15:50|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مرداد 1396 - 01:22
کد خبر: 6771

خشن ترین شیوه مردان برای خودکشی حلق آویز کردن است/روزانه بیش از 13 نفر در ایران خودکشی می کنند

خودکشی یعنی اقدام آگاهانه در آزار خود که به مرگ ختم می شود و قربانی به عواقب کار خود آگاه است.

خشن ترین شیوه مردان برای خودکشی حلق آویز کردن است/روزانه بیش از 13 نفر در ایران خودکشی می کنند

سعید اسدنیا کارشناس مسائل روانشناسی در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در خصوص خودکشی اظهار داشت: خودکشی یعنی اقدام آگاهانه در آزار خود که به مرگ ختم می شود و قربانی به عواقب کار خود آگاه است.

وی در رابطه با شیوه های خودکشی گفت: خشن ترین شیوه مردان برای خودکشی حلق آویز کردن، پرش از ارتفاع و شلیک به مغز است در حالی که خشن ترین شیوه میان زنان برای خودکشی خود سوزی است.

اسدنیا در مورد عوامل منجر به خودکشی عنوان کرد: اختلالات روانی اعم از افسردگی، اختلالات شخصیت، مصرف مواد و الکل که 15 تا 61 درصد در خود کشی تاثیر مثبت دارد، سومین دسته از عوامل خودکشی اعتیاد به قمار است که 12 تا 24 عامل خود کشی می شود؛ دسته چهارم به مسائل پزشکی مربوط می شود، دسته بعدی مربوط به مسائل خانوادگی می شود.

وی در ارتباط با نشانه های هشدار خود کشی اظهار داشت: افسردگی، احساس گناه شدید، انتقاد از خود و شرم، حس بی ارزش بودن و نا امیدی، داشتن سابقه اقدام به خود کشی نا موفق، داشتن نقشه معین برای خودکشی، بیان مشکلاتی در ارتباط با پوچ بودن زندگی، بخشیدن برخی وسایل زندگی خود به دیگران، نوشتن یادگاری در برخی مکان ها، رویداد استرس زا، تغییرات رفتاری چشمگیر در زندگی فرد همگی از عوامل و نشانه های هشدار به خود کشی هستند.

این کارشناس در ارتباط با آمار خودکشی خاطر نشان کرد: در ایران خودکشی یک پدیده رو به رشد است هر چند که در مقایسه با کشورهای اروپایی آمار ایران کمتر است اما ایران در میان کشورهای اسلامی در جایگاه سوم است، روزانه بیش از 13 نفر در ایران خود کشی می کنند که بیشتر افرادی که خودکشی می کنند 15 الی 35 ساله هستند.

اسدنیا تصریح کرد: ایران در سال 94 با نرخ خودکشی 6 نفر در هر 100 هزار نفر در رتبه جهانی 58 قرار گرفت، بالاترین نرخ فصلی خودکشی با 35 درصد مربوط به تابستان است که آمار پزشکی قانونی ایران نشان می دهد 54 درصد خودکشی های منجر به مرگ در جوانان زیر 30 سال روی می دهد و در شهرها بیشتر از روستاها این اتفاق انجام می گیرد.       

این کارشناس در پایان خاطر نشان کرد: در سال 1380 در حدود 3 هزار خودکشی کامل در ایران انجام شده است، در ایران مردان 2 برابر زنان خودکشی دارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید