنار بگذارند. در حالی که کشورهای دنیا در راستای استفاده از منابع نامشهود تلاش می‌کنند، مسئولین ما حتی نمی‌توانند از ثروتهای خدادادی نیز بهره ببرند در نتیجه حکایت مردمان منطقه تکاب همچون بسیاری از مناطق دیگر شده است «آب اینجا و ما تشنه لبان میگردیم».
بی تردید جای خالی مسئولینی با انگیزه و توسعه گرا در استان به شدت احساس می‌شود ولی متاسفانه دعواهای زرگری عده‌ای، هرگز اجازه نداده ما نیز طعم توسعه را بچشیم.

گزارش از: نرگس آقازاده

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید