21:44|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 09 تیر 1400 - 09:40
کد خبر: 16550
یادداشت:

پایین آمدن راندمان کاری در ادارات با استخدام های رابطه ای و جناحی

معضلی که این روزها در بیشتر شهرها و شهرستان ها ریشه دوانده، استخدام های صوری و خویشاوندی و جناحی است که با رابطه و دوستی و جناح بازی به سرانجام رسیده، به طوری که حالا دیگر قشر عظیمی از جامعه آن را پذیرفته و نسبت به آزمون های استخدامی ناامید و بی اعتماد شده اند؛ استخدام های صوری که در پشت پرده خود از راز های نهفته آشنایی ها، دوستی ها و روابط فامیلی پرده برداری می کند.
پایین آمدن راندمان کاری در ادارات با استخدام های رابطه ای و جناحی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه بعضی ها بر این باور هستند که فلان شخص چون وابستگی قومی و فامیلی با فلانی دارد او را به سمت مثلا شهردار انتخاب کنیم،ما در برخی ادارات افرادی را سراغ داریم که بیش از 15 سال سابقه کاری در آن اداره را داشته است اما متاسفانه همچنان وضعیت بسیاری از این کارمندان پا در هوا بوده و به جای تبدیل وضعیت این افراد، مدیران به واسطه برخی رابطه ها و جناح بازی ها افرادی را که هیچ تخصصی نداشته استخدام می نمایند و اینجاست که حق بسیاری از این نیروها ضایع شده و دچار سرخوردگی می شوند.

اما در این میان سوال اینجاست که چرا و چه دلیلی دارد که این نیروها با این همه تجربه و سابقه از سوی مدیران خود در ادارات  نادیده گرفته می شوند و به جای تبدیل وضعیت این افراد با تجربه، اقدام به جذب نیروهای جدید و نا کارآمد آن هم بر اساس بند( پ) و نه از روی تخصص و شایستگی این افراد می نمایند؟

براستی این چه نوع استخدامیست که به راحتی و در عرض چند ساعت افرادی که در این مسیر موی سفید کرده، از نزدیک با مشکلات آن سازمان آشنا بوده، مسائل کاری را لمس کرده و شناخت بیشتری دارند را پس می زنند و نادیده می گیرند و اشخاص جدید و تازه کاری را استخدام می کنند که حتی تجربه یک روز کاری هم ندارند، چرا که همیشه مهارت و تجربه های کاری نسبت به مبانی نظری از اهمیت بیشتری برخوردار است و کارایی بالاتری هم دارد.

جذب نیرو در برخی ادارات بر مبنای فامیلی و سفارشی ستم به حوزه تخصصی و زیربنایی ادارات می باشد گویا تعدادی برخی از مدیران نمی دانند استخدام‌های فامیلی حتی به فرض محال، اگر مجوزی هم داشته باشند، عامل بی‌اعتمادی و نارضایتی عمومی و زمینه‌ساز تبعیض است.

سخن آخر اینکه، پارتی بازی شاید برای یک یا چند نفر سود داشته باشد؛ اما قطعا نتیجه آن تحمیل خسارت به آن اداره، پایین آمدن میزان بهره وری سازمانی وعدم رضایت ارباب رجوع است. البته بماند در این میان تضییع حق افراد شایسته و کارمندانی که سالیان طولانی در این ادارات بلاتکلیف هستند بماند! متاسفانه پارتی بازی و توصیه پذیری باعث می شود افراد نالایق سرکار بیایند و چه بسا پست های مهم را نیز از آن خود کنند اما عدم مسئولیت پذیری و تخصص آنها موجب پایین آمدن کیفیت کاری سازمان می شود. از طرفی پست های سازمانی مانند حلقه های زنجیر به هم متصل هستند و زمانی که یک حلقه سست باشد دیر یا زود کل زنجیر از هم می پاشد


شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

ali
1400/04/10 - 08:28

کسایی که توانایی و تخصص ندارند جذب شده و ما جوانان علی الخصوص دهه 60 که ما را باعناوینی چون استخدام نیست و سن ما رد شده سرگردان کردند. انشاا... مورد عنایت خداوند متعال قرار بگیرند.