23:09|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 13 تیر 1401 - 14:03
کد خبر: 18023
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

سردردهای خطرناک در کودکان : بررسی علائم، روش‌های تشخیص و درمان

سردرد در کودکان شایع است و معمولاً جدی نیست. مانند بزرگسالان، کودکان نیز می‌توانند انواع مختلفی از سردرد از جمله میگرن یا سردردهای ناشی از استرس (تنشی) را ایجاد کنند. کودکان همچنین می‌توانند سردردهای مزمن روزانه داشته باشند.
سردردهای خطرناک در کودکان : بررسی علائم، روش‌های تشخیص و درمان

رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: سردرد کودکان یک مشکل شایع است و معمولا جدی نیست. مانند بزرگسالان، کودکان نیز می‌توانند انواع مختلف سردرد از جمله میگرن یا سردردهای ناشی از استرس (تنشی) را تجربه کنند. همچنین امکان دارد سردرد شبانه کودکان هم برای آن‌ها اتفاق بیفتد.

 در برخی موارد، سردرد کودکان به دلیل عفونت، سطح بالای استرس یا اضطراب یا ضربه جزئی سر ایجاد می‌شود. مهم است که به علائم آن در کودک توجه داشته باشید و در صورت تشدید یا تکرار با پزشک مشورت کنید.

 سردردهای کودکان اصولا با داروهای ضد درد بدون نسخه (OTC) و عادات سالم مانند برنامه منظم برای خواب و غذا درمان می‌شوند

علائم سردردهای کودکان

کودکان نیز از سردردهای مشابهی مانند بزرگسالان رنج می‌برند، اما علائم آن‌ها ممکن است کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال درد میگرن در بزرگسالان اغلب حداقل چهار ساعت طول می‌کشد، اما در کودکان این درد ممکن است چندان طولانی نباشد.

 تفاوت در علائم هم امکان دارد تعیین نوع سردرد در کودک را دشوار کند. به ویژه در کودکان کوچک‌تر که نمی‌توانند علائم را توصیف کنند.

 انواع سردرد کودکان
میگرن
میگرن کودکان می‌تواند باعث علائم زیر در کودکان شود.
 درد ضربان‌دار
دردی که با فعالیت بدتر می‌شود
 حالت تهوع استفراغ
درد شکم حساسیت شدید به نور و صدا
حتی نوزادان نیز ممکن است دچار میگرن شوند. کودکی که خیلی کوچک است و نمی‌تواند به شما بگوید چه مشکلی دارد، شاید گریه کند یا تکان بخورد و نشان دهد که درد شدیدی در سر او وجود دارد.

سردرد تنشی
سردردهای تنشی می‌توانند باعث موارد زیر شوند.
 سفتی و فشار در عضلات سر یا گردن
درد خفیف تا متوسط ​​و بدون ضربان در دو طرف سر
 دردی که با فعالیت بدنی تشدید نمی‌شود
 دردی که با تهوع یا استفراغ همراه نیست، همان‌طور که اغلب در مورد میگرن اتفاق می‌افتد
 کودکان کوچک‌تر ممکن است از بازی معمولی خودداری کرده و بخواهند بیشتر بخوابند. سردردهای تنشی می‌توانند از ۳۰ دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشند.

سردرد خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای در کودکان زیر ۱۰ سال غیر معمول است. علائم و شکل پیدایش آن به شکل زیر است.

 در گروه‌های پنج قسمتی یا بیشتر اتفاق می‌افتند، از یک نوبت حمله در هر روز تا هشت حمله در یک روز

 شامل درد شدید در یک طرف سر است که کمتر از سه ساعت طول می‌کشد

 با آمدن اشک چشم، احتقان، آبریزش بینی یا بی‌قراری یا تحریک همراه است

 سردرد مزمن روزانه

پزشکان عبارت «سردرد مزمن روزانه» (CDH) را برای سردردهایی که تنشی و میگرنی هستند و بیش از 15 روز در ماه اتفاق می‌افتند‌، استفاده می‌کنند. CDH ممکن است در اثر عفونت، صدمه جزئی به سر یا مصرف داروهای مسکن حتی داروهای ضد درد بدون نسخه ایجاد شود.

زمان مراجعه به پزشک
 اکثر سردردها جدی نیستند، اما در صورت بروز علائم خاص در سردردهای کودکتان به دنبال مراقبت‌های پزشکی سریع باشید. در ادامه، این علائم را می‌خوانید:
کودک شما را از خواب بیدار می‌کند
 سردرد بدتر یا مکرر می‌شود
 شخصیت فرزندتان تغییر کرده است
سردرد به دنبال آسیب‌دیدگی مانند ضربه به سر ایجاد شده است
سردرد همراه با استفراغ مداوم یا تغییرات بینایی است
 سردرد با تب و گردن درد یا سفتی همراه است

 اگر نگران هستید یا در مورد سردردهای کودکتان سوالی دارید با پزشک او صحبت کنید.

 علل سردرد کودکان
 عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد درد در کودک شما شوند. این عوامل به شرح زیر هستند.

بیماری و عفونت
 بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و عفونت گوش و سینوس از شایع‌ترین علل سردرد کودکان هستند. در موارد بسیار نادر، مننژیت یا انسفالیت ممکن است باعث این درد شود.

ضربه به سر
 برآمدگی و کبودی می‌تواند باعث چنین دردهایی شود. اگرچه بیشتر آسیب‌های سر جزئی هستند، اما اگر فرزند شما ضربه سر شدیدی خورده است، به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید. همچنین اگر درد کودک پس از آسیب‌دیدگی سر بدتر شد، با پزشک تماس بگیرید

 عوامل عاطفی
استرس و اضطراب شاید ناشی از مشکلات با همسالان، معلمان یا والدین باشد. این موارد می‌توانند در سردردهای کودکان نقش داشته باشند. کودکان مبتلا به افسردگی ممکن است از درد شکایت کنند به ویژه اگر در تشخیص احساس غم و تنهایی مشکل داشته باشند.

استعداد ژنتیکی
 سردرد، به ویژه سردرد ناشی از میگرن معمولا در بین اعضای خانواده وجود دارد و وراثتی به شمار می‌رود.

برخی غذاها و نوشیدنی‌ها
نیترات که یک نگهدارنده غذایی در گوشت‌های پخته شده مانند بیکن، بولونیا و هات داگ است، می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود.

 افزودنی غذا
مصرف کافئین زیاد، نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند باعث سردرد شود.

 مشکلات در مغز
به ندرت تومور مغزی، آبسه یا خونریزی در مغز می‌تواند بر نواحی مختلف مغز فشار بیاورد و باعث سردرد مزمن شود. به طور معمول در این موارد علائم دیگری مانند مشکلات بینایی، سرگیجه و عدم هماهنگی وجود دارد.

دیگر عوامل مهم
هر کودکی ممکن است دچار سردردهایی بشود، اما این مشکل بیشتر در موارد زیر رایج است.
دختران پس از بلوغ
کودکانی که سابقه خانوادگی سردرد یا میگرن دارند
 نوجوانان

جلوگیری از ایجاد درد در ناحیه سر
موارد زیر ممکن است به شما در جلوگیری از انواع سردرد یا کاهش شدت سردرد کودکان کمک کند.

رفتارهای سالم را تمرین کنید
رفتارهایی که سلامت عمومی را افزایش می‌دهند ممکن است به جلوگیری از سردرد فرزند شما کمک کند. این معیارهای شیوه زندگی شامل خواب زیاد، فعال ماندن جسمانی، خوردن غذاها و میان وعده‌های سالم، نوشیدن حداکثر هشت لیوان آب در روز و محدود کردن کافئین است.

 استرس را کاهش دهید
استرس و برنامه‌های شلوغ ممکن است تعداد سردردها را افزایش دهد. مراقب مواردی باشید که امکان دارد باعث ایجاد استرس در زندگی کودکان شود. مانند مشکل در انجام تکالیف مدرسه یا روابط تیره با همسالان که تاثیرگذار هستند. اگر سردردهای کودک شما با اضطراب یا افسردگی ارتباط دارند، با یک مشاور صحبت کنید.

دفتر خاطرات سردرد داشته باشید
 یک دفتر خاطرات می‌تواند به شما در تعیین علت درد کمک کند. توجه داشته باشید که سردرد از چه زمانی شروع می‌شود، چه مدت طول می‌کشد و در هر صورت چه چیزی باعث تسکین آن می‌شود. همچنین داشتن یک جدول انواع سردرد هم مفید خواهد بود.

پاسخ فرزند خود به مصرف هرگونه دارو را ثبت کنید. با گذشت زمان، مواردی که در دفتر خاطرات سردرد ذکر می‌کنید باید به شما در درک علائم فرزندتان کمک کند تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه خاصی را انجام دهید.

 از عوامل تحریک کننده سردرد اجتناب کنید
 از مصرف هرگونه غذا یا نوشیدنی مانند نوشیدنی‌های کافئین‌ دار که باعث ایجاد درد در ناحیه سر می‌شوند، خودداری کنید. دفتر خاطرات سردرد می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که چه چیزی باعث ایجاد درد در ناحیه سر فرزند شما می‌شود. بنابراین می‌دانید از چه چیزی باید اجتناب کنید.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید