19:44|دوشنبه, اردیبهشت 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 - 03:35
کد خبر: 5595

شهریه های سرسام آوری که دار و ندار نمی شناسد/ ترس والدین از اعتراض!

خانواده های بوشهری از افزایش چهل درصدی شهریه های مدارس غیر دولتی بدون هیچ تغییری در کیفیت امکانات و آموزش مدارس شکایت دارند اما صدای اعتراض آنها به گوش هیچ مسئولی تا کنون نرسیده و اگر هم رسیده شنیده نشده است.

شهریه های سرسام آوری که دار و ندار نمی شناسد/ ترس والدین از اعتراض!

باریش نیوز:

هر چند  مسئولان آموزش و پرورش در بخشنامه‌های مختلف هرساله اعلام می‌کنند که مدارس دولتی حق گرفتن شهریه از خانواده‌ها را ندارد و مدارس غیردولتی هم باید طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش شهریه دریافت کنند اما واقعیت نشان می دهد که برخی از مدارس دولتی در استان بوشهر به بهانه‌های مختلف و البته تحت عناوین و عباراتی غیر از "شهریه" از خانواده‌ها پول می‌گیرند؛ مدارس غیردولتی هم که دیگر تکلیف‌شان روشن است. هزینه های سرسام آوری که در این اوضاع بد اقتصادی باری را بر دوش خانواده ها گذاشته که راستی قادر به تحمل آن نیستند.

مدارس دولتی و وشهریه های پنهان در کنار آموزش نامطلوب

به گزارش خبرنگار جنوب نیوز، اکثر کارشناسان عقیده دارند مدارس دولتی بچه‌ها را جامعه‌پذیرتر و با جامعه سازگارتر می‌کند. دانش اموز در مدرسه دولتی با فضای واقعی جامه روبرو می شود و توقعاتش از مدرسه و معلم و کادر آموزشی مانند یک شهروند معمولی است. همین مسئله در کنار به اصطلاح رایگان بودن مدارس دولتی سبب می شود تا عده زیادی از والدین ترجیح دهند فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام کنند.

اما با توجه به سرانه اندکی که در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد، نمی توان شرایط مناسبی را از نظر امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی در مدارس دولتی شاهد بود، چرا که  مدرسه نیز دارای هزینه های از جمله آب و برق و تلفن و گاز و.. است لذا  سرانه مدرسه پاسخگوی هزینه های مدرسه نیست.از این رو مدارس دولتی جهت تامین هزینه های خود با عناوین مختلف از دانش آموزان مبلغی را دریافت می کند. مبلغی که برای اکثر خانواده ها کمرشکن بوده و توان پرداخت آن را ندارند این در حالی است که پرداخت این هزینه ها برای دانش آموزان ضروری و اجباری است.

در کنار این مورد وضعیت امکانات در مدارس دولتی بسیار نامطلوب بوده و دانش آموزان در این مدارس از کمترین امکانات رفاهی و آموزشی بی بهره هستند.

نبود آزمایشگاه های مجهز، وسایل و فضای ورزشی ناچیز، سرانه فضای آموزشی کم که با استانداردهای موجود فاصله زیادی داردو مهم تر از همه آموزش نامطلوبی که در مدارس استان بوشهر به دانش اموزان ارئه می شود دورنمای خوشایندی را برای آینده دانش آموزان در این مدارس نمی توان تصور کرد.

اکثر دانش آموزان بوشهری و به تبع آنها والدین آنان از وضعیت تحصیلی و آموزشی فرزندان خود ناراضی هستند. جمعیت زیاد دانش آموزان که در قالب کلاس هایی بالغ بر 30 نفر ساماندهی شده اند امکان اداره  کلاس و ایجاد نظم وانظباط درست را از معلم سلب می کند. در این مدارس و به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان معلم امکان نظارت بر تکالیف دانش اموزان را نداشته و در بعضی مواقع از والدین جهت تصیحیح و نظارت بر مشق بچه ها کمک گرفته می شود. این در حالی است که توجه به اخلاق و مسائل تربیتی دانش آموزان که بخش مهمی از رسالت آموزش و پرورش است در مدارس دولتی به دلیل جمعیت زیاد و کمبود پرسنل متخصص نادیده گرفته می شود.

اکثر مدارس دولتی به خصوص در مناطق کوچک و روستاهای دورافتاده استان بوشهر حتی از داشتن یک توپ ورزشی یا زمین بازی ساده محرومند و زنگ ورزش دانش آموزان در بطالت و بیکاری می گذرد و بی مصرف ترین و کسل ترین زمان برا آنان است.
 
پناه آوردن والدین به مدارس غیر دولتی و شهریه های نجومی

با توجه به مشکلات و عملکرد ضعیف مدارس دولتی بسیاری از والدین به مدارس غیر دولتی پناه می آورند. حکایت این مدارس و شهریه های نجومی آنان چنان کلاف سردرگمی شده که گویا قصد باز شدن ندارد و یا شاید «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز».

 هر چند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که مدارس غیردولتی باید شهریه مصوب را از خانواده‌ها دریافت کنند و مبلغ شهریه هر مدرسه در قرادادی که باید با خانواده‌ها منعقد کنند، مشخص است.اما وقتی مدرس دولتی استان بوشهر به صورت غیر قانونی شهریه های نامتعارفی را دانش آموزان می گیرند دیگر چه توقعی از مدارس غیر دولتی می توان داشت.

ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی برای والدینی که می‌خواهند فرزندانشان در این مدارس درس بخوانند، به دغدغه‌ای نگران‌کننده تبدیل شده است و تنها نگرانی والدین هم هزینه‌های کمرشکن و توقعات برخی از مدیران مدارس سرشناس از خانواده‌ها است.

شهریه هایی که گاه والدین را اجبار می کند که جهت تامین آن به گرفتن وام هایی پرسود رضایت دهند شاید بتوانند آینده تحصیلی فرزندان خود را تامین کنند.

خانواده های بوشهری از افزایش چهل درصدی شهریه های مدارس غیر دولتی بدون هیچ تغییری در کیفیت امکانات و آموزش مدارس شکایت دارند اما صدای اعتراض آنها به گوش هیچ مسئولی تا کنون نرسیده و اگر هم رسیده شنیده نشده است.

به راستی اگر مدارس دولتی به درستی به وظیفه خود عمل می کردند آیا این والدین مجبور به کشیدن چنین بار سنگینی بر دوش خود بودند؟

شکایت دانش آموزان و ترس والدین از اعتراض

در کنار موارد مطرح شده فوق نکته ای که ذکر آن ضرورت داد این است که بسیاری از دانش آموزان از رفتار معلم خود یا کادر مدرسه یا نوع امکانات مدرسه گلایه شدید دارند و مدام این موارد را به خانواده های خود  اطلاع می دهند ولی اکثر والدین به خصوص در مدارس دولتی از ترس عواقب بدی که ممکن است اعتراض آنها برای فرزندشان در مدرسه داشته باشد از ارائه هر گونه اعتراض به اولیای مدرسه صرف نظر می کنند و همین مسئله مشکلات روحی و روانی زیادی را برای دانش آموزان به همراه دارد. مسئله ای که در مدارس غیر دولتی خلاف آن است و در واقع در این مدارس به دلیل سودآوری که هر دانش آموز برای مدرسه دارد دانش آموزان و اولیای آنان به خود این حق را می دهند که با کوچکترین برخوردی حتی غیر واقع، معلم را به باد انتقاد گرفته و مدیریت این مدارس هم ترجیح می دهند معلم را اخراج کرده تا موجبات ناراحتی و عدم رضایت دانش آموزان فراهم نگردد.

والدین بسیاری از دانش آموزان بوشهری در تماس با این پایگاه خبری اعلام کرده اند که بعد از اعتراض به وضعیت امکانات مدرسه یا اعتراض به نوع رفتار و یا شیوه تدریس معلم با فرزند آنها در مدرسه به صورت تبعیض آمیزی رفتار شده و پیگیری های مجدد هم وضع را بدتر کرده است. بنابراین بسیاری از والدین قید اعتراض به مسئولین مدرسه را از ترس همین برخوردها زده و سکوت اجباری را پیشه می کنند.

مسئله ای که در هر دو مورد آسیب های اجتماعی زیانباری را برای دانش آموزان که آینده سازان کشورند با خود به همراه دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید