19:47|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 01:31
کد خبر: 3412

خطبه های نماز جمعه ارومیه / 10 اردیبهشت 95

.

خطبه های نماز جمعه ارومیه / 10 اردیبهشت 95

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 خطبه اول:

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم؛ تبعیت از دستورات الهی، دوری از معصیت الهی و زندگانی با تقوا که تنها راه نجات انسان در دنیا و آخرت عبارت است از اینکه انسان دستورات الهی را تبعیت کند و از معصیت‌های الهی پرهیز کند.
ماه مبارک رجب ایام مبارکی است و این ایامی که سپری می‌کنیم دارای فضیلت‌های بیشتری است. پروردگار تبارک‌وتعالی به برخی زمان و روزها ارزش بیشتری قائل شده است و امتیازاتی به این زمان‌ها داده است تا ما از این زمان‌ها استفاده کنیم؛ تا ایمان و تقوا را در وجود خود نهادینه کنیم. ماه‌های رجب، شعبان و رمضان از این زمان‌ها است که پروردگار تبارک‌وتعالی ارزش بیشتری قائل شده است، ماه رجب؛ ماهی است که در این ماه حسنات و کارهای خوب انسان ثواب مضاعف می‌برند. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است که حضرت می‌فرماید: هرکس در ایام البیض و ماه رجب روزه بگیرد خداوند ثواب یک سال روزه‌داری و ثواب شب زنده داری را می‌نویسد. در این ایام انسان باید تلاش کند اعمال صالح انجام دهد تا خود را به خدا مقرّب تر کند.
بهشت و جهنم را اعمال ما درست می‌کند و به وجود می‌آورد؛ محل و نوع منزل، نوع عذاب، منزلت و مقام بهشت و جهنم را اعمال ما باعث می‌شود. امام صادق علیه اسلام از پیامبر بزرگوار اسلام روایتی نقل می‌کند که مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف الابحار آورده است و در این روایت پیامبر بزرگوار اسلام می‌فرماید: زمانی که منو به معراج بردند وارد بهشت شدم دیدم یک عده‌ای از ملائکه ساختمان می‌سازند یک آجر از طلا می‌گذارند و یک آجر از نقره می‌گذارند و بعضی زمان از کار دست می‌کشند؛ حضرت می‌فرماید: من پرسیدم چرا بعضی زمان کار می‌کنید ولی بعضی زمان کار نمی‌کنید؟ گفتند یا رسول الله ما منتظریم تا از دنیا برایمان مصالح بیاید، حضرت فرمود: مصالح شما در دنیا چیست؟ گفتند: مصالح ما ذکر مؤمن در دنیا است ذکر «سبحان الله والحمد لله ولااله الا الله والله اکبر» و خدا را یاد و ذکر کنند مصالح است و زمانی که این ها برسد ما کار می‌کنیم و زمانی که ذکر نمی‌گویند ما بیکار می‌شویم. پس این ایام از بهترین ایام است که خداوند را ذکر کنیم، روزه‌بگیریم، به فقراء کمک کنیم، استغفارکنیم و قیامت را آباد کنیم و اگر سستی کنیم و از این روزها استفاده نکنیم در قیامت جز حسرت و بیچارگی چیزی حاصل ما نمی‌شود.
در کتاب ثواب الأعمال و عقاب الأعمال شیخ صدوق که از امام صادق علیه‌السلام روایتی نقل می‌کند که حضرت می‌فرماید: خدا هیچ انسانی را خلق نکرده است مگر اینکه یک زمین در بهشت و یک زمین در جهنم برای انسان درست کرده است زمانی که قیامت تمام شود کسانی که در دینا اعمال صالح انجام داده‌اند به بهشت می‌روند و در بهشت ساکن می‌شوند و کسانی که در دنیا معصیت کرده‌اند به جهنم ورود پیدا می‌کنند؛ از طرف خداوند تبارک‌وتعالی یک منادی ندا می‌کند: که ای بهشتیان به جهنم نگاه کنید، آنهایی که در بهشت هستند به آتش و جهنم نگاه می‌کنند و زمینی که خداوند تبارک و تعالی برای این اشخاص در جهنم خلق کرده بود را نشان می‌دهند، ملائکه می‌گویند: اهل بهشت؛ اگر در دینا اهل معصیت و عصیان بودید و دستورات پروردگار تبارک‌وتعالی را اطاعت نمی‌کردید این جایگاه شما در جهنم بود و در اینجا قرار می‌گرفتید، حضرت می‌فرماید: بهشتیان خوشحال می‌شوند به خاطر اینکه چقدر عذاب و شکنجه از این‌ها گرفته شده و شاکر خداوند تبارک‌وتعالی می‌شوند که اهل جهنم نشده‌اند و حضرت می‌فرماید: از طرف خداوند تبارک‌وتعالی ندا می‌آید، ای اهل جهنم سرتان را بلند کنید به منزل خود در بهشت نگاه کنید و قصر و زمین‌های خود را در بهشت ببینید ملائکه می‌گویند این زمین و قصر شما بودند اگر دستورات خداوند را اطاعت می‌کردید در این قصرها ساکن می‌شدید و بعد حضرت می‌فرماید: اهل جهنم به خاطر اعمالی که در دنیا انجام دادند غم و غصه می‌خورند.
ما در این ایام قرار داریم و خدا لطف کرده این استعداد و امکان را در اختیار ما گذشته است، از این ساعت‌ها و روزها استفاده کنیم تا خود را شایسته تقرب به درگاه الهی کنیم تا از نعمات بی‌شمار الهی بهره‌مند شویم همه باید از این فرصت استفاده کنیم مؤمنان واقعی در این ماه یک‌لحظه را از دست نمی‌دهند تا نعمت‌ها را جمع کنند و از این فرصتی که خداوند در اختیارشان گذاشته است به اندازه کافی بهره‌مند شوند.

 تقوا در خانواده:

از جمله مواردی که در خانواده‌های مؤمن و متدین باید رعایت شود این است که خانواده‌ها خصوصاً آقا و خانم در مسائل عیب‌پوشی دقت کنند؛ خانم و آقا در خانواده بیش از همه نزدیک و محرم‌تر هستند، در دنیا وقتی آقا و خانم با یکدیگر ازدواج می‌کنند به هم دیگر نزدیک و محرم‌تر می‌شوند؛ لذا از نظر اخلاق دینی و اسلامی باید خانم سعی کند اگر شوهرش عیبی داشته باشد آن را از نظر دیگران بپوشد و آقا هم اگر خانمش عیبی داشت آن را بپوشاند. بعضی خانواده این مسئله را رعایت نمی‌کنند مثلاً در یک جمعی نشستند و خانم دربار شوهرش بدگویی می‌کند مثلاً می‌گوید شوهرم هیچ کاری بلد نیست یعنی شوهر خود را تخریب می‌کند عیب و ایرادش را می‌گوید یا بالعکس آقا بدگویی می‌کند و عیب و ایراد همسرش را می‌گوید خداوند از این کار خوشش نمی‌آید و اعضای خانواده هم باید رعایت کنند عیب‌های همدیگر را نگویند، رازهای خانوادگی خود را فاش نکنند در مورد همه انسان‌ها باید این کار را انجام دهیم ولی در خانواده‌ها بیشتر تأکید شده است حتی پیش پدر و مادرها خانم و آقا نباید عیب‌گویی کنند، این‌ها کار خوبی نیست بعضی وقت‌ها مصلحت و مشورت برای برطرف کردن عیب خوب است ولی بعضی وقت‌ها آبروریزی می‌کنیم که این شرعاً معصیت و حرام است. خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن کریم در مورد زنان می‌فرماید: بعضی خانم‌ها صالح و ارزشمند هستند و در صفات چنین زنانی خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرماید: زنانی هستند که اینها اطاعت می‌کنند و پیش شوهرانشان تواضع می‌کنند و عیب شوهر خود را حفظ می‌کنند از آبرو، مال و حیثیت شوهر خود حفظ می‌کند و عیب و ایراد شوهرش را آشکار نمی‌کند و بی‌آبرو نمی‌کند، مال، ناموس، اسرار و عیب شوهرش را حفظ می‌کند و در تعبیر دیگر خداوند می‌فرماید: ای خانم و آقا بدانید خانم برای آقا لباس است و آقا هم برای خانم خود لباس است کار لباس این است که بدن انسان را مقابل سرما، گرما و از صدمه حفظ می‌کند باید خانم آقا را حفظ کند و برعکس آقا هم باید همسر خود را حفظ کندو لباس وسیله حفظ آبرو و ایمان است؛ و دومین عمل لباس این است که عیب و ایراد را می‌پوشاند و زمانی که انسان می‌خواهد جایی برود خوب لباس می‌پوشد تا عیب و ایرادش را بپوشاند؛ و سومین خاصیت لباس زینت است؛ باید زن طوری رفتار کند که زینت مرد باشد، مرد افتخار کند که چنین همسری دارد و زن نباید بی‌حیا وبی آبرو یک زن مؤمن باید نجیب و پاک‌دامن باشد زینت مرد باشد و از طرف دیگر مرد مؤدب باشد و طوری رفتار کند که خانم افتخار کند و بگوید که من چنین صاحب و شریک زندگانی دارم. ما باید عادت کنیم هم خود هم به فرزندان یاد دهیم عیب‌های خانواده را جایی نگوییم و این مسئله در خانواده‌ها میان خانم و آقا اهمیت زیادی دارد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

***********************************

 

 خطبه دوم

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می کنم، تبعیت کردن از حدود الهی و واجبات الهی را رعایت کردن و پرهیز از معاصی الهی و ترک محرمات الهی. تنها راه نجات و رسیدن به سعادت ابدی در دنیا و آخرت رعایت تقوای الهی است. 

 

 

 مسئله اول: انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی

 

در انتخاب مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال 94 ملت عزیز ایران در تمام نقاط کشور شرکت کردند و حماسه عظیمی ایجاد کردند و دشمن را ناامید ساختند.
در بعضی شهرها؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی به مرحله دوم کشیده شده است و در استان ما در چند شهر انتخابات به دور دوم کشیده است و در شهر ارومیه لازم است که در این انتخابات همانند دور اول با جدیت شرکت کنیم و یک حماسه‌ای دیگری را باید در دور دوم خلق کنیم و اگر خدا نکرده حضور مردم کم باشد، آن حماسه نیز ناقص خواهد بود.
از وجود مقدس پیامبر بزرگوار اسلام روایت است که حضرت می‌فرماید: خداوند دوست می‌گیرد وقتی انسانی می‌خواهد کاری انجام دهد، کار را محکم و متقن انجام ‌دهد؛ و انتخابات هم این‌گونه است در دور اول همه شرکت کردند و در دور دوم هم لازم است حضور جدی داشته باشیم و باید سریع بیایید پای صندوق رأی و این مسئله شخصی نیست عزت، عظمت و حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این مسئله دخیل است و منطقه ما حساس‌تر است خطرات مختلفی از جمله قومیت و مذهب را مطرح می‌کنند و با این موارد سعی در اختلاف هستند باید تمام آحاد جامعه پای صندوق‌های رأی بیایند تا افراد اصلح را انتخاب کرده و آنها را به مجلس بفرستیم؛ و ان انشاء الله این‌طور خواهد بود؛ و با این کار قلب مقدس و نازنین حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام) و نائب ایشان مقام معظم رهبری را ان شاء الله شاد خواهیم کرد.

 مسئله دوم: توقیف اموال ایران از سوی آمریکا
آمریکا دو میلیارد از املاک توفیق شده کشور ما را به بهانه اینکه ایران در جریان تروریستی تفنگدارن آمریکایی که 230 نفر به درک واصل شدند دست داشت؛ 2 میلیارد دلار در دادگاه آمریکا اموال بلوکه شده ایران را برداشتند تا به خانواده آنها غرامت پرداخت کنند.
این نشان از دشمنی آمریکا با کشور ایران است و دشمنی آمریکا تمام نشده است. رهبری فرمودند: ما هر کاری کنیم آمریکا با ما دشمن است و از این دشمنی دست نکشیده است و مقام معظم رهبری فرمودند: من بارها گفتم آمریکا قابل اعتماد نیست و روز به روز این مسئله روشن و آشکار می‌شود مسئولین ما این کار آمریکا را به عنوان دزدی و چپاول معرفی کردند چند نکته در این مسئله قابل دقت است اولاً بدون دلیل اموال ایران را توفیق کردند، دوماً از این اموال دو میلیارد دلار به عنوان غرامت برداشتند، آمریکایی‌ها در این جریان احتمال می‌دهند که ایران در این قضیه دست داشته است که هنوز ثابت نشده است اگر قرار بر غرامت است باید آمریکا هم غرامت دهد باید بیاید جنایت‌هایی که بر سر مردم ایران آورده است غرامت پرداخت کند؛ هواپیمای مسافربری ایران را با اینکه آمریکا می‌دانست این هواپیما، مسافربری است با ناو جنگی خود هواپیمای مسافربری را موردحمله قرارداد و 290 نفر انسان بی‌گناه را از بین برد و 66 کودک زیر 13 سال در این حمله کشته‌شده‌اند و 53 نفر خانم بود درحالی‌که به آب ایران تجاوز کرده بودند با موشک، هواپیمای مسافربری را موردحمله قراردادند؛ اگر بنا بر غرامت است پس بیایید غرامت پرداخت کنید و آمریکایی‌ها به جای پرداخت غرامت به فرمانده ناو جنگی آمریکا مدال افتخار دادند و تشویق کردند که انسان‌های مظلوم را از بین بردی! بعد گفتند این اشتباه کرده، فکر کرده بود هواپیمای جنگی است سؤال ما این است اگر ناو هواپیما امریکا تا این حد ضعیف است که نمی‌تواند هواپیمای مسافربری را با هواپیمای جنگی تشخیص دهد پس خودنمایی می‌کنید یعنی انقدر ضعیف هستید و پیشرفت‌های نظامی شما دروغ است که نمی‌تواند تشخیص دهد! یقیناً اینطور نیست بلکه از روی عمد و آگاهانه این کار را کردند و بعدها اقرار کردن که از روی عمد به هواپیمای مسافربری حمله کردند پس غرامت ر ا پرداخت کنید در لبنان تفنگداران آمریکایی کشته شدند آن هم معلوم نیست ایران دخالت داشت ولی در این قضیه شما خودتان اقرار کردید پس شما باید غرامت پرداخت کنید چند میلیارد دلار باید غرامت بدید. جنایات آمریکا در جریان حمله به طبس و از بین بردن هواپیمای مسافربری ایران، حمله به کشتی‌ها تجاری ناوچه سهند و سبلان، تجاوز به آب‌های ایران، هشت سال دفاع مقدس هزاران نفر از ایرانیان توسط سلاح‌های مخرب شیمیایی تولیدشده این کشور دچار بیماری‌های شیمیایی شدند پس آمریکا باید غرامت پرداخت کند اینها دشمن هستند و دست از دشمنی نکشیدند و لذا قابل اعتماد نیستند و نباید به این ها اعتماد کرد مگر می‌شود به گرگ اعتماد کرد بعضی‌ها ساده‌اندیش هستند فکر می‌کنند با آمریکایی‌ها می‌توانند کنار بیایند درحالی‌که اینطور نیست روز به روز دشمنی اینها بیشتر می شود و بعد از انقلاب هر جنایتی که اتفاق افتاده است آمریکایی‌ها دست داشتند منافقین را چه کسی تجهیز کرد؟ و الان باز این‌ها را حمایت می‌کنند این همه انسان‌ها بی‌گناه کشته‌شده‌اند پس بیایید غرامت بپردازید. باید دشمن‌شناسی را یاد بگیرم و دشمن را بشناسیم.

 مسئله سوم: در دیدار کارگران با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته‌ی کارگر
در دیدار جامعه کارگری با مقام معظم رهبری در ضمن اینکه مقام معظم رهبری از جامعه کارگری تقدیر کردند و اینکه در دین ما مسئله کار ارزش دارد و اینکه شخصی برود زحمت بکشد و برای خانواده خود پول حلال کسب کند در دین ما مثل این است که در راه خدا شمشیر می‌زند و هر کس آدم تنبلی باشد فقط بخورد و بخوابد روایت داریم دعای این شخص هم مستجاب نمی‌شود. کار یک مسئله مقدسی است در ضمن اینکه  حضرت آقا از جامعه کارگری تقدیر کردند  چند مسئله مهم اشاره کردند. مقام معظم رهبری فرمودند: باید از تولید داخلی حمایت شود برادران و خواهران دو مسئله است یکی اینکه دولت و مسئولین باید حمایت کنند، ما مردم هم وظیفه‌ داریم آن جنسی که مشابه دارد نباید وارد کشور شود و زمانی هم وارد کشور شد نباید استفاده کنیم بعضی افراد افتخار می‌کنند و می گویند که تمام جهیزیه فرزند من مارک ژاپن دارد یا همه وسایل‌هایش فرانسوی است! این باید برعکس باشد طرف خجالت بکشد یخچالش مارک خارجی دارد. جنس خارجی واردکردن، فروختن و استفاده کردن ضد ارزش است و اینکه مسئولی فلان مدل ماشین‌سوار شود و افتخار کند نه این درست نیست ما مردم اگر جنس داخلی مصرف کنیم این بیکاری و تورم برطرف خواهد شد. با دست خود، خودمان را بدبخت نکنیم این یک جنگ اقتصادی است و این رسماً جنگ است هر کس جنس خارجی تبلیغ کند باید در نظر مردم این باشد که شخص به دشمن کمک می‌کند و این ضد ارزش است و هر کس جنس داخلی را تبلیغ می‌کند و باید بدانیم این شخص از مملکت داخلی حمایت می‌کند و این ارزش است. در رأس مسئولین اجازه ندهند کالا و جنس مشابه داخلی وارد کشور شود و ما هم نرویم جنس خارجی بخریم ولو اینکه ضرر بکشیم انسان ضرر کند ولی جنس ایرانی بخرد باعث می‌شود تولید داخلی رشد کند و خودبه‌خود باعث رشد می‌شود باید جنس داخلی مصرف کنیم تا تولیدکنندگان تشویق شوند و روز به روز پیشرفت کنند.
مسئله بعدی که مقام معظم رهبری فرمودند این بود که مسئولین جلوی قاچاق را بگیرند مخصوصاً قاچاقی که سازماندهی وبرنامه‌ریزی‌شده است باید افرادی را برای اینکار مأمور کنند تا جلوی قاچاق گرفته شود اگر این مسئله را به جد پیگیری نکنیم کارخانه‌ها و تولیدکنندگان ورشکست می‌شوند. در صحبت‌هایی که حضرت آقا در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام فرمودند: بنابر گزارش‌ها 60 درصد تولیدات مؤسسات و شرکت‌ها تولیدی در حالی رکود و تعطیلی است. باید به حرف های حضرت آقا توجیه کنیم  و دقت کنیم که  این کار را چه کسی می‌کند من و شما؛ بعد طرف می‌آید می‌گوید به فرزند من کار پیدا کنید اگر بیکاری است ما خودمان می‌کنیم باید جنس ایرانی بخریم هرچند ضرر کنیم کارخانه‌ها داخلی رشد کنند تا بیکاری حل شود.
 مسئله چهارم:12 اردیبهشت سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم
12 اردیبهشت سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری است که در سال 1358 شهید آیت‌الله مرتضی مطهری توسط گروه تروریست فرقان به شهادت رسید. امام خمینی (ره) فرمودند: «مطهری حاصل عمر من بود» بر همه وظیفه است با اندیشه‌ها و کتاب‌های شهید مطهری آشنا شویم؛ و این روز بهترین مناسبت برای روز معلم و استاد است و شغل معلمی ارزش بیشتری دارد، مسئولین دست‌به‌دست هم دهند تا معلمین را تشویق کنیم و طرف افتخار کند بگوید من معلم هستم یا من استاد دانشگاه هستم این‌که معلمی شغل انبیا است؛ از طرفی معلمی شغل خدا است و خداوند خودش را معلم معرفی می‌کند در جامعه اسلامی باید ارزش معلم بیشتر باشد خودمان و به فرزندانمان یاد دهیم که به معلمین احترام کنیم. مسئولین باید مشکلات معلمین را حل کنند تا معلمین ما احساس غرور، سرافرازی و احساس شخصیت کنند
امام باقر علیه السلام از وجود مقدس پیامبر بزرگوار اسلام روایتی نقل می کند که حضرت می‌فرماید: هر کس معلم خوب باشد تمام موجودات روی زمین برایش استغفار می‌کنند و تمام ماهی‌های دریا استغفار می‌کنند و تمام پرنده‌ها همه‌شان برای معلم خوب استغفارمی کنند پس شغل معلمی ارزش زیادی دارد پس لازم است مسئولین و مردم ارزش و جایگاه معلمین را حفظ کنند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

***********************************

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید