05:52|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1400 - 10:53
کد خبر: 16274
یادداشت:

لبنیات پَر!

این روزها که هر لحظه با افزایش قیمت کالاهای اساسی در جامعه روبرو هستیم در این میان ظاهرا قرار نیست قیمت لبنیات از قافله گرانی های لحظه ای عقب بماند و مسئولان از افزایش قیمت شیر خام در روزهای آتی خبر می دهند که باید گفت این افزایش قیمت روی تمام محصولات لبنی از شیرپاستوریزه گرفته تا قیمت انواع ماست و پنیر اعمال خواهد شد؛ چرا که در حال حاضر مردم قادر به خرید لبنیات نیستند چه برسد به زمانی که افزایش دوباره قیمت این محصول اعمال شود.
لبنیات پَر!

سرویس اقتصادی باریش نیوز، در حالی که بسیاری از خانوار‌ها در دو دوتا چهارتای دخل و خرجشان مانده‌اند. حالا با بالا و بالاتر رفتن قیمت لبنیات دیگر غذای فقیرانه نان و پنیر هم چندان در دسترس نیست و طبقات فقیر جامعه باید قید شیر و پنیر و ماست‌شان را هم بزنند. این مسئله موجب شده تا سرانه مصرف شیر در کشورمان باز هم نسبت به متوسط جهانی سقوط کند

با این حال هر روز خبری تازه از گرانی شیر و لبنیات روی خط رسانه ها می رود تا این ماده غذایی مفید و ضروری را کم کم از سفره های مردم دور کنند.

این افزایش ها، دهک های ضعیف جامعه را در تامین سبد مصرفی خود دچار مشکل کرده است و کار را به جایی رساند که بسیاری از خانوارها چاره ای جز حذف محصولات لبنی ندارند چرا که درآمدهای ناچیز آنها جوابگوی رشد افسار گسیخته قیمت اقلام اساسی را ندارد.

با وجود وضعیت اقتصادی کنونی مردم و همچنین تعطیلات اصناف و کاهش کسب و کارها حداقل کمکی که می‌توان به مردم کرد، جلوگیری از افزایش قیمت شیر و به دنبال آن دیگر فراورده های لبنی نظیر شیر، ماست، پنیر و… است که اگر سریع  اقدام نشود، قطعا در آینده با مشکلاتی غیرقابل جبران در جامعه مواجه خواهیم شد.

در شرایط کنونی که رکود اقتصادی بر جامعه حاکم می باشد، افزایش قیمت لبنیات به ‌نظر اتفاق ناخوشایندی است و امید است که مسئولان با اعمال سیاست راهبردی به دنبال کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم باشند.

نکته پایانی اینکه دولت می‌تواند با پرداخت یارانه و تأمین نهادهای دامی ، هزینه تولید شیر را برای تولید کنندگان کاهش داده و با نظارت و بازرسی بیشتر و کنترل و تثبیت قیمت امکان برخورداری تمام اقشار جامعه به شیر و مواد لبنی را فراهم نماید تا از این طریق و با افزایش سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی سلامت جامعه تضمین شود و در آینده با بیماری های ناشی از کمبود مواد لبنی در جامعه روبرو نشویم.


شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید