06:25|پنجشنبه, اردیبهشت 13 ,1403
تاریخ انتشار: 29 دی 1397 - 13:52
کد خبر: 11163
یادداشت:

هوای پاک؛ آرزوی ریه‌های ملتهب انسان امروز

یکی از عوارض توسعه شهرنشینی و مدرنیته شدن زندگی‌های اجتماعی محروم شدن انسان امروز از هوای پاک به عنوان یکی از عنصرهای مهم حیات است هوایی که در برخی روزها استشمام آن برای مردم کلانشهرها به حد آرزو و ای کاش‌ها می‌رسد.
هوای پاک؛ آرزوی ریه‌های ملتهب انسان امروز

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون مهم‌ترین و در عین حال نگران کننده‌ترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌روند که سالانه در جهان باعث مرگ و میر تعداد زیادی از مردم می‌شود.
به گفته مسئولان کشوری طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۲.۷ درصد بیماری‌های جهان ناشی از آلودگی هوا و جزو هشت بیماری اصلی دنیا است و سالانه حدود ۱.۶ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
آلودگی هوا همواره تاثیرات و عوارض خاصی بر روند زندگی انسانها داشته و دارد که سالانه میلیاردها ریال هزینه برای مقابله با عوارض ناشی از آلودگی هوا در کشور صرف می‌شود، بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی از جمله عوارض ناشی از تنفس هوای آلوده است.
براساس آخرین آمار منتشر شده در رابطه با میزان مرگ و میر در کشور در سال 94 که به آلودگی هوا منتسب شده است نزدیک به 13 هزار نفر بوده است.
گسترش شهرنشینی، توسعه کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی، افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی به جای حمل و نقل عمومی، عدم تطابق خودروهای موجود براساس استانداردهای جهانی، روند صعودی خشک‌شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها براثر برداشت بی‌رویه از منبع زیرزمینی در بخش کشاورزی، افزایش میزان ذرات معلق حاصل از ریزگردها همگی عواملی هستند که بر میزان آلودگی هوا در محیط زیست افزوده است.
تلاش برای حفظ و نگهداری عناصر اصلی محیط زیست از جمله آب، خاک و هوا از موضوعاتی است که امروز برای تدوام زندگی بشر در کره خاکی اهمیت و الزام خاصی دارد.
در چند سال اخیر به ویژه در ماه‌های سرد سال شاهد بروز پدیده وارونگی هوا بخصوص در شهر ارومیه نیز بوده‌ایم. چنین حالتی هوای گرم مانند یک لایه ضخیم بالای شهر را می‌پوشاند و چون هوای سرد و آلوده نمی‌تواند بالا رفته و جایش را به هوای گرم بدهد، آلودگی افزایش می‌یابد و به مرز خطرناکی می رسد به طوری که قرار گرفتن در محیط های باز برای اقشار حساس مانند کودکان، سالمندان و زنان باردار خطرناک می شود.
گرچه دولت‌ها با ارائه راهکارها و مشوق‌های عملی سعی داشته‌اند از بروز و افزایش بی‌رویه آلودگی منبع اصلی تنفس جلوگیری کنند اما تعداد روزهای ناسالم و پرخطر در سال بیانگر این مهم است که راهکارهای موجود همچنان نتوانسته ‌از میزان این آلودگی هوا بکاهد و تنها راه حل‌های سطحی برای کنترل وضع موجود بوده تا جایی که در برخی روزها آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و کلانشهرها نفس‌ها را به شماره می‌اندازد و تنفس برای خیلی‌ها بدون استفاده از ماسک تصفیه هوا سخت و غیرقابل تحمل می‌شود.
29 دی ماه امسال روز هوای پاک با عنوان هوای پاک، مسئولان و مردم نامگذاری شده است؛ آنچه برای برخوداری انسان امروز از این نعمت الهی ضروری به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی دو سویه و همکاری متقابل مسئولان در کنار مردم در استفاده از منبع موجود برای کاستن از میزان آلودگی هوا در محیط زیست است. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید